RECENZE: Dora Kaprálová – Berlínský zápisník

Název: Berlínský zápisník
Název v originále: Berlínský zápisník
Autor: Dora Kaprálová
Žánr: Současná česká próza, deníky
Nakladatelství: Druhé město
Počet stran: 176

Knihu Berlínský zápisník u nás v přehršli jiných, více zviditelňovaných titulů, nebylo takřka vůbec vidět. A přitom jde minimálně z jazykového hlediska o velmi zajímavý počin, který by mohl zaujmout nejednoho milovníka českého jazyka.

Berlínský zápisník je deníkem postřehů a zážitků, které filmařka a básnířka Dora Kaprálová zaznamenala v období mezi únorem 2013 a lednem 2015. Svým neotřelým způsobem psaní vytvořila mozaiku mikropříběhů odehrávajících se při jejím pobytu v Berlíně, Brně a Strmilově či na cestách mezi těmito lokalitami…

Deníky jako literární forma jsou v literatuře docela běžné. Přesto však nečekejte dlouhé popisy toho, co autorka každý den zažívá. Dora Kaprálová totiž nesleduje detailně koloběh svého života, ale spíše se zaměřuje na zaznamenání drobných detailů, které kolem sebe člověk běžně míjí, a popisuje je na pozadí událostí, které se jí přihodily. Bedlivě sleduje a analyzuje své okolí, vztahy či konverzace, které se autorky nějak dotýkají. Nejedná se tak o ucelený a komplexní sled jednotlivých dnů a zážitků, jako spíš skutečně o střípky vytržené z autorčina života vyjádřené neotřelými jazykovými obraty či nečekanými, ale přesto velmi trefnými přirovnáními.

A je to právě autorčina práce s jazykem, která z této knihy dělá zajímavý literární počin. Dora Kaprálová mne ve svém díle zaujala právě především svojí obrazností a tím, jak si hraje se slovy - jak je spojuje do místy dost nečekaných spojení a kreslí tím barvité obrazy jinak zdánlivě všedního každodenního života. Obsahově nebude kniha pro řadu čtenářů úplně zajímavá – i já přiznávám, že jsem zhruba od poloviny těkala a nedařilo se mi obsah vnímat na 100 %, nicméně jazykovou hravost dokázala autorka udržet po celou knihu a tím si mne připoutala až do konce. Čeština je naštěstí dost bohatý jazyk, který jako by k té jazykové hravosti a tvořivosti přímo vybízel, takže máte-li rádi hraní si s jazykem, tvoření neotřelých spojení a obratů, v Berlínském zápisníku se vám nabízí celá plejáda těchto jazykových hrátek.

Každopádně co se obsahového hlediska týká, vyvstává otázka, jakému druhu čtenářů je dílo vlastně určeno a co chtěla autorka obsahem přesně čtenářům předat. Pravda, z knihy si lze odnést uvědomění si, že kolem nás se děje spousta zajímavých věcí, na něž díky autorčině imaginaci můžeme nahlížet novýma očima. Zda to však skutečně stačí, aby si i po obsahové stránce čtenář z knihy odnesl silný zážitek, to si musí každý posoudit sám. Za sebe musím bohužel konstatovat, že mně to bohužel nestačilo a forma pro mne jednoznačně převládá nad obsahem. Ale uznávám, že chyba bude spíše na mé straně, když jsem neuměla rozpoznat, co přesně se mi autorka touto knihou vlastně předat, co se náplně týká.

Moje hodnocení tak nakonec zůstává průměrné. Styl, kterým autorka píše, je pro mne neotřelý, a díky tomu je tato kniha rozhodně zajímavá a za pozornost stojí. Nicméně obsahově to pro mne mělo bohužel sestupnou tendenci a já ztrácela pozornost. Každopádně jsem ráda, že jsem knize dala šanci a přečetla jsem si ji, bylo to pro mne zase něco nového. 3 hvězdy z 5 ; 50 %.