RECENZE: Adam Nevill - Rituál

Název: Rituál
Název v originále: The Ritual
Autor: Adam Nevill
Žánr: Horor
Nakadateství: Fobos
Počet stran: 437

Na tuto knihu jsem byla dost nalákaná. Anotace zněla velmi zajímavě na dobu podzimu (obzvlášť kolem Halloweenu), kdy jsem tuto knihu četla, to znělo jako ideální čtení. Nadšení se ale bohužel z mé strany nakonec nedostavilo.

Parta čtyř kamarádů se vydává na dovolenou na túru do švédské přírody. Dva z nich ale nemají kdovíjakou kondičku, a tak si krátí cestu skrz les. Jak moc špatný nápad to byl, zjišťují dost brzy. To když je opanuje strach z neznámého zla kroužícího kolem nich. Něčeho pradávného. A pak udeří smrt...

Jelikož je kniha již na samotné obálce označena coby horor, leckdo by čekal děsivý příběh vyvolávající pocit strachu, nebo aspoň nějaký mrazení v zádech, či napětí, při kterém budete zatajovat dech. V případě Rituálu se ale podle mého nic takového absolutně nekonalo. Příběh měl přitom docela solidně našlápnuto na napínavou vyvražďovačku se silným motivem boje o přežití, ale ten potenciál za mne osobně zůstal naprosto nevyužitý.

První půlka knihy se nesla ve znamení celkem slušně rozjetého příběhu, který nabízí zajímavou zápletku. Postavy, bloumající lesem ve snaze o vlastní záchranu, jsou vyčerpané psychicky i fyzicky, jsou frustrované a potácejí se na hraně svých možností. To se autorovi podařilo vykreslit skvěle a úplně jsem to z těch postav cítila. Tento aspekt zaměřený na pocity vyčerpání a frustrace, byl pro mne asi jediným světlým bodem knihy – něco, co bych v hororu uvítala a co bych ráda dostala. A to jsem také naštěstí dostala. Bohužel to ale vnímám jako to jediné, co mohu na knize vysloveně pochválit, což skutečně není mnoho. Nic dalšího podobně intenzivního mi kniha bohužel už nepřinesla.

Druhá polovina knihy celý děj dle mého názoru úplně zazdila naprosto bizarním vývojem děje, ne příliš uspokojivými zvraty a podivnými charaktery, jejichž chování a smýšlení bylo pro mne za hranou čehokoliv, co je pro mne snesitelné. Působilo to spíše dojmem béčkového hororu, který má člověka znechutit mírou brutality a násilí než v něm vyvolat strach či cokoliv jiného.

Ve své podstatě mne nezaujali ani hlavní hrdinové, jejichž osudy v knize sledujeme. Pokud bylo autorovým záměrem vytvořit otravné, lítostivé maníky, co si lezou navzájem krkem, tak autorovi gratuluju, protože přesně takový dojem jsem z hlavních postav měla. Samozřejmě – události, které naše čtveřice kamarádů prožívala, těmto postavám nezávidím a prožít bych to nechtěla. Jejich strastiplné putování lesem se na mne přeneslo, jak jsem zmiňovala výše, a zapůsobilo na mne dost silně, což jsem hodnotila kladně. To však nic nezměnilo na faktu, že mi hlavní hrdinové jakožto lidé příliš k srdci nepřirostli, kvůli čemuž mé celkové hodnocení knihy dost kleslo.

Být na místě hlavních hrdinů a zažít ty události na vlastní kůži, budu zcela určitě mluvit jinak, ale coby čtenářský zážitek byla pro mne tato kniha celkově nakonec dost neuspokojivá. 45 %, slabší 3 hvězdy z 5 a nejsem si jistá, do jaké míry mohu za sebe s klidem doporučit – spíš nemohu.