RECENZE: Linda Castillo – Slib mlčení

Název v originále: Sworn to Silence

Autor: Linda Castillo

Série: Případy Kate Burkholderové (1. díl)

Nakladatelství: MOBA

Počet stran: 384

Na tuto knihu mne nalákaly pozitivní komentáře čtenářů a já jsem ráda, že jsem se nakonec odhodlala tuto knihu zkusit. Stálo to totiž za to!

Slib mlčení je první díl ze série s vyšetřovatelkou Kate Burkholderovou. Kate zde čelí velmi brutálnímu sériovému vrahovi mladých žen. O to děsivější to je, že vraždy připomínají případ sériových vražd, ke kterým v městečku došlo před 16 lety. Kate sama je na pochybách, zda jde o stejného pachatele; sama před 16 lety byla málem jednou z obětí. Je možné, aby se vrah skutečně po tak dlouhé době vrátil? A je Kate ochotná prozradit své tajemství?

Jak se již zmiňuji v anotaci i v úvodu, jedná se o první díl ze série s vyšetřovatelkou Kate Burkholderovou, která je pojítkem mezi jednotlivými díly série. A já jsem ráda, že jsem se rozhodla tu sérii vzít popořadě a začít skutečně prvním dílem.

Kniha nás zavádí do oblasti města Painters Mill v Ohiu, kde se střetávají dvě odlišné kulturyAmeričané žijící moderním způsobem života (a jaký vlastně do značné míry známe i my tady u nás) a pak Amišové, kteří se vzdali veškerých technických vymožeností a žijí tzv. postaru, jsou silně nábožensky založení, jejich společenství má zdá se patriarchální uspořádání a ve svém způsobu života vyznávají velmi přísná pravidla. Pro mne to bylo úplně první setkání s amišskou kulturou a jejich způsobem života. Vnímám to jako obohacení svých obzorů, dozvěděla jsem se řadu nových věcí a kniha mne vlastně přiměla si některé další věci ještě dohledat. To velmi oceňuji, ačkoliv vzdělávání rozhodně není primárním úkolem ani cílem thrillerů. Vnímám to jako přidanou hodnotu této knihy (a vlastně celé série).

Autorka to měla skvěle zpracované. Nevím, do jaké míry a zda vůbec je sama autorka s amišskou kulturou spjatá, nebo jestli to měla „jen“ nastudované, ale zpracování této tématiky mi tu sedělo. Svět Amišu je nedílnou součástí knihy, ale přitom to tu není zbytečně rozpitvávané na úkor dějové složky. Amišská kultura tu je velmi pevně ukotvena, ale za každou cenu na sebe nestrhává pozornost a nezdržuje děj knihy, naopak její vyobrazení velmi dobře posouvá děj kupředu. Myslím, že velmi dobrým tahem bylo zvolit za hlavní postavu člověka, který v amišské komunitě vyrostl, ale vystoupil z ní na prahu dospělosti a nyní žije moderním způsobem života. Kate Burkholderová je tak skvělým prostředníkem mezi těmito dvěma světy a pomáhá tím čtenářům k porozumění jednotlivých rozdílností.

Důvod, proč jsem ráda, že sérii čtu popořádku od prvního dílu, je ten, že nejen poznáváme nějaký základ těch amišských hodnot a vůbec tohoto světa, ale také poznáváme hlavní hrdinku Kate. Kdo je to zač, proč odešla z amišské komunity, nebo jak a proč se dostala k policii. Autorka pojala v tomto ohledu Slib mlčení jako seznamovací díl, aby si tím tak vytvořila živnou půdu pro další díly, v nichž by to prostředí a také postavu Kate mohla dále rozvíjet a prohlubovat nám v tomto ohledu znalosti Aspoň tak na mne Slib mlčení působil. Jestli to tak autorka skutečně využila a rozpracovala v dalších dílech série, to ještě uvidím, až se do těch dalších knih pustím.

Zároveň ale Lindu Castillo chválím za to, že ani to postupné seznamování se s Kate a jejím původem nebylo na úkor děje a zápletky. Naopak to tu zápletku a děj skvěle doplňovalo a posouvalo pěkně kupředu. Autorčin styl psaní je velmi svižný, dynamický a neměla jsem ani jednou pocit, že by Linda Castillo zabředávala do nějakých zbytečných detailů či se pouštěla do zápletek, které by příběh nějak zbržďovaly. Navíc autorka píše velmi vyzrále, zároveň se nebojí jít na dřeň a přitvrdit i ve svém vyjadřování, pokud si to dané postavy a situace vyžadují.

Autorčinou velmi silnou stránkou jsou také postavy, které jsou uvěřitelné a realisticky vykreslené. Nikdo tu není vysloveně dokonalý – každý má své chyby – včetně těch, kdo stojí na straně zákona. Všichni na mne působili především lidsky bez ohledu na to, jak moc mi byli nebo nebyli sympatičtí. I u těch menších postav jsem měla dojem, že jim autorka uměla připsat nějakou výraznou osobnost, charakteristický rys či specifickou náturu, díky čemuž ta postava pro mne získala na plastičnosti a byla pro mne nějak zapamatovatelná. Za to palec nahoru.

Na závěr ještě zmíním, že mne samozřejmě bavila i ta zápletka, která byla zajímavá, velmi dobře zpracovaná a dovedená do vygradovaného závěru. Pointu jsem vůbec neodhadla, autorka mne úplně převezla a já jen zírala, jak se jí to povedlo.

Já jsem jednoduše nadšená. Tahle si představuju ten správný thriller. Svižný, napínavý, se strhující zápletkou, skvělými postavami a nečekaným koncem. Hodnotím na 100 %, 5 hvězd z 5 a jednoznačně doporučuju.