neděle 27. ledna 2019

RECENZE: Kimberley McCreight – Případ Amelia

Název: Případ Amelia
Název v originále: Reconstructing Amelia
Autor: Kimberley McCreight
Počet stran: 403

I Případ Amelia je jednou z těch knih, co mi ležela v knihovně hodně dlouho, a já se k ní dostala až nedávno. A opět je to ta stejná situace - opět nevím, na co jsem čekala. Protože čtení této knihy jsem si skutečně užila!

Kate dostane nečekaně zprávu, že si má přijet do školy vyzvednout svoji dceru Amelii. Než se však do školy dostane, Amelia mezitím spáchá sebevraždu skokem ze střechy školy. Pro Kate je to samozřejmě šok. Cítí však, že nemohlo jít o sebevraždu – že by to její dcera nikdy neudělala. Co se však toho dne stalo, že se Amelia ocitla na střeše budovy a že z ní nakonec spadla?

V knize se objevují dvě dějové linie – přítomná dějová linka, v níž je Amelia mrtvá a její matka se snaží odhalit pravdu. Dále tu je pak dějová linka minulá, v níž sledujeme Amelii a její osudy těsně před tím, než se Amelia zřítila ze střechy školy. Zápletka knihy je podle mne vcelku klasická, možná již trošku ohraná – „někdo zdánlivě spáchá sebevraždu, ale pak se ukáže, že to sebevražda úplně tak nebyla“. Musím však říct, že zpracování této myšlenky se mi v podání Kimberly McCreight moc líbilo a já si to užila.

Co mne na začátku čtení trochu zarazilo, bylo přirovnání knihy ke slavné Zmizelé od Gillian Flynn, ale popravdě řečeno se Zmizelou tahle kniha neměla absolutně nic společného. To přirovnání je naprosto zcestné a mně se zdá, že jeho jediným účelem bylo přilákat lidi ke koupi tohoto románu.

Vraťme se však nyní k pozitivům, protože těch kniha obsahuje opravdu hodně. Je pravda, že úvodních 20-30 stran se mi zdálo trochu pomalejších, ale pak je čtenář velmi rychle vtažen do příběhu, od kterého se mi vůbec nechtělo odcházet. Autorce se podařilo vytvořit příběh s naprosto skvělou, velmi tísnivou atmosférou, v níž hlavní hrdinka Kate odkrývá temné tajemství. Čtenář se spolu s ní snaží odhalit, co se vlastně Amelii dělo v jejím životě pár týdnů před tím, než zemřela. Autorka odkrývá jednotlivé střípky příběhu postupně, s pečlivostí – tak, aby neodhalila něco předčasně. To tempo, které Kimberly McCreight zvolila, mi vskutku vyhovovalo.

Zároveň oceňuji to, že autorka zapojila do příběhu i sociální sítě (Facebook) a SMS – prostě takové ty běžné věci, co současný mladý člověk běžně používá. Připadalo mi to jako skvělé oživení příběhu a skutečně se to sem hodilo.

Celkově musím říct, že autorka píše rozhodně čtivě, protože jsem se od knihy opravdu nemohla odtrhnout. Jedná se o napínavé čtení s velmi temnou a hodně tísnivou atmosférou, která se vám dost rychle pod kůži. Závěr mi pak připadal velmi překvapivý a hlavně hodně dobře vygradovaný – to jsem si fakt moc užila, protože jsem byla napjatá až do poslední chvíle, jak se to celé nakonec vyvrbí. Za co jsem také ráda, je to, že se autorce nakonec podařilo zodpovědět všechny otázky, které jsem měla. A že jsem jich měla skutečně hodně.

Nakonec samozřejmě hodnotím 100 %, 5 hvězdičkami a moc doporučuji.