RECENZE: Sofi Oksanen – Očista

Název: Očista
Název v originále: Puhdistus
Autor: Sofi Oksanen
Žánr: Světová próza
Počet stran: 304

Tvorba Sofi Oksanen mne lákala hodně dlouho, ač jsem měla určité obavy, jako budu schopna její knihy pochopit, ocenit. Obavy ale naštěstí nebyly na místě. Kniha Očista, kterou jsem si na seznámení s autorkou vzala jako první, si mne získala hned od prvních stránek a už v úvodu ráda podotýkám, že číst tuto knihu byl velmi silný zážitek.

Dramatický příběh dvou generací žen nás zavede nejprve do Estonska 40. let minulého století, kdy byla země okupována Sovětským svazem, v druhém plánu do doby krátce po rozpadu sovětského impéria. Aliide Truuová ukryje před mafiánským pasákem dívku Zaru, která se jednoho dne zjevila v zuboženém stavu na dvoře jejího stavení. Dívčina přítomnost v domě vyvolá ve staré ženě palčivé vzpomínky na mučení a znásilnění za předešlé éry. Ani Zara není bez nepříjemných vzpomínek: dětství ve Vladivostoku prožila s nemluvnou matkou a babičkou neustále přerovnávající kufry pro všechny případy sbalené ve skříni. Přestože ani jedna z žen nehraje úplně otevřenou hru a jediný, kdo vlastně zná pravdu, je sám čtenář, začíná mezi nimi postupně vznikat bližší vztah… [z oficiální anotace]

Ačkoliv Očista není zrovna nejlehčím čtením a svým tématem a komplexností textu jako celku ji nezhltnete na jedno-dvě posezení, má kniha rozhodně co nabídnout. Autorka mne zaujala hned z několika důvodů.

Nutno podotknout, že Sofi Oksanen je výborná vypravěčka. Očista je precizně propracovaný text, hluboký a hutný svým obsahem a krásný svým jazykem i literárními prostředky. Autorka umí být na jedné straně hodně syrová a naturalistická, zároveň ale také poetická, tím jak krásně a neotřele umí skládat slova k sobě, aby z toho vznikl skvostný příběh. Autorčin styl psaní je vytříbený a přitom není nesrozumitelný. Klade se tu důraz na hutnost sdělení a na vhodně zvolené výrazové prostředky, které podtrhují závažnosti příběhu, který chce autorka čtenářům předat. Už jen pro to kniha stojí za pozornost.

Obsahem kniha nenabízí akční děj a spletité zápletky – ty by zde byly spíše na překážku. Ve skutečnosti zobrazuje nelehké osudy hlavních hrdinek, které si na bedrech nesou nejedno břemeno. Hloubka těchto postav je neuvěřitelná, autorka své hrdinky zobrazila až na dřeň. Vlivem okolností (ať už jde o historické události či vlastní touhy a sny v životě) dělají určitá rozhodnutí - tu dobrá, tu špatná - taková, která ale ne vždy jde napravit, když pak jde do tuhého. Přitom autorka své postavy nesoudí. Zda jsou hrdinky dobrými, či špatnými lidmi, to ať si každý posoudí sám. Faktem nicméně je, že vyobrazení postav je autorčinou silnou stránkou.

Kniha může být pro čtenáře lákavá i tím, že se zaměřuje na oblast Pobaltí (konkrétně na naše literární poměry ne příliš probádané Estonsko). Ačkoliv místopis a souvislé historické události nejsou přímo v popředí této knihy, může i tak v tomto ohledu být Očista obohacující. Na příběhu dvou konkrétních postav nám Sofi Oksanen dává alespoň trochu nahlédnout pod pokličku, když na pozadí příběhu byť okrajově nastiňuje prostředí a atmosféru (historickou, politickou, mezilidskou), v níž lidé v dané době žili.

Očista nebude asi čtením pro každého. Jednak pro svoji syrovost a naturalistické pojetí některých pasáží, jednak pro určitou absenci akčního děje plný zvratů, který řada lidí tak ráda vyhledává. Tato kniha je ve výsledku niternou, místy dost drsnou, zpovědí dvou žen, které toho dost prožily. Je to hodně hutné, bolavé, neveselé, tíživé, ale přitom svým způsobem dost uhrančivé čtení. Pokud je ovšem tohle to, co v literatuře hledáte, má tato kniha silný potenciál vás zaujmout.

Já jsem z knihy nadšená a určitě to nebude poslední titul, co jsem od Sofi Oksanen četla. Téhle knize nemám, co bych vytkla, plný počet hvězd je zasloužený – 100 %, 5 hvězd z 5.