pondělí 15. června 2020

To nej z... PRO DĚTI A MLÁDEŽ

Zdravím vás u dalšího článku z rubriky "To nej z...". Jelikož je červen a na první den tohoto měsíce připadá Mezinárodní den dětí, říkala jsem si, že je to dobrá příležitost k tomu dát dohromady svoje nejoblíbenější knihy, které jsou primárně určeny dětem a mládeži.

Enid Blytonová - série Tajemství

Série Tajemství sleduje partu pěti dětí a jejich pejska, kteří žijí na anglickém venkově a často se jim podaří připlést se k nějaké záhadě, které pokaždé chtějí přijít na kloub. Často ale bývají v konfliktu s tak trochu přihlouplým policistou Goonem, který nemá rád děti a který má pocit, že se mu tato parta dětských pátračů pořád plete pod nohama a brání mu ve vyšetřování.

Na téhle sérii se mi líbí jednak to přátelství mezi dětmi a jednak mne pokaždé baví s nimi sledovat to jejich pátrání a odhalování všech možných záhad. Ačkoliv je to primárně čtení pro děti, jako dospělá se k tomu ráda čas od času vrátím. Nyní to vnímám jako takové milé prázdninové čtení - nějak mi to patří k létu, prázdninám a vždycky si to  strašně moc užiju.




Karen McCrombie - série Alice a Dóóóst...

Tato série sleduje osudy mladé holčiny jménem Alice, která se svou rodinou žije v Londýně a v jednotlivých knihách zapisuje své příhody. Hodně mne zaujalo to pojetí jednotlivých knih. Každá kniha je pojatá jako jeden dlouhý dopis, který Alice píše mamince, které od nich kdysi odešla. Alice doufá, že jednoho dne by se maminka mohla vrátit a všechny tyto "dopisy" si přečíst.

Kromě toho pojetí se mi líbilo, jako reálné ty jednotlivé příběhy jsou. Alicina rodina není dokonalá - spíše naopak. Alice samotná pak prožívá běžné každodenní problémy puberťačky a snaží se projít životem, jak jen může. Zároveň to ale není nikterak laciné nebo kýčovité. Navíc je to tak strašně čtivé a zábavné čtení, že jednu knihu zvládnete přečíst během jednoho večera na jeden zátah. Miluju tuhle sérii!




Arthur Ransome - série Vlaštovky a Amazonky

Tato série je dnes již bohužel velmi těžko sehnatelná a i to je důvodem, proč ji bohužel pořád nemám kompletně přečtenou. Ale přesto jsem ji musela na tento dnešní seznam zařadit. Tak moc jsem si oblíbila ty knihy, které se mi zatím dostaly do rukou.

Série sleduje příběhy dvou skupin dětí, které si říkají Vlaštovky a Amazonky. Skupiny se ale brzy spřátelí a prožívají spolu různá dobrodružství - ať už v létě či zimě. Táboří na ostrově, přespávají pod širákem či ve stanech, plachtí na jezeře, v zimě bruslí či staví iglú. A čtenář má neodolatelnou chuť být s těmi dětmi kamarád a prožívat to všechno s nimi. Příběhy jsou psané velmi čtivě, živě a člověk nemá pocit, že by narážel na hluchá místa - pořád se zde něco děje. Jsou to taková ta správňácká dobrodružství, které bych jako malá strašně chtěla prožít. Bohužel už nejsem v tom věku a pozdě bycha honit, ale proč si ta dobrodružství neužít aspoň prostřednictvím knih...



Jaroslav Foglar - trilogie Dobrodružství v temných uličkách

O této trilogii s Rychlými šípy v hlavní roli jsem tu na blogu už nejspíš psala, ale tady jsem to musela zmínit také. Záhada hlavolamu, Stínadla se bouří a Tajemství Velkého Vonta, které tuto trilogii tvoří, jsou příběhy, ke kterým se pravidelně a moc ráda vracím.

Přátelství mezi Rychlými šípy je prostě skvělé a člověk by takovou partu skutečných přátel chtěl mít. Aspoň tak jsem to vždy vnímala. Zároveň tu Foglar předává určité hodnoty mezilidských vztahů (byť na někoho to může být až moc moralistické), které se mi líbí a které tu vždy ocením. A pak příběhy samotné - čtivé, napínavé, plné tajemna, odehrávající se v temném, místy až strašidelném prostředí Stínadel. Opět to je pro mne série, která mne vždy tak pohltí, že bych až chtěla být součástí příběhu a také něco takového napínavého prožít.




Kelly Oram - Cinder & Ella

Cinder & Ella je první díl z young adult duologie a sleduje příběh dvou mladých lidí. Ella je slečna, která přežila autonehodu, ale od nehody kulhá a má na těle spoustu popálenin. Navíc musí žít s otcem a jeho novou rodinou, která ji úplně nepřijímá. Světlým bodem jejího života je přátelství se Cinderem – mladíkem, kterého Ella poznala přes svůj blog. A jednou se rozhodnou sejít v reálu. Jenže jak to vůbec může dopadnout?

Druhý díl série jsem nečetla a ani to neplánuji, ale tento první díl mne zcela uchvátil. Hlavně tím, jak výborně autorka zachytila Elliny emoce. Ty jsou tu podané tak přesvědčivě, že jsem všechno na 100 % prožívala s Ellou, jako by se všechny její útrapy děly mně. Taky se mi líbilo, jak skvěle autorka pojala to, když je někdo velkým fanouškem čehokoliv (tady se jedná o knihy) a hodně to prožívá. Tahle kniha se mi hodně vryla pod kůži. Kniha nepřináší vysloveně nic objevného, ale je působivá právě propracovaností emocí a propracovaností hlavní postavy,  která si mne naprosto získala.




Adam Silvera - Oba na konci zemřou

Příběh přináší svět velmi podobný tomu našemu - patrně v blízké budoucnosti. Společnost Hodina smrti se vždy těsně před půlnocí ozve lidem, kteří mají brzy zemřít, aby jim tuto zprávu sdělili - že jim zbývá už jen maximálně 24 hodin života. To se stane i hlavním hrdinům - Rufusovi a Matheovi. A je jen na nich, aby se rozhodli, jak svůj poslední vyměřený čas prožijí.

Jedná se o příběh s LGBT tématikou, která tu byla velmi dobře zpracovaná. Co mi přišlo originální, je to téma umírání, resp. toho, že je společnost schopna dopředu předpovědět něčí smrt s tím, že té smrti nelze nijak předejít - pro mne to bylo něco nového. Jedná se o velmi emocionální čtení - už jen ten název hodně napovídá. Ukápla mi nejedna slza. Autor umí skvěle předat emoce, skvěle pracovat s postavami a vystavět příběh tak, aby vás chytil od první stránky. Tato kniha mne velmi zasáhla.




Becky Albertalli - Probuzení Simona Spiera

Simon Spier je středoškolák, který se snaží udržet v tajnosti to, že je gay. To se ale provalí, když se Simon jednoho dne zapomene odhlásit ze školního počítače, kde si jeho spolužák přečte Simonovu korespondenci se záhadným Bluem. Simon si prožívá nejednu krušnou chvíli, ale důležitý je pro něj hlavně Blue - podaří se mu s ním někdy nakonec setkat?

Probuzení Simona Spiera je opět příběhem s tématikou LGBT. Zde se autorka zabývá hlavně přijetím okolí a také sebepřijetím. Kniha je neuvěřitelně čtivě napsaná a člověk ji proletí, ani neví jak. Na řadě míst je to bolestivé a smutné čtení, ale zároveň tu narazíte na spoustu pasáží, kdy se culíte jak měsíček, jak je to strašně krásné čtení. Doteď nechápu, jak autorka dokázala do jedné knihy propojit obě tyto emocionální polohy - tak moc odlišné. Zároveň má čtenář potřebu ukojit svoji zvědavost a konečně zjistit, kdo je ten tajemný Blue. To jsem si děsně moc užila.




Kiera Cass - série Selekce

Série Selekce se odehrává v budoucnosti, v níž se po určitých konfliktech společnost rozdělila do několika kast. Nejvyšší kastu tvoří královská rodina, tu nejnižší spodina společnosti. Když se následník trůnu dostane do věku na vdávání/ženění, probíhá tzv. selekce, kdy si princ či princezna hledá partnera. Princ Maxon se má brzy ženit a jeho manželkou se stane jedna z 35 dívek vybraných napříč společností, které se dostaly do užšího výběru.

V některém ohledu tato série může významně připomínat Hunger Games v kombinaci s nějakou reality show, ale mně to vůbec nevadilo. Je to neuvěřitelně čtivé, odpočinkové a strašně návykové. Knihy nepřináší nic extra hlubokomyslného, co bychom neviděli už jinde, ale mně nejvíc utkvělo v paměti to, jak moc jsem byla do knih ponořená, neuvěřitelně jsem si užívala tu jízdu, všechno jsem prožívala s postavami. A skvěle jsem si u toho odpočinula.



A jaké jsou vaše oblíbené knihy pro děti a mládež?
Joli

Žádné komentáře:

Okomentovat