RECENZE: Sabaa Tahir - Plamen v temnotě

Název: Plamen v temnotě
Název v originále: A Torch Against The Night
Autor: Sabaa Tahir
Série: Jiskra v popelu (2. díl)
Počet stran: 469

Tohle byla jedna z těch knih, na kterou jsem se dlouho těšila, ale odkládala jsem si ji na dobu, kdy budu mít na tento typ literatury tu "správnou" náladu, abych si příběh dokázala pořádně užít a vychutnat si ho tak, jak si to kniha zaslouží. Nyní jsem se k tomu konečně dostala a jsem za to moc ráda, protože stejně jako první díl téhle série jsem si užila i tento druhý! Pozor, recenze může obsahovat spoilery k prvnímu dílu.

Po vypuknutí učeneckého odboje se Elias a Laia ocitají na útěku. Ze šerosrázské akademie se vydávají do kaufského vězení, aby zachránili Laiina bratra Darina. V patách jim jsou ale císařovi vojáci vedeni Helenou Aquillou – Eliasovou někdejší kamarádkou. Úkol to není snadný. O to víc, když se proti nim staví nejen vojáci, ale také probouzející se temné síly a nepřátelé v podobě obávané Velitelky, kteří se neštítí jít přes mrtvoly, aby získali to, po čem touží.

Tak tohle byla pekelná jízda a to hned od začátku. Protože stejně jako v prvním díle, tak i tady se autorka s ničím nezdržuje a akci rozehrává od první stránky. Děj je zde opět vystavěn ve vlnách – akce se střídá s ostrůvky v klidu, aby se mohly nadechnout. Ale čím více se blížíme ke konci, tím víc je tu akce a tím míň mají postavy prostor jakkoliv odpočívat. A vy musíte popadat dech spolu s nimi.

Co mne na knize fascinuje, je to, že si autorka dokáže udržet čtenářovu pozornost po celou dobu příběhu. Přestože má kniha skoro 500 stran, pořád se tam něco děje – nenajdete zde jediné prázdné hluché místo, v němž by se autorka plácala na místě a nevěděla, kudy kam. Vše má pečlivě promyšlené do nejmenších detailů. Vyprávění je velmi svižné a čtenář se vůbec nenudí, i přes to postupné střídání klidnějších a akčnějších pasáží. Děj se totiž stále posouvá kupředu a vy se jen třesete na to, abyste konečně zjistili, co se bude dít dál. Tahirová to takto měla rozjeté už v prvním díle a podařilo se jí to udržet i tentokrát, za což jí smekám pomyslný klobouk.

Autorka si v prvním díle nasadila laťku dost vysoko, i co se týče jednotlivých postav a jejich charakteristik. Ty se jí ale podařilo skvěle rozvést i v této knize. Největší posun jsem pak zaznamenala hlavně u Heleny Aquilly – z bojovnice oddané Impériu se stává žena pochybující, žena smýšlející nad tím, zda to Impérium, kterému ještě před časem chtěla tak bezmezně sloužit, je pro ni skutečně to pravé. Jsem tudíž zvědavá, jakým směrem se tato postava bude vyvíjet ve třetím díle.

Zároveň si Tahirová připravila několik pro mne nečekaných zvratů, u nichž jsem koukala s vykulenýma očima, jak skvěle se to autorce podařilo zamotat a přitom z toho neudělat klubko plné zašmodrchaných dějových linek, které by nedokázala rozplést. Všechny linie, které zde Tahirová rozvíjí, se uspokojivě daří posouvat vpřed, případně je autorka vysvětluje a uzavírá. A co se nerozklíčovalo zde, bude jistě dále rozvíjeno v následujícím díle.

Jak je doufám znát z mé recenze, jsem z Plamenu v temnotě naprosto nadšená a rozhodně vám tuto knihu mohu doporučit, zvlášť pokud vás bavil první díl. Dávám samozřejmě 100 % a už teď se moc těším na třetí díl.