RECENZE: Robin Benway – Daleko od stromu

Název: Daleko od stromu
Název v originále: Far from the Tree
Autor: Robin Benway
Žánr: Young adult
Nakladatelství: King Cool
Počet stran: 319

Na knihu Daleko od stromu jsem narazila náhodou na Instagramu a jsem ráda, že jsem se nechala nalákat, protože tento příběh se mi fakt líbil. A zároveň je mi líto, že tato kniha není tolik vidět, jak by mohla, protože by si to zasloužila.

Grace, Maya a Joaquin. Tři teenageři, tři sourozenci, kteří však o sobě do nedávna ještě nevěděli. Jejich biologická matka je totiž jako malé dala k adopci a každý tak vyrůstal s jinými lidmi, v jiných podmínkách, s trochu jinými možnostmi. Zatímco dívky byly v útlém věku adoptovány, Joaquin střídající pěstouny na svoji stálou rodinu pořád čeká. Nyní se ti tři poprvé setkávají tváří v tvář. To když Grace sama porodí holčičku, kterou dá k adopci, a sama se pak rozhodne pátrat po své biologické rodině. A jako jediná ze tří sourozenců chce najít i svoji biologickou matku.

Tuhle knihu jsem nemohla vůbec odložit, jak moc se mi zaryla pod kůži! Vlastně jsem původně neměla moc velká očekávání, ale vůbec nevím proč, protože tohle mne fakt bavilo.

Tato kniha se zabývá několika tématy a autorce se to podařilo vše zobrazit naprosto realisticky a zcela uvěřitelně. Daleko od stromu je neuvěřitelně lidský příběh o důležitosti rodiny a mezilidských svazků obecně. Otázky rodiny hrají v tomto příběhu ústřední roli. Proč se matky vzdají svých dětí a dávají je k adopci? Jak se žije adoptovaným dětem v nových rodinách, a mají všechny takové děti stejné příležitosti? Jaké vztahy panují mezi adoptivním dítětem a dítětem „vlastním“? Milují rodiče víc vlastní dítě, nebo dokážou stejně milovat i dítě adoptované? Čeho se adoptované děti nejvíc bojí? Tyto a mnohé další otázky se v knize objevují velmi často. Co si z toho čtenář nakonec odnese, to je na každém.

Autorka zde zároveň nakousla téma mladých maminek-teenagerek, a co vše to s sebou obnáší. Jak na to reaguje okolí, co všechno musí taková maminka podstoupit, aby dokončila zároveň školu. S tím se spojuje i rozhodování nad tím, co ta maminka bude dělat dál - nechá si dítě? Dá ho k adopci? A když ho dá k adopci, bude se s dítětem a jeho adoptivní rodinou chtít dál vídat, nebo ne? Jelikož se jedna z hlavních hrdinek knihy do této situace dostane, čtenář tak získává možnost nahlédnout této mamince do hlavy a sledovat její úvahy, pocity, její rozhodnutí a její reakce na to, když se potýká se svým okolím.

Zároveň je nutno podotknout, že ústřední trojice hrdinů toho za svůj mladý život dostala naloženo dost a čtenáře to během čtení kolikrát nutí se zamyslet nad svou vlastní rodinou a být vděčný v případě, že má kolem sebe milující lidi. Jde o knihu, v níž postavy hledají své místo na zemi, hledají sebe sama, učí se přijímat lásku a důvěřovat nejen svému okolí, ale i sami sobě. Byť je každý ze sourozenců jiný, toto mají společné. V určitém ohledu je kniha stejná či podobná dalším zástupcům young adult literatury. Naši hrdinové zde vedle své specifické situace coby adoptovaných dětí řeší běžné další věci, které jsou typické pro středoškoláky. Vztahy ve škole, co dál po střední, co se sebou a kde je moje místo ve světě.

Bavil mne také autorčin styl psaní. Kniha je určena mladším čtenářům, takže kromě obsahové stránky je i jazyková stránka uzpůsobená cílovému publiku. Ale přitom si myslím, že styl psaní není zbytečně zjednodušující. Tenhle román je neuvěřitelně čtivý, svižný a hlavně velmi autentický a realistický. Autorka píše velmi přirozeně, plynule, umí se vžít do svých hrdinů, vyjádřit jejich emoce a napsat uvěřitelné rozhovory, které nejsou plytké, ale které naopak mají hlavu a patu a skvěle posouvají děj kupředu.

Tohle jsem si prostě užila se vším všudy, sedlo mi to do nálady a je úplně jedno, že věkem už dávno nejsem cílová skupina. Zasloužené lepší 4 hvězdy z 5 a za sebe určitě mohu doporučit. Jedna hvězda ubraná, jelikož chci/musím být objektivní - prostě jsem v životě četla knihy, které byly jednoduše ještě o kus lepší. Ale to určitě neznamená, že tahle kniha je špatná, to rozhodně ne. Ve svém žánru to je určitě velmi nadprůměrný titul, který si zaslouží pozornost.