RECENZE: Jonathan Maberry – Pacient nula

Série: Joe Ledger (1. díl)
Žánr: Thriller, horor, napětí
Nakladatelství: BB/art
Rok vydání: 2010
Počet stran: 357

Tato kniha mi v knihovně ležela už léta a letos na ni konečně přišla řada. A jsem ráda, že budu dneska moci vlastně dost chválit.

Hlavní hrdina Joe Ledger je vysloužilý voják a živí se nyní jako policista ve zvláštní jednotce. Jednou tajnou vládní agenturou je však náhled povolán k případu, během něhož má zabránit tomu, aby teroristé rozšířili nákazu, která by lidi proměnila v zombie. V sázce je samozřejmě přežití našeho světa, jak ho známe. A Joe ví, že musí uspět...

Knih s tématikou zombie nemám načteno mnoho, byť je to téma svým způsobem dost zajímavé. Takže jsem tuto knihu chtěla rozhodně vyzkoušet.

Pravdou nicméně je, že mi chvilku trvalo, než jsem se do knihy dostala a pořádně se začetla. Mělo to jeden hlavní důvod, a tím byl hlavní hrdina. Joe Ledger je dost svéráz a jeho povaha nemusí úplně sednout každému. Nerad si nechá něco líbit - jedná hodně rázně, možná někdy trochu obhrouble a s lehkým nádechem frajírkovství, nerad chodí kolem horké kaše. Zároveň chce být v obraze a vědět, co se kolem něj děje - nikdy nepřestává pozorovat své okolí a chování lidí kolem něj. Je velmi inteligentní a díky svým zkušenostem z armády se nenechá vyvést z míry. Já si na jeho povahu musela chvilku zvykat.

Také mi úplně nesedlo pár podle mne sexisticky laděných narážek, které se objevily v počátku knihy, kdy si autor bohužel neodpustil určité poznámky na adresu žen, které Joe v počátku knihy potkává na pláži. Později už se pak naštěstí neobjevily. Začátek knihy tak pro mne byl trochu těžší na začtení.

Ve chvíli, kdy je ale Joe povolán do akce, se z knihy nicméně stává velmi svižný a čtivý příběh plný akce, zvratů, stříleček a hlavně plný děsivých představ, které kdyby se proměnily v realitu, bylo by to fakt strašidelné. Autor pojal celou tu hrozbu zombie dost přesvědčivě. Zvláště proto, že se snaží celou událost popsat na vědecky založeném základu, který celému tématu zombie dopomáhá na větší reálnosti. Neumím posoudit, zda jsou popsané vědecké postupy skutečně proveditelné, ale na mne coby na laického čtenáře to rozhodně působilo autentickým dojmem. To musím autorovi rozhodně připsat k dobru.

Vrátím-li se na chvilku ještě k hlavnímu hrdinovi, nakonec musím přiznat, že mi nakonec také docela dost sedl. Je to takový ten typický drsňák, co čas od času utrousí nějakou tu zábavnou a sarkasticky/cynicky/ironicky laděnou hlášku, ale hlavně se s ničím nijak nemaže a v akci jede na plné obrátky. Zároveň ale oceňuji, jak se autor snažil vykreslit, že i takovýto drsňák má v sobě duši a své svědomí, o které je třeba se postarat, aby se hlavní hrdina nezbláznil - vzhledem k povaze jeho práce. Je to něco, co v podobném druhu literatury nevídám zas tak často, takže i za to si autor u mne získal další body.

Nakonec hodnotím 4 hvězdami z 5 (80 %). Neměla jsem kdoví jak přehnaná očekávání, ale nakonec mi to v rámci žánru přišlo jako solidní čtivo, které stojí za pozornost.