RECENZE: Maureen Johnson - Němý viník

Název: Němý viník

Název v originále: The Vanishing Stair

Autor: Maureen Johnson

Série: Křiváci / Truly Devious (2. díl)

Počet stran: 288

Knihu Němý viník jsem vyhlížela skoro až netrpělivě, protože předchozí kniha této série mne hodně bavila, končila otevřeně a já potřebovala vědět, jak bude příběh pokračovat. A pak jsem se konečně dočkala. Sice jsem zpočátku ještě tak trochu bojovala se čtecí krizí, ale jsem ráda, že jsem si knihu nakonec přečetla. Jak se mi nakonec kniha líbila, to se dozvíte v mé dnešní recenzi.

(Pozor, spoilery k první knize)

Po událostech předchozí knihy je s podivem, že Stevie nakonec stále studuje na Ellinghamově akademii. Otazníky předchozí knihy stále přetrvávají – proč zemřel Hayes, kam zmizela Ellie, proč David lhal o svém původu a  je vůbec po desítkách let možné zjistit, kdo unesl Ellinghamovu manželku a dceru? Otázek je hodně. Některé z nich svoji odpověď získají, ale nové otázky přicházejí - s novými zjištěními, se kterými Stevie přijde.

Jak jsem psala výše, na knihu jsem se velmi těšila. Faktem sice je, že prvních cca 80 stran jsem se nedokázala začíst, ale asi to bylo způsobeno ještě mojí čtecí krizí. Ale pak jsem se začetla a bylo to strašně moc fajn čtení.

Dějově kniha víceméně navazuje tam, kde skončil první díl – jen s velmi malým časovým odstupem pár týdnů. Dalo by se skoro říct, že to na čtenáře působí skoro až přátelským dojmem – jako by se vracel za svými starými přáteli a dál pokračoval ve sledování jejích ne zrovna obvyklých životních osudů. Řekněme si to na rovinu – samotná Ellinghamova akademie není zrovna typické školní prostředí, kde se všichni učí všechno, ale naopak je zde studium každému studentovi ušito na míru. Pro mne osobně je tak toto prostředí vlastně vítaným zpestřením v rámci žánru literatury pro mládež. A za to si kniha, potažmo celá série zaslouží plusové body.

Pravdou totiž je, že ač se zde rozvíjí detektivně laděná linie, je to pořád příběh pro mládež s mladými hlavními hrdiny, kteří kromě toho, že se tu a tam přimotají k vyšetřování (hlavně Stevie, která to má vlastně v popisu své práce), tak se zabývají i běžnými věcmi typickými pro puberťáky. Probírají se tu školní záležitosti, vztahy mezi postavami, hledání sebe sama, první lásky, zkoumání vlastních emocí, vztahy s rodiči… Tato témata, tolik typická pro knihy pro mládež, jsou nedílnou součástí série – stejně tak jako detektivní zápletka. V případě této knihy by jedno bez druhého nefungovalo, takže je jen na rozhodnutí čtenáře, jak moc ho zajímá ta detektivní zápletka a jak moc se chce zabývat i tím školním / pubertálním prostředím.

Zároveň je potřeba počítat s tím, že dílo samotné je psané jazykem a stylem vyprávění, které odpovídají především cílové skupině, pro kterou je to určeno. Psané je to jednodušším stylem a v některých aspektech příběhu autorka nejde tolik do hloubky, jak by klidně mohla. Tím neříkám, že je na tomto způsobu něco špatného, to určitě není. Akorát pokud jste dospělým čtenářem a čekáte něco intelektuálně náročnějšího, tohle asi nebude to pravé ořechové. Pokud ovšem chcete sáhnout po něčem odpočinkovém, co se dobře čte, má to příjemnou atmosféru a sympatické charaktery, tak mohu tuto sérii doporučit.

V této sérii se totiž vyskytuje i detektivní zápletka, která mne vlastně k této sérii přivedla. Jak ji autorka skvěle rozehrála v Křivácích, tak ji v Němém viníkovi dále skvěle rozvíjí. Baví mne jednak ta atmosféra, kdy autorka umí rozepsat napínavé scény, vymyslet (pro mne) nečekané zvraty, umí v pravý čas přispět s novými informacemi a také skvěle rozvíjet nové zápletky, které celý děj svižně posunují vpřed. Zároveň autorka některé dějové linky průběžně uzavírá a vytváří prostor právě na nové dějové zvraty, které nečekáte. Nebo aspoň já to tak cítila.

Také mi tu dost sedí hlavní hrdinka Stevie, která se snaží odhalit tajemství minulosti a pátrat po faktech a souvislostech jako pravý detektiv. Má své problémy, bojuje sama se sebou, hledá sama sebe a své místo na zemi, přitom umí být od rány, když je třeba, a i když někdy může v některých věcech působit trochu naivně, hloupá určitě není. A že se jedná o náctiletou studentku, co si hraje na pátračku na vlastní pěst, to mi tu vlastně ani nevadí. Autorka má tenhle aspekt podchycený takovým realistickým a uvěřitelným způsobem, že mi to žíly netrhá, ale naopak mne to vlastně dost baví.

Nečekala jsem nic světoborného – spíš něco k odpočinku a tato kniha to splňuje. Ačkoliv prvních cca 80 stran bylo pro mne trochu pomalejších, jak jsem uváděla na začátku, nakonec jsem byla s touto knihou spokojená. A už se těším na to, až u nás vyjde třetí díl. Celkově hodnotím Němého viníka 4 hvězdami z 5, na 80 % a sérii zatím mohu určitě doporučit.