RECENZE: Jean-Christopher Grangé – Purpurové řeky

Název v originále: Les Rivieres ourpres
Autor: Jean-Christopher Grangé
Nakladatelství: XYZ
Rok vydání: 2019 (2. vydání)
Počet stran: 424 stran

Jelikož jsem velkým fanouškem filmu Purpurové řeky, bylo mi jasné, že se dřív nebo později pustím i do neméně slavné a úspěšné knižní předlohy. To se konečně stalo a dnes vám přináším své dojmy.

Izolované místo uprostřed skal a ledovců se stane svědkem tří brutálních vražd. Jde o rituální vraždy, nebo nahodilé dílo šílence? Tomu se snaží přijít na kloub pařížský komisař Pierre Niémans. Mezitím se v jiné oblasti rozbíhá podivné pátrání po pachateli, který v jakési škole vykradl školní kartotéku a znesvětil hrobku na místním hřbitově. Jak tyto linky spolu souvisí? Co nebo kdo zatím stojí a proč? Jaké děsivé tajemství nesmí vyjít na světlo?

Při čtení této knihy jsem se nemohla ubránit srovnávání s filmem, který mám velmi ráda. Trochu jsem se bála, že si knihu nebudu umět užít. Znala jsem již jádro příběhu i jeho hlavní pointu, tak jsem si říkala, že mne asi kniha nebude mít čím překvapit. A nakonec se to knize povedlo. Ve své recenzi se budu snažit zaměřit na knihu jako takovou a nesrovnávat s filmem, to si nechám na jindy.

Příběh sleduje dvě různé dějové linie, u nichž ale čtenáři brzy dochází, že spolu asi budou nějak souviset. Vůbec ale nevadí, že se děj zprvu rozbíhá do dvou stran. Kromě toho, že se dějově nakonec  stejně spojí v jednu, mají obě linie společné to, že se každá točí kolem velmi sympatického, byť  poněkud drsného hrdiny. Na jedné straně Pierre Niémans, na straně druhé Karim Abdouf. Oba mají velmi výrazné, zapamatovatelné charaktery, a ačkoliv si jsou v řadě věcí velmi podobní, autorovi se podařilo je oba zachytit tak, aby si je čtenář nepletl dohromady. Naopak se tito dva vyšetřovatelé dobře doplňují, což dobře ukazuje druhá polovina knihy, v níž se oba muži konečně setkávají.

Začátek knihy má, pravda trochu pomalejší rozjezd, než se čtenář seznámí s pozadím obou vyšetřovatelů a než čtenář pronikne do jednotlivých dějových linií a do toho, co stálo na začátku obou vyšetřování. Po pomalejším rozjezdu pak ale přichází vskutku svižné čtení plné akce a temných, spletitých zákoutí a mrazivé atmosféry, kterou podtrhovalo i mrazivé prostředí francouzských hor a všudypřítomného ledu. Ten mráz na vás působí takřka na každé stránce – ať už s hrdiny procházíte mrazivou přírodou plnou ledu, sněhu a studeného větru, nebo ať už potkáváte odtažité, trochu až nepřátelsky působící postavy, které vás nebudou vítat příliš vřele.

Ačkoliv se vraždy dají označit za brutální, nelítostné a nemilosrdné, ve srovnání se současným trendem thrillerů, které se předhánějí v brutálnosti, jsou Purpurové řeky v té míře násilí skoro až mírné. Ale to osobně neberu jako něco špatného. Oběti zemřely skutečně barbarským způsobem, ale faktem je, že Grangé se nesnaží za každou cenu zapůsobit množstvím popsané brutality. Nepotřebuje se vyžívat v hutných a sáhodlouhých popisech mučení. Jde mu spíše o promyšlený příběh s dobře uchopeným motivem, který se snaží postupně odhalovat před čtenářovýma očima. Jde mu o to, aby příběh měl logické vyústění a ve výsledku byly všechny motivy jasně a srozumitelně vysvětleny, byť se zprvu celá zápletka zdá dost zamotaná. V tom se mi Grangé zdá dost přímočarý. Jeho silnou stránkou je vystavět silný příběh postavený na pevných základech s precizně vygradovaným závěrem, který je pro čtenáře dobře uchopitelný a srozumitelný.

Ve výsledku jsem velmi spokojená a knihu jednoznačně doporučuju. Nakonec 5 hvězd z 5, 100 % - hlavně díky tomu konci, který mne tzv. dostal.  V rámci žánru fakt pro mne skvělý počin.