sobota 20. června 2020

RECENZE: Victoria Mas - Bál šílených žen

Název: Bál šílených žen
Název v originále: Le Bal des Folles
Autor: Victoria Mas
Počet stran: 200

Tato kniha mne zaujala už ve chvíli, kdy jsem na ni narazila v edičním plánu nakladatelství. Sáhla jsem tedy po knize dost brzy po jejím vydání a dnes bych vám ráda řekla pár slov o tom, jaký na mne udělala dojem.

Bál šílených žen je zajímavou sondou do doby 19. století a do toho, jakým způsobem se tehdejší společnost a medicína stavěly vůči ženám s psychickými potížemi. Ocitáme se uprostřed Paříže v hospitalu Salpêtrière a sledujeme zde osudy několika postav – ať už se jedná o pohled pacientky či pohled ošetřovatelky.

Anotace se mi zdála lákavá, období 19. století a prostředí Paříže také - navíc Odeon je pro mne osobně známkou kvality. A tak jsem ráda, že se mi tato volba povedla a já budu moci dnes chválit, protože Bál šílených žen na mne skutečně udělal dojem, a to veskrze pozitivní.

Byť se koncem 19. století může zdát, že v některých ohledech dělala medicína pokrok mílovými kroky, stále se i zde naráží různé mezery a některé postupy jsou více než drastické. Vidět je to hodně i v této knize. Ačkoliv se jedná o útlou knihu, co do počtu stran, a do nějakých detailů kniha tolik nejde, i tak má čtenář možnost alespoň rámcově nahlédnout do oboru psychiatrie a toho, jak fungoval ústav pro choromyslné. Autorka pojala téma psychických potíží v této knize spíše jako črtu, v níž jsou mnohé problémy spíš jen nastíněny, ale myslím, že čtenáři mnohdy stačí jen náznak, aby si udělal určitý obrázek. Sama jsem mnohdy nevěřila vlastím očím, co se vlastně s ženami dělo a jaký postoj společnost uměla zaujmout. Člověku je tak ze čtení této knihy mnohdy úzko a smutno, jak je někdy s ženami nehezky nakládáno. Zároveň si při čtení čtenář klade řadu otázek – včetně toho, jak moc se realita liší od dnešní doby, co se týká společenského vnímání této problematiky.

To, jak snadno se společnost zbavovala žen, které byly psychicky zdravé, ale nějak narušovaly společenské normy, za což byly označeny za "hysterky" – to je další rovinou této knihy. Poddajná žena byla v 19. století považována za ideální ženu a ve chvíli, kdy se vymykala, byla označena za šílenou - dost často mužskými členy rodiny, kteří se cítili pány společnosti a nesnesli odpor z pozice žen. Přiznám se, že i z toho mi při čtení nebylo úplně nejlépe. I toto téma však přináší řadu otázek k zamyšlení a srovnání, do jaké míry a v čem se naše společnost změnila nebo nezměnila, když přijde na postavení žen ve společnosti. Kniha sama o sobě však není cíleně moralistní a nedává si za cíl útočit na čtenáře, aby ho něčím měnila. Autorka zde pouze nastiňuje to, jak společnost 19. století byla nastavena a nechává to na čtenářích, aby si z toho vzali, co jim přijde na mysl. Domnívám se však, že řada čtenářů, kterým postavení žen ve společnosti není lhostejné, si podobné otázky – kam se společnost posunula – pravděpodobně bude klást.

Ačkoliv se jedná o autorčin debut, musím říct, že kniha na mne působila velmi vyzrálým dojmem, jako by Victoria Mas byla již zkušenou, vypsanou spisovatelkou. Za to jí určitě patří obdiv. Přestože kniha může na první pohled působit velmi jednoduše, autorka zde bez nějakého zaváhání předává to, co předat chtěla. Jednoduchost knihy podle mého spočívá především v tom, že Victoria Mas nemá potřebu zbytečně popisovat vše, co jí přijde pod ruku. Jde přímo k jádru věci a pomocí správně zvoleného slovníku píše vše plynule, trefně, k věci, byť úspornějším stylem – na malém prostoru toho říká poměrně dost.

To, co by mohlo čtenáře rozdělit na dva tábory v přijetí této knihy, je fakt, že autorka tuto knihu do určité míry také pojala jako duchařinu. Osobně jsem si tento aspekt hodně užila, i když chápu, že někomu by to nemuselo vyhovovat. Na druhou stranu si myslím, že duchařská rovina přidala knize na tajemné atmosféře a dodala jí určitý šmrnc, nemluvě o tom, že tato linka má zde skutečně své opodstatnění. Ale o tom, co komu vyhovuje, samozřejmě rozhodují priority každého čtenáře a je na vás, na kterou ze stran se připojíte.

Myslím, že tuto autorku budu s radostí sledovat a budu se těšit, až od ní u nás vyjde něco dalšího. Zde hodnotím naplno. Za sebe dávám 100 %, 5 hvězd z 5 a určitě mohu knihu doporučit vaší pozornosti, pokud vás téma této knihy zajímá.