úterý 17. září 2019

RECENZE: Lone Theilsová – Dívky z trajektu

Název: Dívky z trajektu
Název v originále: Pigerne Fra Englandsbåden
Autor: Lone Theils
Série: Nora Sand (1. díl)
Nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2017
Počet stran: 317

Dívky z trajektu jsou opět jedním z těch románů, které jsem si přivezla z červencového knižního bazárku. O této knize jsem slyšela většinou celkem pozitivní komentáře a podle anotace se zdálo, že by mi příběh mohl sednout. To se také naštěstí stalo a já si tak svoji dovolenou zpestřila příjemným čtením. Více se dozvíte v mé dnešní recenzi.

Novinářka Nora se vrací z interview, které zpracovávala pro dánské noviny Globalt, a cestou se zastaví v jednom starožitnictví – v jeho výloze Noru zaujme starý kufr, který se rozhodne koupit do své sbírky. V kufru nachází staré fotografie, jež si po bližším prozkoumání spojí s dosud neobjasněným případem dvou dívek, které v 80. letech cestovaly na trajektu z Dánska do Anglie a které za záhadných okolností zmizely z jeho paluby. Noru zaujme jméno majitele, jež nalezne napsané na kufru – ten totiž patřil známému sériovému vrahovi Billu Hixovi. Nora se pomalu pouští do pátrání, aby svému šéfovi mohla předložit exkluzivní článek k tomuto tématu, ale nevědomky spouští lavinu nebezpečných událostí.



Kniha mne nalákala jednak svojí anotací a jednak pozitivními ohlasy, jež jsem k tomuto románu zaznamenala. Vzhledem k tomu, že se jedná o autorčinu prvotinu, musím říct, že mi Lone Theilsová imponovala, protože na to, že se jedná o její debut, Dívky z trajektu na mne vcelku zapůsobily.

Jelikož je autorka původním povoláním novinářka, není divu, že při psaní Dívek z trajektu vycházela ze své praxe a využívala svých zkušeností z této oblasti. I její hlavní hrdinka Nora je novinářka a zahraniční korespondentka a jako taková je v románu vykreslena velmi přesvědčivě a věrohodně. Noru coby postavu jsem si oblíbila, byla mi blízká svojí zvědavou povahou, ale i přes svoji zvědavost vůbec nepůsobila vlezle, jak to u některých novinářů v knihách vidíme. Jako novinářka vystupuje velmi profesionálně a ke své práci přistupuje hodně zodpovědně.

Z hlediska žánru se jedná o thriller, který ale v sobě obsahuje prvky detektivního románu. Jednou z vedlejších postav je Nořin bývalý spolužák, který pracuje jako policista – v knize se tak objevují pasáže, které se věnují hledání pravdy z pohledu policie. A to i proto, že Nořin spolužák není jediný policista v příběhu. Vzhledem k postavám policistů a vzhledem k Nořině zaměstnání jsou Dívky z trajektu kombinací detektivního vyšetřování a investigativní novinařiny. Takže to by nemuselo sednout úplně každému. Prvky thrilleru se tu nacházejí samozřejmě také, ale jsou trochu oslabené tím detektivním pátráním – sama tuto knihu za čistokrevný thriller nedokážu považovat. Ale mně osobně to vůbec nevadilo.

Theilsová vytvořila příjemně napínavou, místy tajemnou a temnou atmosféru, která s blížícím koncem postupně graduje. Začátek knihy může vyznívat trochu pomaleji, ale v průběhu příběhu se tempo zvyšuje a nabývá na spádu a na větší dynamice. Možná bych lehce proškrtala některé pasáže, v nichž se autorka věnuje tomu, jak hlavní hrdinka nakupuje potraviny a chystá se pojíst, protože mi to připadalo jako zbytečné zpomalování děje, ale nebylo to zas tak vysloveně rušivé. Co jsem také v knize trochu nepobírala, byly pasáže ohledně Nořina milostného života. Jinak píše autorka vcelku plynule a její písemný projev mi byl sympatický.

Mínusem by pro některé čtenáře mohlo být to, že autorka do románu zakomponovala větší počet postav, které by se mohly snadno plést. Přiznám se, že já s tím v některých pasážích trochu bojovala a nebyla si občas jistá, o kom je zrovna řeč. Není to ale naštěstí případ těch největších a nejdůležitějších postav knihy. Nicméně občas mi tento fakt byl trochu nepříjemný, byť se jednalo jen o vedlejší postavy. Každopádně za co autorku musím v souvislosti s postavami pochválit, bylo to, že jsem neodhadla hlavní pointu, co se zmizení dívek týkalo. To se Theilsové podařilo vymyslet dobře a já to nečekala. Takže za to určitě palec nahoru.

Dějově je kniha vystavěná vcelku solidně, autorka dávkuje jednotlivé informace pomaleji, ale v logickém sledu tak, aby vás udržela v napětí, ale zároveň aby vám neřekla všechno hned na samotném začátku. Možná se mýlím, ale z knihy jsem cítila jistou inspiraci Mlčením jehňátek, tak by mne zajímalo, zda to tak máte někdo také, pokud jste knihu četli. (Pokud ano, dejte mi když tak vědět do komentářů. – Díky moc!)

Celkově hodnotím knihu velmi kladně, Dívky z trajektu na mne udělaly dobrý dojem. Mám sice k příběhu pár výtek, ale jinak dávám 80 % a solidní 4 hvězdy. Román asi nepřináší nic vysloveně převratného či inovativního, ale bylo to příjemné čtení, které jsem si užila. Mohu doporučit.

Žádné komentáře:

Okomentovat