RECENZE: Diane Setterfield - Byla jednou jedna řeka

Název: Byla jednou jedna řeka
Název v originále: Once Upon a River
Autor: Diane Setterfieldová
Nakladatelství: Vyšehrad
Počet stran: 467

S autorkou Diane Setterfieldovou jsem doposud měla jen samé výtečné zkušenosti. Její knihy Bellman & Black a Třináctý příběh se mi velmi líbily, takže když u nás vyšla i autorčina další kniha, věděla jsem, že si ji budu chtít přečíst. Dnes bych se s vámi ráda podělila o svůj názor.

Příběh nás zavádí na konec 19. století do jednoho hostince na břehu Temže. Jednoho večera sem dorazí muž - celý pomlácený. A v náručí nese mrtvou holčičku. Jaký je to ale zázrak, když holčička náhle přijde k životu... Ale to je jen předzvěst mnoha dalších událostí, které mají přijít... a mnoha tajemství, která mají ještě být odhalena.

Jak jsem zmínila výše, zatím jsem byla s autorčinou tvorbou velmi spokojená, takže od její novinky Byla jednou jedna řeka jsem měla určitá očekávání. A ačkoliv i tak budu dnes hodnotit velmi vysoko, přiznávám hned na začátku, že nebudu hodnotit naplno.

Jak se píše na záložce knihy, začátek tohoto příběhu může připomínat rozvětvená ramena řeky (což je hodně symbolické přirovnání, které je však skutečně na místě). První část knihy nám totiž nabízí hned několik dějových rozličných linií, které spolu zdánlivě moc nesouvisí a které mají jen jediného společného jmenovatele – a tím je všudypřítomná řeka a život s ní spjatý. Autorka nás zde seznamuje s několika hrdiny, jejichž osudy se ale v průběhu knihy postupně prolínají, až se pak spojí v jeden silný příběh plný nečekaných zvratů. Uznávám, že vzhledem ke spletitosti příběhu to bylo skutečně nutné začít celou knihu zeširoka, abychom pak byli schopni se jakožto čtenáři v celé šíři orientovat v příběhu jakožto celku. Faktem ale zůstává to, že ta první část, na rozdíl od zbytku knih, je hodně pomalá, pozvolná a rozvláčná. Nečekala jsem to – už jen z toho důvodu, že autorčiny předchozí knihy byly dost svižné a hutné od začátku do konce, zatímco tato kniha měla ten „rozjezd“ dosti pomalý. Subjektivně vzato je tohle moje jediná výtka, kvůli níž snižuji hodnocení. Ale z objektivního hlediska – jak píši o pár řádků výše, svoje opodstatnění to zde má.

Nicméně faktem je, že následující části knihy se poté rozbíhají do celkem dost svižného tempa a nabízejí čtenářům řadu nečekaných zvratů. Jednotlivé linie všech postav jsou neuvěřitelně propletené. Já jako čtenář tak nedokázala dopředu určit, jakým směrem se bude děj rozvíjet, což určitě oceňuji, protože kniha tak pro mne měla řadu dost překvapivých momentů. Co musím určitě vyzdvihnout, je autorka je již dost vypsaná a zkušená na to, abych všechny dějové linie udržela pohromadě. Těch zákrutů, které kniha přináší, je tu skutečně hodně a leckterému méně zkušenému spisovateli by se mohlo stát, že se mu kniha dějově celá rozsype a příběh nebude celistvý a konzistentní. Ne tak u Diane Setterfieldové. Její román Byla jednou jedna řeka je pevně uchopen do otěží – příběh má hlavu a patu, ani jednou jsem neměla pocit, že by se ten děj nějak rozklížil a přestával dávat smysl. Zároveň všechny dějové linie jsou zde velmi jasně a dobře uzavřeny.

Jestli jsem se na něco u toto knihy těšila nejvíc, byla to atmosféra, kterou mám v knihách Diane Setterfieldové tak ráda. Tajemná, hutná, trochu temná, plná napětí a vyvolávající ve čtenářích touhu číst dál a odhalovat další osudy postav. A tak jsem moc ráda, že přesně tohle jsem dostala i v tomto případě. Autorka si i v tomto románu dokázala udržet svoji vysokou laťku, co se vybudování atmosféry týká. A já jsem tak nadmíru spokojená. Stejně tak mám radost, že i tady se autorce podařilo vytvořit řadu velmi detailně propracovaných postav s tak odlišnými osobnostmi a charakteristickými rysy. Jako by je čtenář měl přímo před sebou a mohl s nimi kdykoliv promluvit – tak realisticky byli vystavěni.

Skvělá atmosféra, dobře propracované postavy, určitá tajemnost a snad i trocha mystičnosti. To vše tu je a ve výsledku jsem nakonec spokojená. Akorát za ten pomalejší začátek ubírám jednu hvězdu. Každopádně hodnotím na 80 %, 4 hvězdy z 5 a určitě mohu doporučit!