RECENZE: Kazuo Ishiguro – Malíř pomíjivého světa

Název: Malíř pomíjivého světa
Název v originále: An Artist of the Floating World
Autor: Kazuo Ishiguro
Žánr: Současná světová próza
Počet stran: 196

O tvorbě Kazua Ishigura jsem slyšela z několika různých stran a každý, kdo tohoto autora zmiňoval, pěl na jeho díla ódy. A tak jsem si říkala, že je konečně na čase se s Kazuem Ishigurem seznámit. Dnes bych vám tak ráda představila Ishigurovu knihu Malíř pomíjivého světa.

Očima malíře Ona pozorujeme atmosféru v Japonsku těsně po 2. sv. válce. Zatímco se Ono snaží provdat svoji mladší dceru, ve vzpomínkách se vrací do dob před válkou a během ní a přemítá o svojí životní cestě. Ono je však vypravěč nespolehlivý a možná se řada věcí nestala úplně tak, jak si je pamatuje. Paměť totiž dokáže být někdy ošidná...

Malíř pomíjivého světa se řadí mezi ten typ knih, v nichž „nadupaná“ dějová linka není tím nejdůležitějším aspektem. Důraz se klade spíše na pocity, myšlenky, atmosféru samotnou. Autorův styl psaní je tak tomu uzpůsoben. Nečekejte tudíž komplikovanou zápletku s výrazně překotným poklusem k vygradovanému závěru. Žádná akční jízda, žádná povrchní přehlídka zvratů. Není to ten typ literatury, který by vás nutil k rychlému čtení. Je to totiž právě naopak. Příběh malíře Ona je pomalým atmosférickým vyprávěním psaným poetickým jazykem s určitým nádechem melancholie, které vysloveně láká čtenáře k tomu, aby při čtení zpomalil, ponořil se do knihy, nasával atmosféru, nechával na sebe působit události, emoce, myšlenky a přemýšlel nad tím, co se hlavní hrdina snaží předat. Je to ten typ knihy, kterou je třeba číst srdcem a procítit ji, aby si čtenář z knihy odnesl co možná nejsilnější čtenářský zážitek.

Velmi silným tématem knihy je lidská paměť, respektive její selhávání, jakkoliv třeba nezáměrné. Autor nechává pomocí vzpomínek vyprávět příběh jednoho lidského osudu. S přibývajícími stranami ale čtenář přichází k zjištění, že se Onův život ubíral trochu jinak, než se zprvu zdálo. Přibývající detaily poukazují na určité nesrovnalosti, které poukazují na to, že si Ono některé události přibarvil světlejšími barvami. Přitom se nezdá, že by si Ono dané události upravoval záměrně, aby se před čtenářem prezentoval jako zkušený lhář. Autor daný aspekt před čtenáře staví jako mnohdy nechtěnou, ale přesto přirozenou vlastnosti lidské mysli, která si podvědomě upravuje některé myšlenky – jako by snad chtěla člověka uchránit před špatnými věcmi. Jako by člověk chtěl sám sebe (ať už vědomě či nevědomě) sám sebe před ostatními prezentovat v lepším světle či si chtěl ze života pamatovat jen to hezké. Autor to vnímá jako lidskou přirozenost. Je-li čtenář dostatečně vnímavý a ochotný se nad knihou pozastavit a zamýšlet se nad ní, nabízí se mu řada otázek. Od toho, jaký byl Ono vlastně člověk, jaká je hodnota člověka z hlediska dobrých a špatných vlastností a činy, zda se člověk může záměrně odpoutat od své minulosti a špatných skutků, či do jaké míry to čtenář dělá sám, že sám sebe přikrašluje před ostatními lidmi ze svého okolí.

Zásluhou nejen skvělého originálu, ale i vynikajícího překladu Jiřího Hanuše se Malíř pomíjivého světa stal jazykově vytříbeným příběhem bohatým na skvostné jazykové obraty, které člověka při čtení pohladí na duši. Z jazykového i literárního hlediska je to neuvěřitelně krásný zážitek, který za to stojí.

Celkově hodnotím na 95 % - 4,5 hvězdami z 5. Jedná se o zajímavé dílo, které má čtenářům rozhodně co nabídnout. Je však třeba počítat s tím, že si kniha záměrně vyžaduje pomalejší čtení, ideálně na nějakém tichém a klidném místě. Což já jsem bohužel neměla, tudíž jsem nedokázala knihu prožít a vstřebat, jak by si zasloužila. To však není chybou této knihy. Každopádně za sebe mohu Malíře pomíjivého světa určitě doporučit, máte-li rádi podobný typ literatury.