RECENZE: Jérôme Loubry – Útočiště

Název: Útočiště
Název v originále: Les Refuges
Autor: Jérôme Loubry
Žánr: Thriller, psychothriller
Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 344

S přečtením této knihy jsem upřímně řečeno váhala. Podle anotace mi to neznělo jako nic světoborného a co bych nutně potřebovala číst. Přesvědčily mne ale nadšené ohlasy a také to, že jedna z mých oblíbených booktuberek chystala společný stream, na němž jsme o této knize měli diskutovat. A zúčastnit se streamu a tuto knihu si přečíst bylo jedno z nejlepších knižních rozhodnutí roku 2020. Kniha Útočiště se zařadila do mého seznamu nejlepších knih za 2020.

Novinářka Sandrine se vydává na ostrov, aby převzala dědictví po zemřelé babičce. Všichni na ostrově babičku popisují jako milou ženu - opak toho, jaké informace o ní Sandrine měla od své matky. Obyvatelé ostrova ale jako by ukrývali nějaké temné tajemství, které je děsí do morku kostí. Když pak začnou umírat, musí Sandrine pryč. Proč je pak Sandrine nalezena promáčená cizí krví, nic si nepamatuje a jen blouzní o Králi duchů? A jak to souvisí a dětmi z prázdninového tábora, o které se v r. 1949 starala Sandrinina babička?

Kniha Útočiště mne zasáhla jako blesk z čistého nebe. Očekávala jsem napínavý thriller, ale dostala jsem daleko, daleko víc. Nakonec se z tohoto románu vyklubalo neuvěřitelně propracované dílo s tak neuvěřitelnými a nečekanými zvraty, že to zamotalo hlavu nejednomu čtenáři včetně mne.

Začátek knihy může na čtenáře působit lehce chaotickým dojmem. Rozbíhá se zde dramatický příběh mladé novinářky, která se snaží odhalit tajemství své skoro zapomenuté babičky. Stejně jako Sandrine, je i čtenář trochu zmaten. Autor záměrně zatajuje některé souvislosti a informace, aby v čtenáři vyvolal určité napětí a potřebu pokračovat dál ve čtení. Je-li čtenář dostatečně trpělivý a ochotný pokračovat ve čtení, druhá polovina mu to svým dějem, svými zvraty, nečekanými obraty a propracovanou pointou mnohonásobně vrátí.

Fascinující na knize je, že s každou další novou informací se nabízí nová teorie, co přesně je pointou příběhu. Ale jaké má skutečně čtenář šance, že dokáže správně sledovat autorův záměr a nenechat se zmást? Jérôme Loubry si však s čtenáři pohrává zcela záměrně. Když už si myslíte, že víte, na čem jste, je velká naděje, že vás kniha přesto dokáže překvapit nečekaným rozuzlením. Psychologická hra se tu tak rozvíjí nejen v rovině postav, ale také v rovině čtenářské. To, co se zprvu jeví jako chaotické, do sebe začíná skvěle zapadat. A i to, že vás autor neuvěřitelně převeze a vy knihu odkládáte s nechápavým výrazem, jak se Loubrymu podařilo vymyslet něco takového, je součástí čtenářského prožitku a povznáší to četbu této knihy o další level dál..

Autorovou silnou stránkou je budování atmosféry tak hutné, že by se dala krájet. Z knihy na vás sálá atmosféra tíživá, temná, místy depresivní – vyvěrající z násilí, lidského zla, lidského utrpení, bolesti. A přesto vás to nutí dál ke čtení. V tomto ohledu čtenář knihu po dočtení odkládá s řadou otázek, čeho všeho je člověk schopen a co vše dokáže lidská psychika vůbec unést. Jérôme Loubry do knihy velmi umně vměstnal řadu zajímavých vhledů do lidské psychiky a různých způsobů, jak pomoci své duši, aby si ulevila. Osobně to považuji za nejsilnější přesah této knihy, který si člověk z Útočiště může odnést – zamyšlení nad tím, zda se člověk neuchyluje k podobným postupům v rámci svého psychického zdraví, co hlavní postava. A přitom to není to nejhlavnější, na co by se autor primárně zaměřoval. Je-li však čtenář pozorný, čte-li rád mezi řádky, rozhodně tu najde mnoho zajímavých podnětů k přemýšlení.

Byť se první část knihy může dějově zdát lehce chaotická, autor přesto umí čtenáře vtáhnout do děje už od první kapitoly a udržovat ho v napětí. Jérôme Loubry velmi umně a trefně volí slova, čímž se mu daří nejen udržovat napětí, skvělou atmosféru a výborně vykreslovat postavy, ale zároveň je kniha přístupná svojí čtivostí, svižným tempem a svojí jazykovou srozumitelností.

Za sebe musím říct, že jsem jednoduše nadšená a knihu mohu jedině doporučit! Celkově hodnotím na 100 %, 5 hvězd z 5!