RECENZE: Olivier Bordeaut – Čekání na Bojanglese

Název: Čekání na Bojanglese
Název v originále: En attendant Bojangles
Autor: Olivier Bordeaut
Žánr: Současná světová próza, humor
Nakladatelství: Plus
Počet strany: 166

Na tuto knihu jsem narazila kdysi na sociálních sítích. Nevím, čím přesně mne tehdy zaujala, ale zůstala mi v hlavě, a když jsem ji našla v Levných knihách, musela jsem si ji pořídit a vyzkoušet. A na rovinu říkám, že se jedná o hodně zvláštní knihu, u které vlastně ani nevím, jestli ji nakonec dokážu správně ohodnotit.

Čekání na Bojanglese je netradičním příběhem o extravagantní rodině, který je vyprávěný z pohledu dítěte. Z deníku otce se syn dozvídá o tom, jak se otec zamiloval do matky - do ženy, která nade vše milovala tanec, zábavu a koktejly a jejíž excentrické a nonšalantní chování se pohybovalo na hraně šílenství. Na hraně, kterou je tak snadné překročit a odkud se jen velmi těžko vrací zpět...

V čem je tato kniha zvláštní, je především ta kombinace obsahu a pojetí, kterou autor zvolil pro zpracování. Ač to tak z prvních stránek vůbec nevypadá, Olivier Borderaut se v tomto titulu zabývá tématem duševních poruch a jaký to má dopad na život rodiny, je-li tato duševní porucha vážná a léčba není dlouhodobě na programu dne. Toto nelehké téma se zde však autor snaží zobrazit poněkud odlehčeným způsobem. Oficiální anotace láká čtenáře na spojení humorného a dojemného příběhu. Humorná stránka se zde projevuje především v první polovině, v níž je čtenář vhozen do chaotického a těžko uchopitelného života postav. Matka, velmi svérázná žena milující tanec a koktejly, je velmi excentrická – spořádaný a běžný způsob života je jí cizí. Svým životem doslova proplouvá v manickém rytmu. Stačí ale malé zaškobrtnutí, které se jí může stát osudným – z tance se stává pád, z něhož není návratu. Matčiny svérázné nápady a ještě svéráznější činy kormidluje otec rodiny, který je kotvou nejen své ženě, ale i svému synovi, malému chlapci. Tomu se v rodině dostává neobvyklého vychování a vzdělání, jež se vymyká veškerému běžnému společenskému uspořádání a je pro okolní svět neuchopitelné.

Rodina se potácí životem, jako by to byla nějaká party plná předstírání. Bizarní události, výlety, rozhovory, akce, eskapády působí velmi surrealisticky a čtenář se hned od začátku musí naučit v tom chodit, neboť je do tohoto způsobu života vhozen od první stránky bez jakéhokoliv návodu či aspoň úvodního slova. První polovina knihy, která je psaná právě v tomto duchu, tvoří obsahově tu humornou část, o níž mluví oficiální anotace. Přiznám se, že mi tento druh zábavy zas tolik nevyhovoval, ale je možné, že francouzský styl humoru možná není jen mým šálkem kávy a Francouzi takto psaný styl zábavy naopak považují za legrační. Předpokládám totiž, že se čtenář má smát právě u těch bizarností, které postavy provádějí, ale sama se bohužel nedokážu smát u knihy, u níž v rámci děje cítím na pozadí tragédii.

Osobně mi tak spíše vyhovovala druhá polovina knihy, která již byla o poznání emotivnější a hlavně vážnější. Děj se pomalu opředl do melancholického a smutného podtónu. Ostatně vnímavější čtenář již dlouho dopředu tuší, že se kniha postupně vydává ke konci, který není příliš veselý. A o to smutnější to je, když víte, že s tím nic neuděláte. S každou další stranou zhruba tušíte, co bude následovat – o to více pak čtenáře přepadá smutek, splín a k dojímání se rozhodně není daleko.

Otevírá se zde každopádně řada zajímavých otázek, na které si čtenář musí odpovědi ovšem najít sám, jelikož autor je rozhodně nenabízí. Jaká je odpovědnost partnera vůči tomu druhému, trpícímu? Kdy je ten nejsprávnější čas pomoci? Jaká pomoc je ta správná? A jak se správně rozhodnout i ve vztahu k dítěti? Toto je jen zlomek otázek, který mne u knihy napadal a který zde mohu vypsat, aniž bych přišla s nějakým výrazným spoilerem, který by vám zničil čtenářský dojem. Byť nakonec hodnotím knihu jen lehce nadprůměrně, jsou tyto myšlenky tím, co jsem si s knihy odnesla především. Odpovědi však stále hledám.

Jak jsem již zmínila, je mé hodnocení lehce nadprůměrné – 65 %, 3,5 hvězdy z 5. Nebyla to vysloveně špatná kniha, ale je to dost specifické čtení, které asi holt nedokážu plně pojmout.