RECENZE: Kelly Oram – Cinder & Ella

Název: Cinder & Ella
Název v originále: Cinder & Ella
Autor: Kelly Oram
Série: Cinder & Ella (díl 1)
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 375

Přiznám se, že tuto knihu jsem původně neplánovala číst. Romantické knihy mne většinou míjejí, ale nakonec mne přesvědčily názory jiných lidí, a tak jsem dala Cinderovi & Elle šanci. A jak knihu nakonec hodnotím? To vám řekne moje dnešní recenze.

Ella je mladá studentka střední školy, která na začátku příběhu přestojí vážnou autonehodu. Zatímco její matka při nehodě zemře, Ella vyvázne, ale do konce života bude kulhat a bude mít po těle patrné jizvy. Nyní je nucena žít se svým otcem a jeho rodinou, kde se však Ella necítí vítaná. Světlým bodem jejího života je přátelství se Cinderem – mladíkem, kterého Ella poznala přes svůj blog, kde se Ella často vyjadřuje ke své oblíbené knižní sérii. Ta má být nyní zfilmována. Že však je Cinder v reálném životě hercem, který má ztvárnit hlavního hrdinu ve zfilmované adaptaci knihy, to Ella neví. Co by stalo, kdyby se ti dva setkali v reálu?

Stejně jako tomu bylo u Pokoje zázraků, i knihu Cinder & Ella jsem četla na doporučení jiných lidí. Ale tentokrát s tím rozdílem, že mi román Cinder & Ella skutečně padl do noty. Tuto knihu jsem si neskutečně užila a jsem moc ráda, že jsem se nakonec odhodlala si ji přečíst.

Hned v úvodu je třeba na rovinu uvést, že tento román není žádnou hoch intelektuální literaturou s nějakým hlubokomyslným přesahem. Jde o moderně pojatý re-telling pohádky o Popelce, jak už napovídá název knihy, který je však napsaný velmi čtivou a přístupnou formou. Řekla bych, že kniha cílí především na náctileté čtenáře, ale přiznám se, že i já si to ve svých třiceti letech dokázala naprosto užít se vším všudy. Pokud hledáte nějakou příjemnou odpočinkovou knihu, něco milého a nenáročného, tohle by mohla být fajn volba.

Co se mi na knize hodně líbilo, byl způsob, jak autorka pracovala s emocemi, které Ella prožívá po nehodě. Samotná nehoda na ní zanechala následky, a to ne jen fyzické, ale i psychické. Navíc šikana ve škole a ne zrovna přátelské přijetí nové rodiny na sebe nenechají dlouho čekat. Ella se tak musí vypořádat s řadou nepříjemných podnětů. Zpracování emocí je zde hodně uvěřitelné, to se autorce podařilo napsat hodně sugestivně. Pocity, které Ella cítí, se velmi silně přenášely i na mne, jako by to byly moje  vlastní, skutečné pocity. Ta emocionální složka je v tomto příběhu naprosto perfektně zvládnutá a já jen tleskám.

Hodně jsem si také užívala konverzace mezi Ellou a Cinderem. Byly odlehčené, přesvědčivé, reálné a hlavně „byly o něčem“. Žádné plané plkání o ničem, což jsem oceňovala po celou dobu příběhu. Jejich vzájemné laškování a pošťuchování, které postupně přerostlo do hlubokého přátelství, se mi také moc líbilo. Od samého začátku víte, že jde o romanťárnu, takže tušíte, kam jejich příběh povede. Nic však nebylo uspěchané, jejich příběh působil plynule, reálně – nijak přehnaně.

Autorčin styl psaní je velmi přímočarý. Celá kniha je psaná s naprostou jistotou a samozřejmostí, děj ubíhá velmi rychle a plynule. Z čeho jsem měla největší radost, byl fakt, že jsem za celou dobu čtení nenašla jediné hluché místo, kde by se autorka plácala na místě a nevěděla by kudy kam. To se zde naštěstí nekonalo, hurá! Kniha ve mne navíc vyvolávala pocit, jako bych v té knize byla spolu s postavami a všechno prožívala s nimi. A vůbec nevadí, že kniha je cílena na čtenářské publikum o dost mladší, než jsem já.

Z této knihy jsem jednoduše nadšená. Hodnotím 100 %, 5 hvězdami. Myslím, že je z této recenze zcela jasné, že Cindera & Ellu rozhodně doporučuji.