RECENZE: Gerald Brittle – Démonologové

Název: Démonologové
Název v originále: The Demonologist
Autor: Gerald Brittle
Žánr: Biografie, mysteriózní, nadpřirozeno
Nakladatelství: XYZ
Počet stran:315 stran

Nadpřirozeno je něco, co mne v umění (ať už v literatuře či filmu) hodně baví. O nadpřirozených věcech v reálném světě jsem spíše skeptik, každopádně je to téma, které mne i tak zajímá, a láká mne si o tom něco číst. A tak mne tato kniha nemohla minout.

Démonologové jsou biografickým příběhem Eda a Lorraine Warrenových, skutečných "lovců duchů". Manželé Warrenovi zasvětili svůj život studiu duchů a démonů a také pomoci lidem, kteří se setkali s těmito fenomény. Kniha je založena na autentických svědectvích a zkušenostech manželů Warrenových. V několika kapitolách zde autor předkládá, s jakými fenomény se setkali, co vše se v daných případech naučili a i částečně jak postupovali.

Tato kniha je dost specifickým čtením. Už jen tím (pro někoho kontroverzním) tématem, kdy se vás autor na základě popisu života manželů Warrenových snaží přesvědčit, že démoni a duchové jsou skuteční. Jak moc si z toho kdo odnese a zda v existenci duchů/démonů uvěří, to si ve výsledku musí každý čtenář přebrat sám.

Samotné uspořádání knihy působí na první pohled logicky a strukturovaně. Nicméně byť se hlavní linie vyprávěné víceméně drží vymezeného řádu, faktem je, že nakonec je vyprávění spíše neučesané, trochu zmatené a lehce chaotické. Často se tu skáče od jednoho tématu k druhému. Samotný text tak nakonec není tolik konzistentní, jak bych doufala, a spíše to působilo dojmem, jako by si autor občas sám nebyl 100% jist, jak téma knihy správně uchopit.

Dále mi poněkud neseděl fakt, že na řadě míst se nejde příliš do hloubky, co se týká důkazů či popisu dané problematiky. Některá témata či aspekty démonologie se zde jen naťuknou, chodí se kolem horké kaše. Když jsou manželé Warrenovi požádáni o konkrétní důkazy, kterými by podpořili svá tvrzení, v řadě případů tu jako odpověď slouží mlžení, velmi vágní odpověď či prohlášení, že nechtějí zacházet do detailů, protože je příliš nebezpečné o daných věcech mluvit napřímo a detailně. Pro mne však kvůli tomu kniha vyznívá poněkud nepřesvědčivě, zvláště když se oficiální anotace holedbá tím, že po přečtení této knihy bude čtenář (jakkoliv skeptický) muset vzít existenci duchů na milost.

Tato kniha má pravděpodobně být hlavně biografií a zmapováním práce manželů Warrenových. Nicméně (ať už to byl záměr, či nikoliv) se zároveň stala určitým teoretickým a hodně zobecňujícím vhledem do oblasti démonologie jako takové. A to je třeba podtrhnout - kniha je hodně teoretická a velmi zobecňující. Konkrétních případů střetů s démony či duchy, které by byly popsané detailně, tu najdete jen pomálu. S tím je třeba počítat.

Kniha je v tomto ohledu dost specifická – nejen tím tématem samotným, ale také tím, že kombinuje dva odlišné žánry, které se zas tak často nepotkávají – životopis a příručku na hranici populárně-naučného a odborného zaměření. I v tomto do určité míry spatřuji jistou nesourodost – chtěl autor více přiblížit život manželů Warrenových, nebo vzdělávat čtenáře v oblasti démonologie? Na biografii je tam málo příkladů z praxe, která přeci jen tvořila náplň života manželů Warrenových. Na populárně-naučnou či odborně laděnou příručku tu zase bylo příliš mnoho biografických pasáží a celkově to na takovou příručku bylo příliš nesourodé a povrchní.

Na závěr bohužel musím ještě knize vytknout to, že řada těch teoretických a obecných informací opakovala tolikrát dokola, což nepůsobí zrovna dobrým dojmem. Spíš jako by autor místy neměl co říct nového a vařil tak trochu z vody.

Celkově tak hodnotím průměrně, či lehce nadprůměrně 3-3,5 hvězdami (60-65 %). Je to docela zajímavé čtení, ale v některých ohledech mi to zpracování moc nesedlo. Hlavně co se týká mírně chaotického přeskakování od tématu k tématu a častého opakování již dříve řečeného.