RECENZE: Karen McManus - Jeden z nás lže

Název: Jeden z nás lže
Název v originále: One Of Us Is Lying
Autor: Karen McManus
Série: Jeden z nás lže (1. díl)
Počet stran: 363 stran

I kniha Jeden z nás lže je jedním z mých úlovků z červencového knižního bazárku. Tento román jsem si chtěla přečíst už delší dobu, takže když jsem na knihu na bazárku narazila, byla to pro mne jasná volba. A jsem moc ráda, že jsem se s výběrem knihy nesekla, protože jsem z tohoto románu nadšená.

Premiantka, princeznička, sportovní hvězda, školní grázl a kluk, co ví o každém všechno a nebojí se to napráskat. Tahle partička se sešla po škole, aby napravila své hříchy – konkrétně mobily při vyučování, kde nemají co dělat. Jenže ty mobily nejsou jejich a jeden z nich bude za hodinu mrtvý. Co se vlastně na Bayviewské střední stalo? Všichni přeživší mají motiv, protože zesnulý plánoval zveřejnit jejich špinavá a ještě špinavější tajemství. Jenže jak poznat vraha, když každý má co skrývat? [oficiální anotace]

Kniha Jeden z nás lže je označována jako young adult thriller, což byla kombinace, která mne zajímala. Thrillery mám obecně ráda a ve spojení s žánrem young adult jsem ještě nic podobného nečetla, tak mne zajímalo, jak se s tím autorka poprala. A musím říct, že jsem s výsledkem rozhodně spokojená.

Jediným mínusem, který bych zde ráda zmínila, je větší počet postav – což dává smysl, jelikož se kniha odehrává v prostředí střední školy. Jelikož do příběhu vstupuje hodně studentů školy, někteří mi hodně splývali a bylo pro mne těžké je rozlišovat, protože si byli všichni zpočátku dost podobní. Hlavně dvě hlavní ženské hrdinky mi dělalo problém od sebe rozlišovat. Ale naštěstí to netrvalo tak dlouho a já se je nakonec naučila od sebe odlišit.

Teď ale budu chválit. Ráda bych začala atmosférou. Od thrilleru očekávám napětí a hustou, temnou atmosféru. Jelikož se v případě této knihy o young adult příběh, bylo jasné, že to thrillerové napětí a atmosféra tomu budou uzpůsobeny. Nicméně musím autorce připsat k dobru, že se jí tyto prvky podařilo do knihy naservírovat na velmi vysoké úrovni. Tohle jsem si hodně užila. Z knihy je sice patrné, že to je young adult, ale i ta thrillerová složka tu byla velmi silná. Pro mne jako čtenáře byla tato kombinace hodně osvěžující a překvapivá.

Bavila mne také samotná zápletka, protože až do poslední chvíle nebylo jasné, kdo je tedy pachatel a jaký byl jeho přesný motiv. Karen McManus celý příběh vystavěla naprosto skvěle a dlouho to vypadalo, že vrahem může být skutečně kdokoliv, takže napjatá jsem byla až do konce. A tak to má u thrillerů prostě být. Hodně tomu pomohl i autorčin styl psaní, který byl svižný, dynamický a velmi čtivý, takže já jako čtenář jsem potřebovala pořád číst dál a dál, abych věděla, jak to nakonec dopadne.

I když se mi některé postavy dost pletly dohromady, nakonec s radostí konstatuju, že jsem si je všechny nakonec hodně oblíbila. Nikdo z nich není dokonalý, každý má své chyby, všichni jsou prostě lidští – a to se mi na nich líbilo, protože každá z těch postav působila velmi reálně – jako někdo, koho byste skutečně mohli mít ve škole za spolužáka.

Hodně jsem ocenila to, že i když autorka do příběhu zasadila i milostnou linii (je to přeci jen YA ze střední školy…), tak to na mne nepůsobilo kýčovitě a prvoplánově. Romantická linka nebyla tím hlavním leitmotivem knihy, šlo spíše o vedlejší dějovou linku a ta na sebe naštěstí nestrhávala pozornost. Takže i já, která romantiku moc nevyhledávám, jsem si dokázala tento motiv v knize celkem i užít. Také to bylo dáno tím, že se to autorce podařilo napsat dost realisticky – nijak kýčovitě, nijak přeslazeně. Prostě realisticky, civilně.

Celkově tak knihu hodnotím velmi vysoko, 95 % a 5 hvězdiček. Nedávám 100 % z toho důvodu, že se mi zpočátku pletly některé postavy dohromady, což mi lehce kazilo ten dojem. Vnímám to však jen jako drobnou kosmetickou vadu na kráse, protože jinak na mne kniha udělala velmi, velmi dobrý dojem. Rozhodně doporučuju.