RECENZE: Kamila Hladká – Hornické vdovy

Název: Hornické vdovy
Název v originále: Hornické vdovy
Autor: Kamila Hladká
Žánr: Biografické
Nakladatelství: Dcera sestry
Počet stran: 216

Před určitou dobou se v mojí bublině na sociálních sítích dost často objevovala kniha Hornické vdovy, zaměřující se na téma života horníků – což je něco, co v literatuře nemám tolik načtené. Kniha mne zaujala hlavně proto, že zachycuje odvrácenou stranu hornického života z pohledu reálných, skutečných žen, z nichž se staly vdovy. Dnes bych vám ráda předala své dojmy.

Hornické vdovy přinášejí svědectví osmi žen, které přišly o své manžely při důlních neštěstích napříč roky 1961 až 2015. Kniha mapuje životní osudy reálných lidí a dává nahlédnout na povolání horníka zase z jiného úhlu pohledu.

Je těžké hodnotit knihu zaměřující se na život a osudy skutečných lidí. Faktem nicméně je, že tato kniha je hodně silná a pozornost si jistě zaslouží. Ačkoliv musím na rovinu přiznat, že se mi z určitého důvodu kniha na některých místech nečetla úplně nejlépe, ale k tomu se ještě dostanu.

Jednotlivá vyprávění mají hodně podobnou strukturu. Každá z manželek postupně přibližuje seznámení se svým budoucím partnerem, pak společnou cestu životem (svatba, děti, bydlení, práce), až postupně k bodu, kdy došlo k úmrtí muže během důlního neštěstí. To je pak završeno pohledem na to, jak se s tím daná žena a děti vyrovnaly a co bylo potom. Každý příběh je pak zasazen do dobového kontextu, je vylíčeno rodinné, místy i sociální a finanční zázemí rodiny. Ženy vzpomínají na své muže na takové, jací skutečně byli – ač muže potkal tragický osud, ženy je vykreslují realisticky bez příkras – vzpomíná se na to dobré i zlé, což příběhům dodává na lidskosti a autenticitě. Jednotlivé výpovědi jsou velmi silným svědectvím o tom, jak nebezpečné to je pracovat v dolech. Vše je vyprávěné z pohledu "druhé strany" - z pohledu partnerky, která každý den čeká na návrat muže z práce. A jak těžké to je, když se pak jednoho dne nečekaně nevrátí.

Jak jsem ale zmínila,  v některých místech se mi kniha nečetla nejlépe – v některých vzpomínkách občas přeskakovalo od tématu k tématu, nechronologicky od události k události. Od čtenáře se tak vyžaduje určitá zvýšená pozornost, aby se správně orientoval v posloupnosti jednotlivých příběhů. Ale to daným výpovědím dodává na autentičnosti a rozhodně to neubírá na síle celé knihy.

Celistvost samotných příběhů dopomáhají dokreslit přiložené fotografie z rodinných alb, díky nimž dané osudy získávají konkrétnější obrysy, když si čtenář k jednotlivým příběhům může představit i konkrétní tváře – už nejde jen o jména na papíře.

Tento titul mohu rozhodně doporučit, vyvolalo to ve mně respekt. Kniha v určitých momentech také dodává naději, když ukazuje, že se i přes bolestivé a tragické chvíle života podařilo těmto ženám najít pevnou půdu pod nohama, najít vnitřní sílu a jít dál. 5 hvězd z 5 (100 %).