RECENZE: Kim Hjedžin – Vše o mé dceři

Název: Vše o mé dceři
Název v originále: Ddalae Dae-ha-yeo
Autor: Kim Hjedžin
Žánr: Společenský román, LGBT literatura
Rok vydání: 2021
Počet stran: 156

Na tuto knihu jsem narazila v edičním plánu Arga a i v případě této knihy je mi dost líto, že ji nebylo nikde pořádně vidět, protože Vše o mé dceři je dost zajímavým příběhem, který si tu pozornost určitě zaslouží.

Příběh vyprávěný v ich formě je jakousi reflexí hlavní hrdinky - reflexí jejího života, jejího okolí a hlavně jejího vztahu k dceři. Jedná se o poněkud bolestivé čtení s hořkým nádechem, kdy hlavní postava jen těžko překonává fakt, že její dcera je lesbička. O to víc, když se k ní dcera nastěhuje i s přítelkyní.

Vše o mé dceři je tak vlastně LGBTQ příběhem podaným z druhé strany, kdy sledujeme člověka, jehož blízký je jiné než heterosexuální orientace, a jak na tuto informace daný člověk reaguje. Nabízí se zde náhled do myšlenkových pochodů člověka, který v průběhu knihy prochází vnitřním přerodem. A byť to zpočátku tak nemusí vůbec vypadat, jde vlastně o dost silnou knihu, která v určitých ohledech nakonec přináší jistou míru naděje a změnu v přemýšlení. Naději vidím právě v té změně. Ačkoliv se hlavní hrdinka zprvu jeví jako žena s dost výraznými nesnášenlivými sklony, kdy hledí spíše na sebe a na to, „co proboha budou říkat ostatní a proč zrovna já musím mít dceru lesbu“, tak se tato žena postupně vnitřně mění a posouvá se. Byť ta změna možná není stále 100%, přesto ten posun k lepšímu je zde znatelný.

Atmosféra knihy je dost melancholická, místy smutná, občas zahořklá a vyčítavá. Vnitřní zloba, zklamání a strach hlavní hrdinky z vlastní neschopnosti tu probublávají na povrch. Hlavní postava tak asi nebude čtenářům příliš sympatická, nicméně její postupný vnitřní přerod je rozhodně zajímavý sledovat a nutí přemýšlet nad podněty, které z celé této situace vyvstávají. Co si z dané knihy odnáší čtenář? Jak by ve svém životě reagoval na danou situaci? A co jeho okolí?

Autorka tu však neotvírá jen téma vztahu rodičů a jejich LGBT dětí. Skrze hlavní hrdinku pracující v domově pro seniory se tu do určité míry také naťukává téma stáří, strachu z něho a také otázku toho, co s námi bude, až budeme staří, a zda tu bude někdo, kdo se o nás postará. V tomto ohledu i zde autorka nabízí řadu podnětů k zamyšlení. S tím souvisí i téma důstojného konce života a odchodu, které se tu s tím otvírá ruku v ruce.

Kniha hodně stojí na myšlenkách, emocích a reflektování okolí. Rozhodně nečekejte nějak závratně strhující děj, který by se hemžil velkým množstvím zvratů. I samotná zápletka je vlastně dost jednoduchá. Témata, s nimiž autorka přichází, si zaslouží svůj čas a pozornost. Řada pasáží vybízí čtenáře k tomu, aby se nad textem pozastavil a zapřemýšlel se nad tím, co autorka v knize nabízí. Kniha si přímo žádá, aby člověk četl trochu pomaleji.

Budu se opakovat, ale jak zmiňuji v úvodu, je škoda, že knihu není mezi čtenáři více vidět a její propagace není příliš výrazná. Vše o mé dceři je velmi silné čtení, které mi přineslo hodně podnětů k přemýšlení, tento titul budu mít v hlavě ještě dlouho. A hlavně z toho důvodu cítím potřebu hodnotit nejvýš – 5 hvězd z 5. Za sebe rozhodně doporučuji.