RECENZE: Mariana Zapata – Rytmus, já & Malychin

Název: Rytmus, já a Malychin
Název v originále: Rhythm, Chord & Malykhin
Autor: Mariana Zapata
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 296

Kniha Rytmus, já & Malychin doslova prosvištěla Instagramem a dalšími sociálními sítěmi, hned jak u nás vyšla. Autorčina předchozí kniha Kulti si u nás získala řadu čtenářů, a tak se všichni nadšeně vrhali i na tuto knihu. A já, ač jsem Kultiho nečetla, jsem nakonec „Malychinovi“ podlehla také a pořídila si ho. Jak se mi kniha nakonec líbila, si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.

26letá Gaby má za sebou těžký rozchod. A tak aby změnila prostředí a přišla na trochu jiné myšlenky, souhlasí, že bude na koncertním turné bratrovy kapely Ghost Orchid prodávat jejich merch. Když zjistí, že v té druhé kapele, které s Ghost Orchid hraje, působí sexy zpěvák Saša Malychin, velmi rychle po něm začne pokukovat...

Tuto knihu jsem si kupovala především ze zvědavosti. Hudební prostředí, v němž se to odehrává, působilo celkem lákavě a také mne zajímalo, co na této autorce tolik lidí vidí. Bohužel faktem je, že já se svým hodnocením půjdu dost pravděpodobně proti proudu.

Co bych tu ráda vyzdvihla, je autorčin styl psaní, který je přístupný širšímu čtenářskému publiku  díky svojí nenáročnosti. Kniha se čte velmi jednoduše, jelikož je napsaná přímočaře bez nějakých komplikací či kostrbatostí, které by čtení nějak rušily či zdržovaly. Z tohoto hlediska mi přijde "Malychin" jako příjemná odpočinková záležitost. Pravdou však je, že některým čtenářům by nemuselo sednout vyjadřování jednotlivých hrdinů, kteří nejdou pro sprosté slovo daleko. Jedná se o mladé lidi kolem 25-30 let, kteří rádi dělají různé vylomeniny, a vulgarismy jsou běžnou součástí jejich slovníku.

Osobně bych asi výše zmíněný aspekt dokázala přejít. Co ale vadilo mně osobně, je to, čemu říkám „záchodový humor“, kdy se autorka bůh ví proč má potřebu celkem často bavit o exkrementech (a to doslova) a stavět to do rádoby vtipných scének. Tímto se omlouvám všem citlivějším povahám, kterým vadí o těchto věcech číst, že to tady vůbec zmiňuju. Nicméně Mariana Zapata s tím očividně nemá problém - zdálo se mi to jako docela výrazný rys této knihy, a tak to tady uvádím. Tento aspekt knihy by také nemusel někomu sedět, stejně jako mně, tak to asi berte jako určitou formu varování, pokud jste na to citliví.

Zároveň se v knize objevuje řada scén, kdy si postavy rádoby ze sebe utahují a dělají si vůbec legraci ze všeho možného. To je asi ten humor, který lidé tolik chválí. Osobně však nemohu říct, že bych se u této knihy v tomto ohledu bavila. Popravdě řečeno jsem se za celou dobu nezasmála ani jednou – autorčin styl humoru mne, zdá se, příliš neoslovuje. Řada pasáží mi naopak připadala spíše na hraně trapnosti, že i mně bylo za některé postavy dost stydno.

Co se týká postav, jsem trochu na rozpacích. Pravda – hlavní hrdinka Gaby mi byla celkem sympatická. Šlo o říznou mladou ženu, která si nenechá nic líbit a umí být drsná, když je potřeba. Zároveň se nebojí ukázat svoji citlivou stránku, pokud svému okolí dostatečně věří, že jí neublíží, když se emočně otevře. To mi hodně líbilo. Zároveň mne ale zarazil fakt, že postavy, kterým je kolem 25 (často spíše ke 30), se na řadě míst chovají jako banda 15letých děcek. To chování mi vzhledem k věku postav místy nesedělo a já si občas nebyla jistá, jestli čtu o dospělých lidech, co se chovají trochu bohémsky, nebo o rozjařených puberťácích, se kterými cloumají hormony.

Když přijde na dějovou linku, i zde se najdou věci, které se mi líbily a které mne naopak nudily. Od samého začátku je jasné, že se tu bude rozvíjet romantická linka. U ní bych ráda vyzdvihla především to, že se romantická linka posouvá pomalu a autorka si dává záležet, aby ten vztah, který tu vzniká, stál na pevných základech. To mi přišlo skvělé a za to určitě chválím. Bohužel mi tu ale chybělo něco navíc, co by tu romantickou linku nějak okořenilo či jakkoliv obohatilo. Ačkoliv se příběh odehrává v hudebním zákulisí, které je celkem lákavé, zas tolik navíc se tu nad rámec romantické linky neodehrává. A z toho nadšením bohužel nejásám – z dějového hlediska to pro mne bylo prostě málo. Kniha tak pro mne zůstává na půl cesty a stává se tak pro mne pouhou průměrnou romanťárnou se spoustou „ale“.

Celkově tedy hodnotím na 50 %, 3 hvězdy z 5 – s tím, že osobně asi nejsem cílový čtenář. Pokud máte rádi čistou romantiku a nevadí vám určité vulgární chování postav, kniha by vás mohla zaujmout více než mne. Pokud jste na tom podobě jako já, s doporučením bych asi váhala.