RECENZE: Ursula Poznansky – Saeculum

Název: Saeculum

Název v originále: Saeculum

Autor: Ursula Poznansky

Nakladatelství: Fragment

Počet stran: 479

Na knihu Saeculum jsem slyšela celou škálu názorů – jak těch negativních, tak těch pozitivních. Jelikož mne zaujala anotace, která zněla jako něco, co by mne mělo bavit, neodolala jsem. Jestli se nakonec řadím na stranu příznivců knihy, nebo ne, si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.

(Upozornění: možná obsahuje slabé spoilery)

Skupinka lidí vyráží na pár dní do hlubokého lesa na tzv. LARP. Mezi nimi je i hlavní hrdinka knihy Bastian, pro něhož je to první zkušenost s tímto druhem zábavy. Členové této skupiny si hodlají hrát na středověk. Zprvu to zní jako fajn zábava a jako příjemný útěk z reality. Dokud se ovšem nezačnou ztrácet lidé. Je opravdu ten les tak prokletý, jak se o něm vypráví, nebo je to jen legenda?

Na tuto knihu jsem se velmi těšila a obzvlášť v době Halloweenu mi to přišlo jako to pravé čtení. Bohužel však musím konstatovat, že jsem nedostala úplně to, co jsem očekávala. Nevím, jak moc je to chyba knihy a jak moc je to chyba u mne, ale moje hodnocení je tím každopádně ovlivněné.

V knize jsem osobně narazila hned na dvě překážky, kvůli nimž nedokážu hodnotit naplno. První z nich se týká postav. Autorka nám tu představuje plejádu cca 13-15 charakterů, které společně vyrazí do lesa. Přirozené je, že někteří tu vystupují do popředí o trochu víc, někteří se projevují trochu méně. Každý tu ale má své místo. Problém u mne ale spočíval v tom, že ty postavy za mne nebyly dostatečně propracované. Ty, kteří zde vystupují silněji, sice aspoň trochu poznáme, ale na mne to bylo i tak dost málo. Autorka klouže celou dobu po povrchu, takže mi dělalo problém k jednotlivým charakterům jakkoliv přilnout. Co se týká „menších“ postav, tak u nich ten popis a jakákoliv charakteristika byly pro mne ještě slabší a tyto postavy mi jednoduše splývaly. Autorka měla podle mne dost prostoru, aby hrdiny vylíčila dostatečně zajímavě a plnohodnotně, ale podle mne toho vůbec nevyužila. Pro mne se tak řada postav stala jen odlišnými jmény na papíře, které jsem ale místy měla osobnostně odlišit. Což je prostě škoda. Rozmanitost silných charakterů by podle mne byla pro tuto knihu přínosem.

Další potíž jsem měla s pojetím děje jako takového. Už z anotace tušíme, že se hrdinové budou potýkat s určitými potížemi. Šlo tedy předpokládat, že se pak dřív nebo později dočkáme určitého rozuzlení. Co mi ale neskutečně kazilo čtení, byl fakt, že se autorka od samého začátku a vlastně po celou dobu snaží čtenáře přesvědčit určitou teorií, která to má všechno vysvětlit a která má ve čtenářích navodit pocit napětí a strachu. Na mne to však ale absolutně nefungovalo, právě naopak. Nejen, že jsem se necítila příliš napjatá, ale ani jsem neměla důvod autorce tu její teorii věřit. Ursula Poznansky v tomto ohledu až příliš tlačí na pilu a s vysvětlení všech věcí, kterému má čtenář od začátku věřit, zachází příliš okatě. Od začátku je tak patrné, že to skutečné vysvětlení spočívá v úplně něčem jiném. A mně je to vlastně dost líto, že autorka od začátku klame tak moc okatě, protože tak vlastně čtenář přichází o moment překvapení, že ta celá zápletka ústí úplně jinak. Nebo aspoň já to tak vnímala. Pro mne tam vlastně žádný překvapivý moment vůbec nebyl. Celou dobu jsem jen čekala, kdy se konečně dostaneme k řádnému rozuzlení, co se stalo a proč. S tím, že ten samotný závěr to pro mne také úplně nevylepšil. Z toho především pak bude pramenit mé nižší hodnocení.

Abych ale pořád jen nelamentovala, je na čase zmínit i nějaká pozitiva. Jednak bych zmínila samotný styl psaní. Byť mi pojetí dějové linky nesedlo, jazykově je kniha vyvedená velmi dobře. Kniha čítá necelých 500 stran, které jsou napsané velmi snadnou a srozumitelnou formou, díky níž příběhem vcelku proletíte. Ačkoliv se většina děje odehrává na jednom místě – uprostřed lesa, - autorka umí toto prostředí vylíčit velmi dobře tak, aby se čtenář přitom nenudil a měl zároveň pocit, jako by se na místě ocitl spolu s postavami.

Vyzdvihla bych i autorčinu snahu promyslet středověký LARP, resp. její snahu vystihnout tu dobu středověku jako takovou. Na středověk rozhodně nejsem odborník a neumím posoudit, jak moc se postavy během hry přiblížily skutečnému životu ve středověku, ale minimálně tu snahu to vystihnout co nejlépe oceňuju. To na mne rozhodně fungovalo. Jak už napovídá anotace, spousta věcí se během hry zvrtne, takže středověk samotný pak jde postupně poněkud stranou, ale jinak za mne ten pokus byl velmi slibný, včetně té atmosféry jarmarku, kde to vlastně celé začíná. I ten jarmark na mne zapůsobil v dobrém slova smyslu.

Moje celkové hodnocení tak je vlastně dost průměrné. Námět mi přišel skvělý, ale byť je kniha vcelku dost čtivá, realizace zápletky za mne na konec byla spíše slabá, včetně toho mého problému se splýváním některých postav. Hodnotím tak 55-60 %, 3 hvězdy z 5. A vlastně neumím říct, komu a zda vůbec dokážu tuto knihu doporučit.