pondělí 21. ledna 2019

RECENZE: Claire Kendal – Deník mého stínu

Název: Deník mého stínu
Název v originále: The Book of You
Autor: Claire Kendal
Počet stran: 343

První recenze, které jsem v letošním roce publikovala, byly plné nadšení a těch nejvyšších hodnocení. Dnes se k nim však připojit nemohu, protože kniha Deník mého stínu, o které je můj dnešní příspěvek, měla ke 100 % bohužel hodně daleko. Více v recenzi.

Hlavní hrdinka Clarissa je vybrána do poroty, která má přísedět u soudního procesu. A zatímco sledujeme řízení, v němž je skupina mužů obviněna z únosu a znásilnění mladé ženy, prochází si Clarissa sama také svým vlastním osobním peklem. Pronásleduje ji muž, který se objevuje všude, kde se pohybuje i ona. Clarissa je samozřejmě vyděšená, protože její pronásledovatel je s každým dnem posedlejší, ale policie to nijak neřeší. A tak se Clarissa rozhodně posbírat všechny důkazy, aby mohla svého stalkera usvědčit a zbavit se tak svého stínu.

Na knihu jsem se celkem těšila, protože téma stalkingu v literatuře nemám zas tak moc načtené. Přitom je to něco, s čím se člověk může setkat i v reálném životě. Já tak byla dost zvědavá, jak se s tím autorka Claire Kendal popere. A musím říct, že se jí to povedlo uchopit celkem solidně. Hlavní hrdinka se cítí v ohrožení a ten její strach, který tu autorka popisuje, se velmi silně přenáší i na čtenáře. Nebo aspoň já to dost intenzivně vnímala – ten její strach, úzkosti, vnitřní boj. Zároveň čtenář s Clarissou soucítí, zatímco vůči pronásledovateli vnímá spíše odpor.

Téma stalkingu je tu pojaté dost sugestivně a musím říct, že pro mne jako ženu to bylo dost citlivé téma. Na řadě míst mi při čtení nebylo dobře, cítila jsem se u toho občas dost úzkostně. Pronásledovatel Raf se vůči Clarisse choval dost obsedantně – ta hranice mezi láskou a posedlostí je velmi tenká a je to až děsivé, jak snadné je tuto hranici překročit. Myslím, že to se autorce podařilo vylíčit velmi přesvědčivě a věrohodně.

Zároveň jsem tu nacházela skoro až děsivou paralelu mezi Clarissiným životem a soudním procesem, u kterého ona příseděla v porotě. Některé body v soudním procesu i v hrdinčině životě byly samy o sobě až moc podobné. Je to náhoda, že Clarissa seděla v porotě zrovna u tohoto případu? Nad tím jsem hodně přemýšlela.

Až do této chvíle mám dojem, že jsem knihu víceméně celkem chválila. Bohužel ale musím navázat tím, s čím jsem měla v knize velký problém. Celou dobu se v knize střídá du- a er-forma. Zatímco er-forma je určena pasážím, které se věnují soudnímu procesu, du-forma je využívána v deníkových záznamech, které hrdinka Clarissa zasvětila svému pronásledovateli. Přiznám se, že du-forma je pro mne v knihách dost nezvyk a popravdě se mi to nečetlo vůbec dobře – bojovala jsem s tím celou dobu. Po dočtení knihy jsem si uvědomila, že du-forma není zrovna můj šálek čaje, který bych nutně chtěla vyhledávat.

Ačkoliv druhá půlka knihy mi přišla trochu lepší než první (druhá polovina se mi zdála trošku napínavější, akčnější, čtivější), závěr knihy to pro mne zase celé zkazil. Nemohu si pomoci, ale ten konec samotný se mi zdál velmi chaotický, zmatený, hodně uspěchaný a já se v něm vlastně nedokázala orientovat.

Moje celkové hodnocení tak je 60-65 %, 3 a půl hvězdy. Nebylo to vysloveně špatné – román se zabýval zajímavým tématem, řada míst mi připadala dost napínavá, s místy dost nahuštěnou atmosférou, ale mám k tomu určité výtky (du-forma, pomalejší začátek, chaotický konec). Nejsem si jistá, jestli to vlastně mám doporučovat. Pokud ano, tak jen s obezřetností a nedoporučovala bych mít od knihy velká očekávání.