RECENZE: Hanna Krall – Srdcový král

Název: Srdcový král
Název v originále: Król Kier Znów Na Wylocie
Autor: Hanna Krall
Žánr: Reportážní literatura, biograficky laděné
Nakladatelství: Absynt
Počet stran: 131

Reportáže vycházející v edici Prokletých reportérů nakladatelství Absynt se u nás těší celkem velkému zjmu, a tak jsem také chtěla tuto produkci vyzkoušet. Sáhla jsem tedy po titulu Srdcový král a bylo to zajímavé setkání.

Kniha je skutečným příběhem Izoldy R., jejíž manžel se během holocaustu dostal do Osvětimi. Láska Izoldy k manželovi byla tak silná, že ho za každou cenu chtěla z koncentračního tábora zachránit...

Jak jsem psala ji v úvodu, jedná se o reportáž a jako taková se od klasického románu logicky dost liší. Je třeba s tímto dopředu počítat, zvlášť jste-li spíše pravidelnými čtenáři historických románu z doby 2. světové války a tuto knihu si chcete vzít k rozšíření svých literárních obzorů. Je nutné nemít od knihy stejná očekávání, jako byste mohli mít od beletrie.

Tato kniha je napsaná hodně specifickým stylem, který se vyznačuje značnou střípkovitostí a záměrnou strohostí, čímž působí i dost odosobněně. Skoro jako by bez emocí a zároveň hodně jednoduše. To je možná způsobené tím, že tento skutečný příběh nevypráví skutečná „účastnice“, ale nezúčastněná třetí osoba, která záměrně píše střídmě a důsledně volí slova, aby neřekla zbytečně moc. Děj knihy tak sám o sobě působí jako značně roztříštěná mozaika, jejíž jednotlivé střípky spojuje jako nit příběh Izoldy snažící se takřka o nemožné – o záchranu manžela uvězněného v Osvětimi.

Samotná premisa může budit dojem přímočarého příběhu, ale nenechte se mýlit. Od čtenáře se vyžaduje značná míra trpělivosti a především ochota s knihou trávit víc času a věnovat se hledání mezi řádky. Příběh je totiž silný právě hlavně v tom, co neříká přímo - v tom, co je ukryto mezi řádky a co musí čtenář sám hledat a domýšlet si. Což je asi něco, co nebude sedět každému.

Rozhodně se nejedná o strhující román, který by z čtenářů prvoplánově ždímal emoce - takový Srdcový král určitě není. Nenaleznete zde ani žádné převratné množství zvratů, z nichž by se vám úžil dech. Protože jak jsem již zmínila, jde spíše o hodně komorně a úsporně psaný text, který vyžaduje čtenářovu trpělivost a ochotu číst pomaleji a hledat skryté zprávy a významy. Autorka záměrně píše zkratkovitě (jak se čtenář dozví z doslovu). Spoustu věcí nedostanete naservírovaných přímo na zlatém podnose. Styl Hanny Krall se dá jednoduše popsat slovy „méně je více“ a je na vás jako na čtenářích, co všechno v knize objevíte.

Samotný příběh je tak složený z kratičkých kapitolek, hodně střípkovitých, navazujících na sebe tu více, tu trochu méně. Ale dohromady to dává silný příběh jedné ženy, která prožila těžkou periodu v životě, ve snaze dostat milovaného manžela z pekla Osvětimi.

Chvíli mi trvalo, než jsem si na styl psaní zvykla - je to zase opět něco trochu jiného, než je třeba řada lidí zvyklá číst, když si čte příběhy lidí, co přežili 2. sv. válku. Za sebe ale určitě doporučit mohu. 4 hvězdy z 5.