čtvrtek 19. prosince 2019

RECENZE: Ruta Sepetys - Potrhaná křídla

Název: Potrhaná křídla
Název v originále: Out of the Easy
Autor: Ruta Sepetys
Počet stran: 295

S Rutou Sepetys jsem doposud měla jen dobré zkušenosti – její knihy V šedých tónech i Sůl moře se mi velmi líbily, takže jsem věděla, že se dřív nebo později pustím i do té třetí knihy, která zatím u nás vyšla – do Potrhaných křídel. A dnes bych vám řekla, jak se mi kniha líbila či nelíbila.

Ocitáme se v New Orleans, v 50. letech minulého století. Hlavní hrdinka Josie to nemá od malička lehké. S matkou, která se živí jako prostitutka, si vůbec nerozumí a jediné, co zná, je život v chudé čtvrti, předsudky lidí z „lepší“ společnosti, práci v milovaném knihkupectví a nevěstinec, kde vypomáhá s úklidem. Ale i ona má své sny o světlé a lepší budoucnosti. Jenže jaké jsou její šance vymanit se ze špíny a bahna společnosti, v níž musela doteď žít?

Na Potrhaná křídla jsem byla hodně zvědavá. Svým obsahem jsou o dost jinačí než V šedých tónech a Sůl moře, ale snad možná proto jsem si tuto knihu uměla užít. Nečekala jsem toho mnoho, ale o to víc jsem od knihy dostala. Pojďme se na to ale podívat konkrétněji.

Dějově se kniha zabývá obdobím a místem, které pro mne bylo nezvyklé a v literatuře vlastně nové. A to na tom hodně oceňuji, protože mi příběh umožnil nahlédnout do nových míst. Navíc autorka dokázala skvěle vykreslit jak ducha té doby, tak ducha toho místa samotného, takže jsem měla celou dobu pocit, jako že tam jsem a že ta místa i dobu důvěrně znám. Přitom popis míst ani období se zde nevyskytoval v nadměrné míře, která by zbytečně narušovala dějovou linku. Za to Rutu Sepetys chválím. Umí skvěle navodit atmosféru, představit vám prostředí i seznámit vás s dějinnými událostmi, ale nikdy to není na úkor děje.

Začátek knihy se mi zdál možná trochu pomalejší, ale s každou další stranou příběh nabíral na obrátkách a já knihu jen stěží odkládala. Samotný závěr byl pak jedním velkým přívalem emocí, který mne rozhodně nenechal chladnou – kniha ve mně rezonovala ještě hodně dlouho po dočtení. Ruta Sepetys umí skvěle pracovat s jazykem – na první pohled může kniha působit nenápadně, ale mezi řádky tryskají emoce, které na mne velmi silně zapůsobily.

Když přejdeme k postavám, tak hlavní hrdinka této knihy mi byla velmi sympatická. A i když dělala někdy špatná rozhodnutí, stále bojovala a snažila se ze všech sil všechno napravit. Josie mi připadala chytrá, vtipná, milá, sebevědomá a hlavně lidská. Její osud mi přirostl k srdci a moc jsem jí fandila. A nejen jí, ale i ostatní postavy mi byly ve výsledku velmi blízké. Všechny charaktery působí plasticky, velmi reálně a lidsky. Nevím, jak to autorka dělá, ale všechny postavy mne zajímaly. Všechno jsem s nimi prožívala a přála jim jen to nejlepší. Snad jen matka hlavní hrdinky mi přišla jako jediná postava, kterou jsem si nedokázala oblíbit.

Líbilo se mi i to poselství, které jsem si v této knize pro sebe našla – člověk by si měl jít za svými sny a snažit se pro ně udělat co nejvíc, i když to někdy může stát velké úsilí. Zároveň tu autorka řeší i téma loajality, důvěry, síly přátelství a snahy zachovat si svoji vlastní důstojnosti. Jedná se spíše o okrajová témata, ale mně připadala velmi silná a přivedla mne kolikrát k zamyšlení o tom, jak jsou tyto pojmy v životě důležité.

Celkově knihu hodnotím na 100 %, 5 hvězdami a mohu ji jedině doporučit.