RECENZE: Laura Walden - Maorská princezna

Název: Maorská princezna
Název v originále: Die Maori-Prinzessin
Autor: Laura Walden
Nakladatelství: Alpress
Počet stran: 387

Knihu Maorská princezna se mi podařilo ukořistit na knižním bazárku, kterého jsem se účastnila na konci letošního července. O tomto románu jsem slyšela povětšinu jen pozitivní ohlasy, takže jsem si knihu nakonec pořídila. A jsem za to teď moc ráda.

Píše se rok 1867 a maorský náčelník Rane Kanahau se chystá provdat svoji prvorozenou dceru Ahorangi. Ta je však během slavnosti unesena skupinou bělochů. Co se s ní ale dělo potom, zůstává pro mnohé záhadou. Osudy maorské princezny Ahorangi však postupně rozplétá Eva Schindlerová. Píše se rok 1930 a Eva je donucena se přestěhovat z Německa na Nový Zéland ke své vzdálené rodině, kde ale není zrovna přátelsky přijata. Výjimkou je babička Lucie, u které má Eva zastání. Mladá žena cítí, že v rodině panují napjaté vztahy a jejich středobodem je právě Lucie. A tak se Eva postupně dozvídá detaily z jejího života – co vedlo k tomu, že se z princezny Ahorangi stala Lucie Boldová.

O Maorské princezně jsem slyšela prvně z knižních videí a zprvu si nebyla úplně jistá, zda je tato kniha pro mne. Nečtu běžně rodinné ságy a knihy, kterým by se dalo říkat „romány pro ženy“. Ale nalákaly mne pozitivní ohlasy a vědomí, že nákupem knihy na knižním bazárku pomohu psím útulkům, takže mi nakonec kniha skončila v knihovně. A jsem za to moc ráda, protože se mi kniha líbila.

Začnu však lehce negativně. Faktem totiž je, že v knize vystupuje celkem dost postav a vztahy mezi jednotlivými charaktery jsou dost propletené. Výsledkem tak bylo to, že se mi zpočátku jednotliví hrdinové celkem dost pletli a chvíli mi to trvalo, než jsem se zorientovala, kdo je kdo. Takže si dovolím jen takovou menší radu – možná by stálo za to si ty postavy vypsat a udělat si malé schéma, kdo je kdo a jaké jsou mezi lidmi vztahy.

Teď se ale konečně mohu vrhnout na slova chvály ohledně toho, co se mi na titulu líbilo. Ocenila jsem především to, že se kniha odehrává v místě, které je pro mne nové a exotické, a tím je Nový Zéland. Dosud jsem nečetla nic, co by se v této oblasti odehrávalo, takže toto prostředí bylo pro mne velmi lákavé. Stejně tak maorská kultura pro mne představovala něco nového a dosud neprobádaného, takže to jsem si nesmírně užívala.

Zpočátku jsem se trochu lekla, že půjde jen o prostou romaťárnu, z čehož bych asi nejásala, protože čisté romantické příběhy mne moc neberou. Pak se ale kniha přerodila ve skutečnou rodinnou ságu a společenský román, takže jsem si dost oddechla. A je to další věc, co se mi na Maorské princezně líbilo. Laura Walden rozhodně umí sepsat komplexní několikavrstevnatý příběh, který je solidně propracovaný, dobře propracovaný a uspokojivě uzavřený.

V knize si tak na své přijdou nejen milovníci romantiky, ale i rodinných ság, protože zde sledujeme osudy několika generací jedné rodiny na historickém pozadí Nového Zélandu. Pokud o této zemi a o maorské kultuře nic nevíte, jistě oceníte i to, že se tu dozvíte něco nového. Některé události, které sem Laura Walden zakomponovala, mne přinutily si některé věci dohledávat detailněji. Pro mne je to znakem toho, že si mne kniha získala.

Maorská princezna mne bavila i díky autorčinu stylu psaní. Laura Walden umí při odhalování minulosti dobře dávkovat informace, které se máte dozvědět. Čtenář je rychle vtažený do příběhu a dozvídá se, co zrovna potřebuje, ale nikdy ne všechno rovnou a najednou. Tím tak čtenář zůstává napjatý a chce číst dát, protože při čtení jednoduše tušíte, že autorka vám má stále co říct. Celkově je kniha velmi plynule napsaná – lze z toho rozhodně říct, že autorka má už několik knih tzv. „za sebou“ a je již zkušenou, vypsanou autorkou.

Ačkoliv jsem teď celkem dost chválila, přesto nakonec moje hodnocení bude trošku snížené. Jednak pro ten větší počet postav, kvůli kterým jsem se na začátku knihy trochu ztrácela. A také proto, že mi na té knize prostě něco chybělo, abych mohla dát plný počet. Asi je to dáno tím, že nejsem úplně cílová skupina. Každopádně mé hodnocení je 80 %, 4 hvězdičky. Knihu určitě mohu doporučit.