sobota 12. prosince 2020

RECENZE: Erin A. Craig - Dům soli a smutku

Název: Dům soli a smutku

Název v originále: House of Salt and Sorrow

Autor: Erin A. Craig

Počet stran: 400

O vydání této knihy jsem se dozvěděla vlastně náhodou ze sociálních sítí. A i když se snažím číst již méně young adult titulů, tento mne zaujal. Má se totiž jedná o příběh inspirovaný Roztrhanými střevíci – pohádkou bratří Grimmů.

Vítejte na panství Highmoor. Prokleté panství, jak si šuškají lidé. Vévoda Ortun měl dvanáct dcer. Čtyři z nich ale tragicky zemřely. Annaleigh, jedna z přeživších sester, z jejíhož pohledu děj sledujeme, má podezření, že však nešlo o nehody. A navíc sestry začnou chodit na tajemné plesy. S kým ale sestry tančí? A jakou hrozbu Highmoor vlastně skrývá?

Jak jsem zmínila výše, zaujalo mne, že jde o převyprávění, resp. inspiraci pohádkou Roztrhané střevíce, což je pro mne docela novinka. A mne zajímalo, jak se s tím autorka nakonec popere. Nicméně i když jsem tu našla řadu momentů, které se mi líbily, našla jsem tu také pár „ale“, kvůli nimž bohužel nemohu hodnotit na 100 %.

Začněme však pozitivně. Co se mi hodně líbilo, byl ten samotný námět, který mezi těmi všemi převyprávěními Krásky a zvířete či Popelky měl rozhodně šanci zaujmout svojí originalitou. Námět tu dává možnost vytvořit skutečně temný příběh, který čtenáře pohltí. Úzce s tím souvisí i ten samotný svět, do něhož autorka svůj příběh zasadila. Nutno podotknout, že prostředí měla autorka rozhodně propracované a svoji představu dokázala svým čtenářům předat velmi solidně. Naznačila zde fungování království, mytologii a geografii daného světa vcelku srozumitelně, aby si čtenář udělal představu, aniž by to ale bylo na úkor dějové linie.

Co mi tu ovšem poněkud haprovalo, byl způsob vedení příběhu, resp. jeho tempo. Kniha má 400 stran, což je mnoho prostoru pro vytvoření hutného, temného příběhu, který by člověka pohltil. Vzhledem k tématu, které si autorka vybrala, to naskýtalo skvělou příležitost vykreslit temné vyprávění o tajemných úmrtích a ještě tajemnějších plesech. To však autorka bohužel naplno nevyužila. Sestry sice chodí na záhadné plesy a záhadně umírají, ale to je tady skoro upozaděno, odstaveno na druhou kolej – pro mne dost nepochopitelně. Zvlášť když přesně na tuto dějovou linku anotace láká. Jenže místo toho tu spousta stran zabírá rozhodování sester, co si vezmou na sebe, nakupování oblečení, a tak. A to jaksi není moje představa temné fantasy, kterou tato kniha má být. První polovina knihy se tak ale podle mého dost zbytečně vleče a nezabývá se tím, co je čtenářům slibováno.

Nicméně pravdou je, že v tomto smyslu to aspoň trochu zachraňuje druhá polovina knihy, která je napsaná dost svižně a je okořeněná řadou akčních scén, které vyústily do slušně vygradovaného závěru. Škoda jen, že to přišlo až v druhé polovině příběhu. Za sebe bych asi více ocenila kratší rozjezd knihy, více temné a ponuré atmosféry. Méně nakupování a řešení garderóby, více zaměření na ty temné plesy a co všechno to těm dívkám způsobuje.

Zajímavá mi ovšem přišla ta pointa těch tanců, kterou autorka vymyslela. To jsem skutečně nečekala a za to dávám palec nahoru. Také mne potěšilo, když se mi podařilo uhodnout, kdo za tím vším stojí, ač ten motiv samotný, proč to ta daná postava dělala, jsem neuhodla. Každopádně musím podotknout, že ta zápletka sama o sobě je vymyšlená solidně a i to rozuzlení zaobalené do vygradovaného závěru bylo pro mne uspokojivé. Takže i za to chválím.

Nicméně co bych ještě zmínila jako drobné negativum, je to, že jsem místy bojovala s rozlišováním některých postav, především těch sester, kterých je tu požehnaně. Hlavní hrdinku jsem si vskutku oblíbila, o tom žádná, byla mi sympatická. Ale u některých sester jsem měla dojem, že mi splývaly dohromady. A to mi přišlo hodně líto, že se autorka více nezaměřila na rozpracování jednotlivých dívek. Mohlo by to příběhu dát trochu jiný rozměr a čtenáře by to o to ještě více připoutalo k ději. Takhle to ale byla pro mne jen jména na papíře, které jsem měla občas potíž rozlišit.

Celkově tak tuto knihu hodnotím průměrně – 55 %, 3 hvězdy z 5. Nebylo to vysloveně špatné čtení a jsem ráda, že se mi kniha dostala do rukou. Ale v některých ohledech si umím představit lehké vylepšení či přepracování. Doporučit bych ale asi mohla. Je totiž možné, že by vám příběh mohl sedět více než mně.