RECENZE: Renée Ahdieh - Pomsta a rozbřesk

Název: Pomsta a rozbřesk
Název v originále: The Wrath and the Dawn
Autor: Renée Ahdieh
Série: Pomsta a rozbřesk, díl #1
Počet stran: 399

Poslední dobou mám pocit, že při výběru knih se čím dál tím víc snažím vycházet ze své komfortní zóny, abych si rozšířila svoje čtenářské obzory. A mezi takové knihy patří i Pomsta a rozbřesk – tento titul se řadí mezi fantasy, což je žánr, který se snažím prozkoumávat, i když ne vždy se mi kniha nakonec líbí. Jak se mi líbila Pomsta a rozbřesk, si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.

Pomsta a rozbřesk je do určité míry převyprávěním, resp. variací na pohádky Tisíce a jedné noci. Ocitáme se zde v orientálním světě, v zemi Chorásán, které vládne násilnický kalif Chálid. Ten si každou noc bere za ženu novou dívku a každou z nich nechá za rozbřesku oběsit. Ale jen do doby, kdy mu cestu zkříží krásná Šeherezáda, která hodlá zůstat naživu a pomstít svoji mrtvou přítelkyni.

Na tuto knihu jsem četla vcelku pozitivní komentáře a i anotace zněla celkem zajímavě. Takže když jsem na tento titul narazila v knihovně, rozhodla jsem si ho půjčit. Neměla jsem moc přehnaná očekávání, což mi asi pomohlo, protože nakonec Pomstu a rozbřesk hodnotím docela kladně.

Velmi pozitivně hodnotím autorčin styl psaní, který je čtivý, milý, svižný, nenáročný, a kniha díky autorčině přímočarosti příjemně ubíhá. Vzhledem k tomu, že se jedná o young adult fantasy, je ten styl psaní tomu i do určité míry přizpůsobený. S tím jsem samozřejmě počítala, ale možná bych i u tohoto žánru čekala trochu více. Dějově je kniha trochu jednodušší, u postav bych si uměla představit, že autorka půjde více do hloubky, a atmosféra by mohla být na můj vkus i trochu temnější, vzhledem k minulosti hlavního hrdiny. Což byly věci, které mi tu trochu chyběly, či jsem s nimi nebyla spokojená na 100 %.. Nicméně i tak si kniha dokázala udržet moji pozornost až do konce, a to hlavně díky tomu, že mezi hlavními hrdiny panovalo příjemné napětí a ta chemie mezi nimi byla vcelku uvěřitelná. Trochu mne ale mátlo to, že Chálid i Šeherezáda jsou lidé ve věku okolo 18 let, ale podle toho, jak autorka vykreslovala jejich životy, jsem si je oba představovala trochu starší.

Přiznám se, že závěr knihy byl pro mne trochu slabší a skoro nic ve mně nezanechal. Pomsta a rozbřesk se totiž velmi silně zaměřuje na vztah Chálida a Šeherezády, zatímco Chorásán a jeho obyvatelé tam byli vykreslováni opravdu jen okrajově. Takže události a osudy Chorásánu, resp. hlavního města, které jsou popisovány v závěru knihy, na mne tím pádem nemohly udělat moc velký dojem. Celkově ten konec pro mne vyšuměl do ztracena.

Pozitivně naopak zase chválím orientální prostředí, kde se příběh odehrává. V tom smyslu, že autorka tu velmi barvitě popisuje život v paláci – od popisu místa, přes oblečení, jídlo až po zbraně a společenské vztahy. Z našeho pohledu je to něco neznámého, neobvyklého, takže o to víc to může být pro řadu čtenářů lákavé.

Nicméně ve mně zůstala řada otázek, na které hledám odpovědi, které snad naleznu ve druhém dílu, do něhož se určitě pustím. Jelikož ovšem nejsem cílovým čtenářem této knihy a do dokonalosti mi v Pomstě a rozbřesku chybělo pár věcí, nemohu dát plný počet hvězd. Hodnotím na 70 %, slabší čtyři hvězdy. Mohu doporučit, pokud máte rádi fantasy a láká vás převyprávění Tisíce a jedné noci. Beru to jako pohádku, při které se dobře odpočívá. S touto představou jsem do knihy šla a měla dojem, že kniha více či méně mé požadavky naplnila.