středa 18. listopadu 2020

RECENZE: Pavel Bareš – Meta

Název: Meta

Název v originále: Meta

Autor: Pavel Bareš

Počet stran: 336

Na knihu Meta od Pavla Bareše jsem se velmi těšila. Jednak mám s autorem již dobré zkušenosti díky jeho předchozí knize Projekt Kronos, ale také mne lákala ta anotace. Jak se mi tato kniha nakonec líbila, si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.

Vítejte ve světě, kde existují mety - lidé se superschopnostmi. Je to ale skutečně výhra? Hlavní hrdinka Lenny o tom ví své. I ona má určitou superschopnost, jenže její život je rozhodně cokoliv, jen ne superhrdinský.

Tato kniha před nějakým časem obletěla moji sociální bublinu jako blesk. Byla všude vidět a sklízela samé pochvalné recenze. Nalákalo mne to tedy o dost víc. A bohužel asi o to víc je mi líto, že nebudu 100% pozitivní. Nevím, jestli jsem byla při čtení jen ve špatném rozpoložení nebo jestli jsem měla příliš velká očekávání, ale bohužel z knihy neumím být tolik nadšená jako řada jiných čtenářů.

Autorovi se musí přiznat, že přichází s originálním námětem. Ač se na první pohled zdá, že jde o superhrdinský román, o superhrdinství tu vlastně vůbec nejde. Nebo ne tak, jak bychom si to mohli na první pohled představovat. Autor naopak ukazuje odvrácenou tvář a možné zneužití toho, když je někdo obdařen neobvyklými schopnostmi. Minimálně už tenhle aspekt stojí za zamyšlení. Vážně by to byla taková výhra žít ve světě superhrdinů? A vážně by každý používal své schopnosti k dobru? Nebo by se našli i tací, kteří by se změnili v oportunisty hledící jen na svůj prospěch? A co lidé, kteří o své schopnosti ani nestojí? Tyto otázky tu skvěle vyplouvají na povrch jako určitý následek toho, co postavy dělají nebo čím si procházejí. Odpovědi sice nedostanete – nebo jen velmi minimálně. Autor tyto úvahy nechává víceméně na čtenářích, ale za zamyšlení to rozhodně stojí.

Zároveň musím uznat, že mne příjemně překvapilo, jak dobře se autorovi povedlo psát z pohledu ženy. Působí to velmi věrohodně! Pavel Bareš je v tomto ohledu velmi vnímavý autor. Hlavní hrdinku zpracoval zcela realisticky. Působí to přirozeně a nevědět, kdo je autorem, klidně bych věřila tomu, že knihu psala žena, která do knihy promítla své osobní zkušenosti. Takže klobouk dolů před autorem. Proč to tady vyzdvihuji, je to, že se s tím setkávám dost málo, aby se muži podařilo ženu, její prožitky, myšlení a vnímání vylíčit tak věrohodně. S tím souvisí také to, že zde autor zakomponoval řadu témat, co se dívek/žen velmi úzce dotýkají, a upozorňuje se zde na některé nešvary naší společnosti. V tomto ohledu se domnívám, že kniha bude promlouvat k řadám dívek/žen, které by se v tomto příběhu mohly nějak najít – resp. by jim některá témata mohla být blízká či známá.

Některým čtenářům by nemusel vyhovovat jazyk, kterým je kniha napsaná - nespisovná čeština, anglicismy, expresivní výrazy, autor se také nebojí uchýlit k vulgarismům. Mně osobně to asi tolik žíly netrhalo, ačkoliv sama mluvím o dost jinak než hlavní hrdinka.

Celkově ale bohužel musím hodnotit průměrně. Musím se přiznat, že jsem byla při čtení občas poněkud zmatená z toho, jak na sebe jednotlivé části navazují - hlavně v druhé polovině knihy. Nebyla jsem si jistá, jestli ten děj občas správně chápu a zda správně rozumím všem souvislostem. Jen bohužel nedovedu říct, do jaké míry to je dané knihou a do jaké míry si za to mohu sama. Nicméně tohle asi byl pro mne ten největší kámen úrazu. Měla jsem pocit, že se v ději hodně přeskakuje z místa na místo, a já byla prostě zmatená. A dost mi to kazilo dojem ze čtení a promítne se to výrazně i v mém celkovém hodnocení.

Ač jsem zde našla řadu věcí, které se mi líbily a které chválím, našla jsem tam i pár věcí, které mi prostě neseděly. Hodnotím tedy na 50-55 %, 3 hvězdami z 5. A jestli knihu doporučit? Doporučila bych ji. I když mně osobně kniha v některých aspektech zrovna nevyhovovala, za vyzkoušení stojí. Je možné, že mnou vytýkané věci vám osobně vadit nebudou a knihu si užijete ještě o mnoho více.