sobota 4. prosince 2021

RECENZE: Gytha Lodge - Pohled ze tmy

Název: Pohled ze tmy
Název v originále: Watching from the Dark
Autor: Gytha Lodge
Série: Detektiv Jonah Sheens (2. díl)
Žánr: Detektivní
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2021
Počet stran: 340

Tuto knihu jsem vyhlížela hodně dlouho, protože první díl této detektivní série (Ukrytá) se mi líbil fakt hodně. Takže mne logicky zajímalo, co nového si na nás autorka přichystá. Bohužel ale musím konstatovat, že nadšení se z mé strany bohužel nekoná.

Aiden se těší na to, až se přes Skype spojí se svou přítelkyní Zoe. Přes webkameru ale uvidí něco děsivého - jakýsi násilník zaútočil na Zoe přímo v jejím bytě. Aniž by tušil, že měl Aidena coby svědka... proč ale Aiden váha volat policii?



Ač jsem se velmi těšila, tak při čtení Pohledu ze tmy přišel dost brzy nečekaný náraz. Tento příběh mi bohužel příliš nesedl a já jsem z toho vlastně smutná. První zásek pro mne přišel ve zpracování zápletky, která sice na první pohled zní dost lákavě, nicméně v tomto případě mne autorka nedokázala vůbec udržet v napětí či ve mně vyvolat chuť si vytvářet vlastní teorie či s očekáváním zjišťovat, jak to teda vlastně bylo. Ačkoliv se kniha sama o sobě vlastně čte docela dobře, rychle, bez nějakých komplikací, zápletka samotná mne vlastně do sebe nakonec nedokázala pořádně vtáhnout a já si ji nedokázala vlastně pořádně užít. Popravdě jsem se mnohokrát přistihla, že se docela nudím a že mne to vlastně tolik nezajímá.

Byť někdo knihu označuje za thriller, ve skutečnosti se jedná o typickou detektivku, v níž se velmi silně klade důraz na vyšetřování případu, ač teda s lehkým thrillerovým nádechem, abych dala některým za pravdu. Tato detektivní zápletka každopádně tvoří jednu z dějových linek. Druhou dějovou linku pak tvoří příběh z minulosti oběti. Dohromady to pak dává celkem pitoreskní mozaiku plnou podivných charakterů s dost bizarními vztahy mezi sebou. Výsledkem pro mne tak bylo to, že mne ani jedna z dějových linií příliš nepohltila a mně to bylo celé tak nějak jedno. Minulost oběti mne nijak zvlášť nezajímala (ač zobrazení minulosti obětá mělo v knize své opodstatnění.), vlastně mi ta oběť nebyla jako postava vůbec sympatická, takže o to míň mne bavilo si číst o tom, co za život oběť měla a co vedlo k její vraždě.

Zároveň jak mi obvykle u detektivek vůbec nevadí sledovat to vyšetřování, tak tady mi to prostě nesedlo. Bylo to na mne příliš suché, nijak zvlášť zajímavé, vlastně dost nudné. Zdálo se mi, jako by autorka u toho až moc tlačila na pilu, až bylo to výsledné vyšetřování vlastně dost strojové, odosobněné, bez života. A to se přitom autorka vysloveně snažila přiblížit a jaksi tím zlidštit členy vyšetřovacího týmu - dát jim nějaký osobní příběh, otevřít je více čtenářům. Ale na mne to bohužel vůbec nefungovalo. Působilo to trochu neforemně, uměle a vlastně dost zbytečně. Členové vyšetřovacího týmu si mne k sobě nijak zvlášť nepřipoutali. Dost často jsem měla pocit, jako by ty informace, které se o vyšetřovatelích dozvídáme, byly vytržené z nějakého širšího kontextu a byly vybrané velmi nahodilým způsobem, kvůli čemuž jsem dost často přemýšlela, proč se mi to ta autorka vůbec snaží říct. Jako by to tam bylo nalepené násilím – jen aby se mohlo říct, že postavy mají nějaký další život než jen ten pracovní. V rámci děje samotného se mi to zdálo příliš rušivé a za mne to akorát ničilo autorčiny snahy aspoň o trochu napětí v rámci hlavní zápletky.

Pointu samotné zápletky jsem teda sice neodhadla, ale vysvětlení, co a jak nebo proč se přihodilo, mne v závěru nijak neohromilo a celkově mi to přišlo docela překombinované. Vlastně celá druhá půlka a všechny teorie, s nimiž policisté pracují, mi tu jaksi připadaly přitažené za vlasy. Měla jsem nutkání přeskakovat, což se bohužel dostavilo brzo a nepustilo mne to až do konce.

Kniha byla pro mne ve výsledku docela zklamáním. Za mne slabých 30 %, 2 hvězdy z 5 – prostě jsem se tentokrát sekla s výběrem. Za sebe bohužel doporučit nemohu.

Žádné komentáře:

Okomentovat