RECENZE: Sabaa Tahir – Smrt před branami

Název: Smrt před branami
Název v originále: A Reaper at the Gates
Autor: Sabaa Tahir
Série: Jiskra v popelu (3. díl)
Počet stran: 475 stran

Stejně jako ostatní čtenáři, kteří jsou ze série Jiskra v popelu nadšení, jsem i já s velkým očekáváním sáhla po této knize. Co k tomu říct... Bohužel se v mém případě konalo lehké rozčarování. A o něm si detailněji můžete přečíst v mé dnešní recenzi. Předem bych ale ráda upozornila na to, že recenze obsahuje pár spoilerů k předchozím dílům, čemuž se moc vyhnout nešlo. Takže pokud jste předchozí díly ještě nečetli, je asi na zvážení, zda se do mé recenze pustit, nebo ne.

Děj knihy Smrt před branami se dělí do tří dějových linií. Helena Aquilla má za úkol bránit obyvatelstvo před útoky nejen lidských nepřátel, ale i temných bytostí. Zároveň je pověřena císařem čelit intrikám Keris Veturie, drsné velitelky ze Šerosrázu, která baží po moci. Elias Veturius se sžívá se svou novou rolí Strážce duší a učí se, jak zvládat své nové povinnosti. Džinové, které má mj. na starosti, mu to ale nijak neulehčují, když brojí proti němu. Laia ze Serry zase hledá způsob, jak zastavit Temnonoše, aby nestihl dokončit svůj plán. Všichni tři ale musí čelit nástrahám, které je všechny zase spojí dohromady, aby bok po boku bojovali proti společným nepřátelům. Mají na to ale dost vychytralosti, prostředků a vlastních sil? Jaká je jejich šance na úspěch, když se jejich nepřátelé nezastaví před ničím?

Sérii Jiskra v popelu mám jakožto celek velmi ráda a rozhodně nelituji toho, že jsem se do čtení těchto bichlí pustila. Přesto musím bohužel konstatovat, že třetí díl ze série, Smrt před branami, se mi zatím ze všech knih zdá nejslabší.

Přiznám se, že jsem ze začátku měla chvilku problém se do knihy vůbec začíst. Z valné míry to bylo způsobeno tím, že jsem mezi druhým a třetím dílem měla delší pauzu a nepamatovala jsem si úplně všechny detaily, které se v druhém díle Plamen v temnotě odehrály. Naštěstí se mi pak ale postupně začalo všechno vracet, takže jsem se pak již tolik neztrácela.

Jako problematické jsem viděla to, že autorka do třetího dílu zapojila opět větší množství postav, v nichž se člověk musí zorientovat, a spousta z nich bylo nových. Takže ani to mi moc nepomáhalo, abych si užila knihu jakožto celek. Někteří jedinci mi bohužel splývali dohromady a u některých jsem měla problém si je zapamatovat. A tím pádem jsem se pak do toho občas zamotávala, když jsem se snažila upamatovat, o kom že to je vlastně zrovna řeč.

Dalším důvodem, proč se mi kniha četla tentokrát pomaleji, bylo to, že dějově byly některé pasáže rozvleklé. Zdálo se mi, že autorka občas schválně zdržuje, aby knihu natáhla do požadované délky. Přišlo mi tak, že na některých místech se skoro nic neděje a ty pomalejší pasáže nepřináší do příběhu nic vysloveně podstatného, co by knihu nějak výrazně obohatilo. Z toho jsem poněkud rozpačitá, protože nic podobného jsem v předchozích dvou knihách nezaznamenala.

Abych ale nebyla jen vysloveně negativní, tak ta poslední třetina mi to hodně vynahradila. Nejen, že se zde dozvídáme jednu podstatnou (a pro mne hodně překvapivou) informaci, ale čekává vás obří nálož akce, napětí a zvratů, na které jsme byli zvyklí v prvních dvou dílech. Poslední třetina mi zase připadala hodně čtivá a vtáhla mne do sebe stejným způsobem a se stejnou intenzitou, jak se mi to stalo v Jiskře i v Plameni.

Vývoj jednotlivých postav je v této knize zprvu pomalejší a občas některé kroky našich hrdinů nedávají smysl, někdy si i lehce protiřečí. To si opět vysvětluju tím, že Sabaa Tahir schválně napíná čtenáře a natahuje děj, aby měla knihu čím zaplnit, a tak to různě zamotává a prodlužuje. Což chápu, že by některým čtenářům mohlo vadit. V závěrečné třetině knihy se však konečně postavy rozhoupou k nějakému řešení svých dosavadních problémů a děj se pořádně posouvá kupředu, včetně nějakého toho vývoje postav.

Celkově hodnotím knihu na 65 %, 3 a půl hvězdičky. Pokud se vám líbily předchozí dva díly, Smrt před branami rozhodně doporučuji, i když kvůli některým výše zmíněným výhradám považuji tuto knihu za nejslabší díl ze série. Nicméně se rozhodně těším na to, až vyjde poslední díl této série, od kterého mám dost velká očekávání.