úterý 23. června 2020

RECENZE: Tamara McKinley - Slibuji ti, Annabelle


Název: Slibuji ti, Annabelle
Název v originále: Echoes from afar
Autor: Tamara McKinley
Série: -
Nakladatelství: Alpress
Rok vydání: 2016
Počet stran: 308

Měla jsem v poslední době nějakou chuť na historickou romanci, a tak jsem nakonec v knihovně sáhla po Slibuji ti, Annabelle. Matně jsem si pamatovala na to, jak jsem na knihu narazila kdysi na internetu v nějaké recenzi, kde tato kniha sklidila celkem pochvalu. A jsem ráda, že vám tuto knihu nakonec mohu dnes představit.


Ocitáme se v r. 1936. Annabelle právě přicestovala do Paříže, aby zde unikla před despotickým otcem. Plánuje bydlet u tety a pracovat jako ošetřovatelka. Osudným se jí stává setkání s mladým malířem Henrim. Láska na sebe nenechá dlouho čekat. Občanská válka ve Španělsku, do které se zapojují, ale krutě zasáhne do jejich životů, když jsou oba nelítostně rozloučeni...




Neměla jsem popravdě moc očekávání, což mi ale asi paradoxně pomohlo, protože jsem si tuto knihu nakonec velmi užila a přečetla ji vlastně skoro na jeden zátah.

Historické romance nejsou žánrem, který bych pravidelně vyhledávala, ale když na ně dostanu chuť, tak proč ne. A jsem ráda, že se mi do rukou dostala právě tato kniha. Domnívám se, že v rámci žánru se určitě jedná o velmi solidně napsaný příběh. V rovnováze se tu střídá uceleně sepsaná dějová linka s emocionálními pasážemi, ale zároveň nahlížíme do myšlenek hlavních postav. Celá kniha ubíhá ve vcelku svižném, dynamickém tempu, takže člověk nemá pocit, že by se nudil a tzv. se „zasekával“ na hluchých nicneříkajících zbytečných místech. Z textu jasně prosvítá, že Tamara McKinley je již zkušenou, vypsanou autorkou, která ví, jak své čtenáře zaujmout a nabídnout jim dobře propracovaný příběh.

Značná část příběhu se odehrává v Paříži v prostředí bohémských umělců – ať už to jsou malíři, spisovatelé či hudebníci. Tento aspekt je v knize zachycen naprosto skvostně. Ta umělecká atmosféra v kombinaci s bohémským životem a pařížským prostředím na vás vysloveně dýchne, až máte neuvěřitelnou chuť se do té knihy probojovat a zažít to na vlastní kůže také. Nechat to na sebe také působit, nasát to prostředí, setkávat se s těmi umělci, všechno intenzivně prožívat. Nebo aspoň já to z té knihy takto vysloveně cítila. Moc jsem si to užívala a nejednou jsem se u této knihy zasnila.

Nejsem typickým čtenářem romantické literatury, a abych uměla tento žánr náležitě ocenit, musím na to mít tu správnou náladu. A v případě Slibuji ti, Annabelle se to skutečně povedlo. Jedná se o melancholicky bolestivý, ale přitom krásný, romantický příběh lásky, která je ovšem nečekaně přetržena, což si na postavách vybírá svoji daň. Zároveň jsem ale neměla pocit, že by šlo o román přeplácaný kýčovitými hloupostmi, což většinou bývá to, co mne na romantických příbězích odrazuje a co mám často nutkání kritizovat, protože to mně osobně moc nesedí. Nicméně v případě této knihy jsem měla dojem, že ta romantická linie je tu vystavěna vcelku uvěřitelně, solidně a nejde do nějakých nerealistických přeslazených extrémů.

Romantická linie zároveň stojí na velmi uvěřitelně a realisticky popsaných postavách, které jsem si oblíbila hned od začátku. Annabelle i Henri jsou mladí, sympatičtí hrdinové, kteří to v hlavě mají celkem srovnané, byť i jsou ještě stále ve věku, kdy sbírají životní zkušenosti a leccos je pro ně nové. Připadalo mi, že ale oba reagují adekvátně situacím, v nichž se ocitají a také adekvátně svému věku. Těžká životní zkušenost je ale oba zasáhne velmi silně a oba se s tím musí popasovat po svém. Zvlášť, když do jejich osudu zasahují věci, které oni sami nemohou nijak ovlivnit.

Byť to tedy určitě není nějaká hlubokomyslná literatura, která by člověku měnila život, jedná se o dobře propracovaný příběh, u kterého si člověk velmi dobře odpočine. Tato kniha se mi trefila do noty a já od ní dostala přesně to, co jsem chtěla - hodnotím tedy naplno. Za mne 5 hvězd z 5, tohle jsem si prostě užila – četla jsem to očividně ve správný moment v tom správném rozpoložení. Mohu doporučit, pokud máte rádi tento typ knih.

Žádné komentáře:

Okomentovat