RECENZE: Karen M. McManus – Rodina především

Název: Rodina především

Název v originále: The Cousins

Autor: Karen M. McManus

Žánr: Young adult, napětí, rodinné drama

Rok vydání: 2021

Počet stran: 328

Tento titul jsem vyhlížela dlouho, protože autorčinu knihu Jeden z nás lže pořád považuju za jednu z nej knih v žánru young adult thrillerů, co jsem četla. A tak jsem byla zvědavá, s čím autorka přijde tentokrát.

Aubrey, Milly a Jonah jsou sestřenice a bratranec. Moc se nevídají, ani se moc neznají. Jejich širší rodina je totiž roztříštěná, kvůli jakémusi dávnému rodinnému tajemství, kvůli němuž jejich babička vydědila své děti a tím i vnoučata a kompletně se od nich odstřihla. A teď najednou hlavní trojice dostává pozvánku strávit léto v letovisku, které jejich babička vlastní. Proč ale?

Ačkoliv jsem měla od knihy určitá očekávání, musím bohužel konstatovat, že v případě této knihy moje očekávání byla moc vysoko a autorka to pro mne nedokázala naplnit. Mám dojem, že knihou Jeden z nás lže si autorka nastavila tu laťku fakt vysoko a není snadné se přes ni přenést.

Tento příběh nabízí velmi zajímavou zápletku, která čtenáře láká na jakési temné rodinné tajemství, které vám nedá spát. Postupné rozplétání tohoto tajemství pro mne asi bylo tím největším highlightem knihy. Střídají se zde dvě dějové linie – současná a minulá, které dohromady odhalují nejen ony události, co se všichni snaží zatajit, ale i to, jak tyto události ovlivnily i další generaci rodiny. Především první polovina knihy mne dokázala vtáhnout tím, jak napíná a jen trochu naznačuje, o jaké tajemství vlastně jde. Budování napětí se v tomto ohledu autorce vskutku povedlo.

V rámci knihy jako celku je mi však líto, že vedlejší dějové linie dělají z této knihy dost průměrné čtení – nejen svojí částečnou předvídavostí, ale také určitou laciností a stereotypností v tom, jak jsou zde zobrazovány některé postavy. Postavy tu jsou tak na můj vkus až moc ploché, trochu nudné a vykreslené způsobem, který jsem viděla už mnohokrát, že jsem se s postavami jednak neměla jak ztotožnit a nijak mi nepřirostly k srdci, ale také mi neměly vůbec co předat.

Rodina Storyových se vlivem událostí z minulosti chová dost podivně a velmi dysfunkčně. Osobně bych ocenila, kdyby tento aspekt byl rozpitván o něco víc – kniha by tak byla o dost hutnější a postavy jako takové by snad dostaly plnějších a osobitějších obrysů, díky nimž by snad byly o několik stupňů zajímavější a hlavně zapamatovatelné. Takhle se jedná o jedny z mnoha postav, na které během čtení v životě narazíte, ale dost brzo si o nich nebudete pamatovat zhola nic. Autorka toho bohužel nevyužila a místo toho raději dala přednost zařazení vedlejších dějových linek zaměřených na románky mezi postavami.

Nemohu nicméně popřít to, že kniha sama o sobě se čte vlastně dobře, má to spád, celkem solidně to odsýpá. To je pro všechny autorčiny knihy stejné. Faktem ale je, že to bohužel mé hodnocení příliš nevylepšilo, protože jsem kvůli mým výše zmíněným problémům s postavami a některými aspekty děje jsem kvůli nim ke konci začala ztrácet zájem o to knihu naplno prožívat. Spíš jsem dočítala z určité setrvačnosti, abych odhalila celkové rozuzlení.

Zároveň musím uvést, že mne hodně zarazilo, když jeden z komentářů uvedených na zadní straně obálky označuje tento příběh za detektivku. Pardon, ale toto nebyla detektivka ani omylem. Za mne jde spíše o rodinné drama s lehkým thrillerovým nádechem, který byl ale úplně zabitý klišoidními románky a banálními záležitostmi všedních dní jednotlivých postav.

Celkově tak za mne lehký nadprůměr - 3,5 hvězdy z 5. Nebylo to úplně špatné, ale autorka umí prostě lépe.