RECENZE: Mandy Baggot – Vánoce v Paříži

Název: Vánoce v Paříži

Název v originále: One Christmas in Paris

Autor: Mandy Baggot

Nakladatelství: Baronet

Počet stran: 400

Vánoce v Paříži možná nejsou horkou novinkou, ale na datum vydání vůbec nezáleží a já se na knihu vlastně dost těšila. Pouštěla jsem se do ní se zájmem a zvědavostí. S Mandy Baggot už mám dobrou zkušenost, tak jsem chtěla prozkoumat další její knihy. Jak se mi nakonec Vánoce v Paříži si můžete přečíst v dnešní recenzi.

Hlavní hrdinka Ava si prochází těžkým obdobím. Rozešla se s přítelem, který ji povedl, a s matkou, která Avu věčně kritizuje a chce mít z Avy za každou cenu modelku, si nerozumí. S nejlepší kamarádkou Debs odjíždí na pár dní do Paříže, aby jí pomohla s pár projekty a aby také přišla na jiné myšlenky. Do cesty jí však nečekaně vstupuje šarmantní a tajemný fotograf Julien. Že by nové přátelství? Nevinný flirt? Nová láska? A stojí o to Ava vůbec?

Od Mandy Baggot jsem již četla Vánoce v New Yorku, které mne hodně bavily. A jelikož jsou Vánoce už za rohem, byla tato kniha jasnou volbou. Ačkoliv nakonec nehodnotím knihu na 100 %, jsem i tak ráda, že jsem si ji přečetla.

Jak už napovídá název, velmi výraznou roli v knize hraje město Paříž, v níž se příběh odehrává. Autorka se tu snažila vytvořit iluzi „typické francouzské atmosféry“ zahalené do vánočního hávu. Zkrátka se snažila do knihy vměstnat to, co si lidé často představí při vyslovení slov „Paříž“ a „Francie“ – od Camembertu, vína, několikachodové večeře, debužírování, přes šarm Francouzů, vybraný vkus v módě až po typicky turistická místa hlavního města – Eiffelovku, Sacré-Couer nebo Louvre. Možná to zní otřepaně, kýčovitě, ale Mandy Baggot se to podle mne podařilo do příběhu vměstnat vcelku nenásilně tak, že si toho čtenář sice všimne, ale není to příliš rušivé. Aspoň mně se to tak zdálo. Jste-li milovníky čehokoliv francouzského, tady si jistě přijdete na své.

Důležitým artiklem tu jsou také Vánoce, jak jinak. Ty zde na vás dýchnou snad z každé kapitoly. Vánoční ozdoby, výzdoba celkově, jídlo, dárky, škaredé vánoční svetry, sobí rohy, zářivě červená a zelená – nic z toho tu nechybí. Ale ani to mi tu nepřišlo zakomponované na úkor děje. Naopak to podle mne děj doplňovalo a posouvalo kupředu. Někdo by to možná mohl vnímat jako přeplácaný vánoční kýč, ale opět – mně to přišlo tak akorát. Naopak se mi zdálo, že tu autorka umí navodit fajn vánoční atmosféru, při níž si člověk odpočine, takže za mne – proč ne.

Z dějového hlediska nutno říct, že se jedná o vcelku milý, ne příliš komplikovaný příběh, který ale není pouze přihlouple působící, tuctovou romanťárnou s mnoha klišé scénami a vánočním kýčem. Ač tu romantická linka má své zastoupení a vcelku silné, autorka tu řeší daleko víc než jen motiv do sebe se zamilovávající dvojice. Otevírá tu i některá vážnější témata – ať už je to ztráta blízkého člověka, vyrovnávání se s traumatem vyvolaným vážnou nehodou, či komplikovaný vztah s rodiči, kde nenaplněné touhy a ambice směřované na dítě vyvolávají stres, frustraci a pocit méněcennosti. Byť třeba Mandy Baggot nejde úplně do hloubky a snaží se vést příběh na co možná nejveselejší možné notě, přesto tato témata dělají z této knihy víc než jen pouhou romanťárnu. Zároveň se mi ale líbí, že autorka si na nic nehraje, nedělá z románu nějakou vysokou literaturu, nic nepředstírá.

Vcelku sympatický je i autorčin styl psaní. Pravda, začátek knihy mi osobně připadal trochu těžkopádný a chvíli mi trvalo, než se příběh takříkajíc rozjel a já se konečně začetla. Nicméně pokud vytrváte, čeká vás velmi svižně napsaný příběh plný příjemné vánoční atmosféry. Jedná se o přímočarý, lehký a odpočinkový román, který vám navodí příjemnou atmosféru a u kterého můžete na chvilku vypnout. Samotné zakončení knihy mi sice příliš nesedělo, ale to už je jen na hodnocení a názoru každého jednotlivce. Nicméně autorce se nedá upřít to, že umí přijít s příjemným, odlehčeným příběhem, který čtenáře vtáhne do milého okouzlujícího světa, který i ve smutných a těžkých osudech umí ukázat naději a možnost hezkého konce a ještě vás navíc pohladí po duši.

Nakonec hodnotím sice na 75 %, slabšími 4 hvězdami z 5, ale knihu i tak mohu doporučit a obzvlášť před Vánoci to může být pro leckoho fajn čtení.