RECENZE: V. E. Schwab – Neviditelný život Addie LaRue

Název v originále: The Invisible Life o Addie LaRue
Autor: V. E. Schwab
Žánr: Young adult, fantasy, historické, romantické
Nakladatelství: Slovart
Rok vydání: 2021
Počet stran: 536

Neviditelný život Addie LaRue byl pro mnohé čtenáře velmi očekávanou knihou a nutno říct, že nejen v zahraničí, ale i u nás sbírá tento příběh nadšené ohlasy.  Já se nakonec nechala nalákat (vlastně i díky tomu, že s autorkou jsem měla dosud kladné zkušenosti). A jaké jsou nakonec moje dojmy?

Píše se rok 1714 a Addie se má vdát za muže, kterého nezná, kterého nemiluje. Toho dne tak zaprodává svoji duši temnému bohu. Získává svobodu, život má neomezený a zdánlivě volný. Ale má to svoji daň. Nikdo si ji nebude pamatovat. Nikdy. O 300 let později ale Addie potkává Henryho. A ten je za tu dobu první, kdo si Addie pamatuje. Ale proč? A za jakou cenu?

V. E. Schwab má na svém kontě již řadu titulů – jak pro mladší čtenáře, tak pro dospělé. Přesto mají její knihy (bez ohledu na cílové publikum) řadu společných rysů, které se promítly i v této novince.

Prvním z atributů, na který se u autorky vždycky těším, je naprostá uvěřitelnost příběhu – bez ohledu na to, jak moc nadpřirozena autorka do děje zakomponuje. Autorka umí své světy a příběhy obecně podat naprosto reálně - umí být dost přesvědčivá, takže ač se to dá považovat obsahově svým způsobem za pohádku, autorka to umí pokaždé podat tak, že tomu věříte, že by se to tak skutečně mohlo stát. A byl to případ i téhle knihy. Schwabová si dává velmi záležet na propracovanosti nejen samotného příběhu (resp. zápletky), ale právě i toho samotného světa, v němž se pohybujeme. Vše má hlavu a patu, dává to smysl a já to musím pokaždé obdivovat. I tato kniha byla v tomto ohledu propracovaná a působivá od začátku do konce.

Autorčinou silnou stránkou jsou také velmi dobře zvládnuté postavy, které máte možnost velmi dobře poznat, nahlédnout jim do hlavy, pochopit je. Hrdinové tu působí plasticky, reálně, jako byste ty lidi měli před sebou. Kniha hodně popisuje emoce hlavních postav, jejich myšlenky - z tohoto důvodu je tempo knihy trochu pomalejší, ale to vůbec nevadí. Jelikož je příběh této knihy úzce zaměřen na Addie, poznáváte ji skutečně dost zevrubně. Realisticky a velmi živelně je tu ale ztvárněna i postava démona, s nímž Addie uzavřela dohodu. A ač to není člověk z masa a kostí, nýbrž postava nadpřirozená, autorka ji zobrazuje s takovou samozřejmostí, jako by byli démoni reálnými součástmi našeho světa. Stejně tak uvěřitelně a realisticky tu jsou vykreslené vztahy, a to ve všech svých odstínech - tu přátelské, tu nepřátelské, tu milé a příjemné, tu třaskavé.

Svým zpracováním je pro mne kniha hodně originální, byť samotné to téma zaprodání duše není v literatuře ničím novým. Bavilo mne však zjišťovat, jak tato konkrétní dohoda mezi Addie a démonem funguje, a byť řadu věcí autorka jen naznačuje a nechává čtenáře si některé věci domýšlet, Schwabová tu skvěle poukazuje na to, čím vším si hlavní hrdinka musí procházet – emočně, psychicky. Zároveň to čtenáře nutí k zamyšlení, zda taková dohoda skutečně stojí za uzavření. Chtěli bychom skutečně prožít takový život, jaký měla Addie, jen abychom se pomocí dohody vyhnuli nechtěnému (či získali to vytoužené)? A za co byste byli ochotni zaprodat svoji duši vy?

Důvod, proč nedávám u této knihy plné hodnocení, je ten, že jsem od autorky četla knihu NeObyčejní, která si mne prostě získala o stupeň víc - víc mne pohltila a nemohla jsem ji z hlavy dostat ještě hodně dlouho po dočtení.

Ale to určitě neberte tak, že by "Addie" byla špatná, protože nebyla. Je to skvěle napsaný příběh, který má potenciál si čtenáře získat. Autorka na knize podle mého odvedla poctivou práci a za pozornost to rozhodně stojí. Solidních 80 %, 4 hvězdy z 5.