RECENZE: Sona Charaipotra, Dhonielle Clayton – série Tiny Pretty Things

Název série: Tiny Pretty Things
Žánr: Young adult
Nakladatel: BookLab
Roky vydání: 2020 (1. díl) , 2021 (2. díl)
Počet stran: 415 (1. díl) , 359 (2. díl)

Série Tiny Pretty Things prolétla mojí sociální bublinou jako kometa a já se na čtení nakonec nechala nalákat. A jsem ráda, protože tato duologie si mne nakonec získala.

Privilegovaná a cílevědomá Bette, perfekcionistka June a nováček Gigi, která svými výkony narušuje hierarchii mezi studenty prestižní baletní školy. Všechny tyto talentované baletky chtějí být nejlepší a dostávat přední role. Ale jen jedna z nich může být ta nej...

Jestli na tuhle sérii platí nějaký popis, tak to, že jde rozhodně o kombinaci filmu Black Swan a seriálu Pretty Little Liars. Dramata, tajemství, pomluvy, manipulace, naschvály, boj o prvenství, paranoia, kudly v zádech, psychické problémy, dřina, pot a krev v kontrastu s křehkou krásou baletek... to všechno tady čtenář dostává plnou měrou. A platí to pro oba díly. Tam, kde totiž končí kniha první, navazuje víceméně ta druhá. Ty kruté vztahy, kdy nikdo nemůže věřit nikomu (a pomalu ani sám sobě), jsou zastoupeny v obou dílech. Soutěživost, rivalita a snaha být nejlepší (ať to stojí, co to stojí) hrají prim - takže pokud vás veškerá ta dramata bavila už v první knize, i v té druhé toho dostanete vrchovatě.

Tato série značně rozpitvává psychickou stránku postav (konkrétně tří studentek baletní školy), jejich mentální (ale částečně i fyzický) stav, duševní problémy, sledujeme jejich myšlenkové pochody. Skrze jejich vyprávění ale nahlížíme i na řadu postav vedlejších a i o nich se dozvídáme spoustu věcí, jejich strach, myšlenky, touhy, činy.

Zároveň ale musím za sebe říct, že jsem tu viděla v mnoha postavách určitý posun. Postavy se vyrovnávají nejen s drsným, konkurenčním prostředím, ale také samy se sebou a s tím, co postavy čeká, až dokončí svá studia na konzervatoři, což je pro mnohé samo o sobě děsivé.

Každá z hlavních hrdinek tu bojuje se svými vlastními démony a myslím, že v rámci žánru to tu je zobrazené velmi solidně a nabízí to řadu podnětů k přemýšlení. Když se vrátím k tomu posunu - je skvělé vidět, jak na sobě jednotlivé postavy pracují, a ačkoliv si všechny sáhnou na své vlastní dno, bojují samy za sebe a učí se, co je v životě důležité. Je to vidět hlavně v tom druhém díle.

Možná ne všechny postavy jdou tou správnou cestou, kterou by jít měly, ale v tom je ta série (a hlavně druhá kniha) skvěle rozmanitá, protože ukazuje různé typy charakterů a různé způsoby, jak se vypořádat s okolnostmi svého života. Postavy často nedělají dobrá rozhodnutí (častokrát naopak), některé postavy i cíleně škodí a ubližují - kolikrát si navzájem dělají s prominutím hnusárny, které nejsou omluvitelné, ale jak vidíte těmto postavám do hlavy, je vám jich místy zároveň tak trochu líto, vzhledem k okolnostem. Ale to nic nemění na tom, že řadu věcí to fakt neomlouvá.

Celá série je dost čtivá, hodně temná, samotné postavy tu ve většině nejsou žádní svatoušci - jak zmiňují některé texty o tomto příběhu, baletní škola ve studentech a studentkách vyvolává tu nejhorší možnou stránku sebe sama - a je to pravda. Jak daleko je schopen člověk zajít, aby dosáhl svého a uspokojil nejen svoje tužby, ale ustál i tlak a očekávání ostatních? Tím se tato série dost vážně a detailně zabývá. A není to teda příliš veselé čtení. Styl psaní je každopádně velmi svižný, dynamický a plynulý, oběma knihami jsem vysloveně prolítla, a to nejen proto, že jsem chtěla vědět, jak to skončí.

Ačkoliv je mi svět baletu jinak na hony vzdálený, tuhle sérii jsem si vlastně dost užila. Neumím posoudit, zda a do jaké míry je i v reálném životě svět baletu tak moc drsný a brutálně temný, jak ho zobrazuje tato série, ale knihy si mou pozornost určitě našly a já jsem ráda, že jsem jim věnovala svůj čas. Obě knihy jsem hodnotila 4 hvězdami z 5 a za sebe mohu doporučit.