RECENZE: Susan Abulhawaová – Jitra v Dženínu

Název: Jitra v Dženínu
Název v originále: Mornings in Jenin
Autor: Susan Abulhawaová
Rok vydání: 2013
Počet stran: 374

Kniha Jitra v Dženínu mi na polici ležela už hodně dlouho a upřímně řečeno, po dočtení knihy jsem si kladla jednu otázku: Proč jsem s přečtením čekala tak hrozně dlouho? Tahle kniha byla totiž naprostá pecka!

Jitra v Dženínu vyprávějí osudy rodiny Abulhejových mezi lety 1941-2002, a to především z pohledu Amal, kolem níž se také točí většina knihy. Jejíma očima sledujeme život několika generací Palestinců, jejichž bouřlivé osudy jsou podepsány desetiletími bojů s izraelskými vojáky. Tyto napjaté vztahy mezi Palestinci a Izraelci tu pozorujeme na příkladu palestinské rodiny, která si prožívá nejedny krušné chvíle a díky níž máme možnost nahlédnout do jednoho z nejkomplikovanějších politických konfliktů dnešní doby.

Do této knihy jsem se pouštěla s velkým respektem a přiznám se, že jsem ji i s respektem odkládala, a to právě kvůli tomu tématu, kterému se Abulhawaová ve svém románu věnuje. Konflikt mezi Palestinci a Izraelci je téma, kterému moc nerozumím, ale jsem ráda, že jsem se do Jiter v Dženínu pustila, protože mám díky této knize alespoň skrovný přehled, o co se vlastně jedná.

Je pravda, že začátek knihy může být pro čtenáře trochu matoucí, ale vychází to z logiky věci. Kniha se odehrává ve zcela odlišném prostředí a v jiné kultuře, než jsme zvyklí u nás v Evropě. V knize se tak vyskytuje spousta neznámých slov, u kterých člověk chvíli tápe, co vlastně znamenají. Román je však na svém konci opatřen slovníčkem, takže člověk se naštěstí rychle zorientuje. Zároveň pozitivně kvituji fakt, že člověk má možnost seznámit se s jinou kulturou, trochu do ní nahlédnout a dozvědět se nové věci. Je zde skvěle zakomponovaná arabská kultura, kterou tak člověk poznává trochu blíž. A těžko se dá určovat, jestli horší nebo lepší – z našeho pohledu Středoevropanů to je prostě zcela jiné.

Ačkoliv se samotný děj odehrává „až“ od 40. let, celý konflikt začíná již v letech 30., kdy se Židé stěhují z Evropy, aby unikli před Hitlerovým nacismem, a usazují se v Palestině, kde chtějí založit svůj vlastní židovský stát (Izrael), což nutně vede ke sporům mezi Židy a v Palestině žijícími Araby.

Jsem asi ostuda, ale o konfliktu v Palestině jsem dlouhou dobu vůbec mnoho informací nevěděla – jak to začalo a co se tam vlastně dělo a děje. Myslím si však, že tato kniha (ačkoliv jde o beletrii) má možnost čtenářům předat nějaké základní informace o daném konfliktu. Já se tak díky této knize dostala k tomu, abych si našla nějaké detailnější informace, o co vlastně jde.

Zarážející pro mne byla krutost Židů vůči Palestincům. Ti samí Židé a jejich potomci, kteří prchají před hrůzami Hitlerova režimu, jsou těmi samými, kdo pak krutě ubližují Palestincům. Přiznám se, že to bylo pro mne dost šokující to číst. Myslím, že zrovna tenhle motiv je jedním z tahounů knihy a hlavně je to podle mne tím přesahem, který kniha nabízí. Řada věcí zde nutí člověka k zamyšlení a přehodnocování toho, kdo je vlastně ten zlý, na čí straně je pravda, kdo je v daném konfliktu ten v právu.

V popředí tu jsou představeny osudy jednotlivých postav, které jsou však zobrazené na politicko-historickém pozadí palestinského národa jakožto celku. Ta politika tu hraje významnou roli, ale není to zaměřené na politiky jako takové. Je to zaměřeno hlavně na to obyvatelstvojaké dopady má daný konflikt na životy obyčejných lidí. Podle mne je to tu popsané velmi srozumitelně a není to vysloveně jen politický román. Zahrnuje to v sobě též velmi silné lidské drama, které se emocionálně dotkne nejednoho čtenáře.

Knihu hodnotím 80 %, 4 hvězdičky a rozhodně doporučuju.

7 komentářů:

1. Právě četba této knihy (a některých dalších) mě donutila hledat si o tomto konfliktu více informací (nejen těch, které nám předkládají sdělovací prostředky), viděla jsem pár dokumentů, článků, videí a musím přiznat, že jsem byla hodně zděšená, když jsem viděla, v čem tam ti lidi žijí. My pořád na Židy/Izraelce pohlížíme jako na oběti, jenže to už dávno žádné oběti nejsou. Naopak, kolikrát se na palestinských územích chovají stejně jako nacisti. Jenže to se člověk dozví jenom když sám aktivně hledá informace, z televizních zpráv tohle nikdy nezazní...
    Už ten způsob, jakým Izrael vznikl, je velkou ostudou tehdejších vítězných velmocí, především Velké Británie. Samozřejmě si člověk říká, jak strašně bezohledná je tahle zahraniční politika, ale když si vezmete, že Angličani vždycky hleděli tak trochu přes prsty na kdekoho, i na nás, tak co je pro ně takový Arab... Klidně si rozhodnu v zájmu někoho, ale jak dalekosáhlý a tragický dopad to bude mít na jiné, to už je vedlejší. Kdepak, svět se z holokaustu vůbec nepoučil - vždyť se stále dělíme na lidi a podlidi. Kdyby tomu tak nebylo, to by svět nemohl několik desítek let tiše tolerovat všechna ta zvěrstva, která jsou denně páchána na palestinském obyvatelstvu.
    I když si myslím, že se tam nic moc nezmění, stejně je důležité o tom mluvit, psát a číst knihy, jako je třeba tahle. Určitě doporučuji!

1. Zdravím a moc děkuji za tak obsáhlý komentář! Souhlasím s Vámi! I mně tato kniha v některých věcech otevřela oči a přiměla mne, abych si některé informace dohledala ještě hlouběji. O konfliktu mezi Izraelem a Palestinou jsem ještě donedávna věděla jen málo a jen z televize, často zkresleně. Ale díky "Jitrům v Dženínu" jsem se o toto téma začala zajímat více a jen jsem zírala... Je to komplikované téma a nic není jen černobílé. Myslím, že tahle kniha rozhodně stojí za přečtení už jen pro tu informační hodnotu a ten pohled na věc, který nabízí. :-)

2. Souhlasím s článkem i s předchozím komentářem. Myslím, že úplně nejhorší na tom všem je ten všeobecný nezájem světa... Když si člověk představí každodenní palestinskou realitu - izraelský voják vám unese nebo zastřelí děcko, zbourají vám barák nebo zničí ovocný sad, který byl pro vás zdrojem obživy, a vy nemáte šanci dočkat se nějaké spravedlnosti, tak kromě toho, že už tohle je dost hrozné, nikoho to nezajímá, není nikdo, kdo by se vás zastal nebo s vámi alespoň soucítil a dokonce se najdou mnozí, pro které jste vy ti zlí... potom musí být zoufalství ještě větší...
    A taky mi přijde absurdní, jak na některé země jsou stále uvalovány sankce za porušení něčeho (i za údajné porušení), a na Izrael ne (i když je mi jasné proč).
    Jinak tuhle a možná i některé další podobné knihy bych klidně zařadila mezi povinnou četbu, protože ať už se to někomu líbí nebo ne, i tohle je realita a určitě by bylo fér, aby se o tomto konfliktu lidi dozvídali víc...

1. Zdravím a děkuji za komentář.
      Souhlasím s vámi, ta bezmoc palestinských lidí musí být děsná - a z té knihy mi to přišlo i patrné, že to tak některé postavy skutečně cítí. Přijde mi hrozné, jak zkresleně a jak jednostranně se o těchto věcech dozvídáme z médií. A přitom je o tom tak moc potřeba mluvit bez okolků a tak, jak se ty věci skutečně dějí - nazývat věci pravými jmény. Je snadné někoho adorovat a druhého odsoudit. O to víc je mi líto, že se o podobných knihách tolik nemluví a nejsou tolik vidět, přitom mají tolik co nabídnout.

2. Ano, to jednostranné a zkreslené informování v médiích je na tom možná to nejhorší...
      Pokud jde o knihy, je sice dobře, že vůbec nějaké jsou, ale máte pravdu, že nejsou příliš vidět. V této souvislosti jsem si vzpomněla na knihu "Studená řeka" od české autorky Jany Kotaishové, která má manžela Palestince a v knize vypráví příběh jeho rodiny. Tu knihu jí však žádné nakladatelství nepřijalo, tak ji musela nakonec vydat na vlastní náklady (a tím pádem je i méně kusů). No takže tak... :-)

3. Přiznám se, že Studenou řeku vůbec neznám. Čímž děkuji za tip - co se tak dívám na informace ke knize, vypadá to na zajímavé a hlavně silné čtení, zvlášť proto, že se jedná očividně o autentické zážitky.

4. Ano, příběh je autentický a velice silný. Je to hlavně o životě Palestinců v exilu...