pondělí 13. července 2020

RECENZE: Jodi Picoult - Vypravěčka

Název: Vypravěčka
Název v originále: The Storyteller
Autor: Jodi Picoult
Počet stran: 510

Knihu Vypravěčka jsem měla dlouho na seznamu knih, které jsem si chtěla přečíst. A teď po několika letech se mi konečně dostala do rukou. Byl to takový můj čtenářský rest. Jak se mi kniha líbila, si můžete přečíst v mé dnešní recenzi.

Hlavní hrdinka Sage si po autonehodě prochází traumatem. Zároveň se stále nevyrovnala se smrtí maminky. Na terapeutické skupině, kam dochází, ji osloví starý pán - Josef Weber, který na ni má neobvyklou prosbu. Chce, aby mu Sage pomohla zemřít. Vychází najevo, že Josef byl za války nacistou a má na svědomí řadu zločinů. Zároveň se tím otevírá příběh Saginy babičky Minky, která je přeživší holocaustu...

Knih s tématem holocaustu v dnešní době vychází poměrně hodně. Přiznám se, že z toho velkého množství si dost vybírám, co budu číst a co ne. Zvlášť, když se často nejedná o autentické příběhy z pera skutečných přeživších, ale „jen“ o beletristické fabulace současných autorů, kteří sami holocaust neprožili a píší své romány řekněme zprostředkovaně "jen" na základě zjištěných historických faktů. Každopádně Vypravěčka mne zaujala a já jsem ráda, že jsem si ji mohla přečíst.

Vypravěčka nabízí několik dějových linií, které spolu velmi úzce souvisejí a navzájem se prolínají. V přítomnosti pozorujeme osudy mladinké Sage, skrze niž se stmelují ostatní dějové linky dohromady. V minulosti se vracíme jednak do vzpomínek Josefa Webera, nacistického důstojníka působícího v koncentračním táboře, a do vzpomínek Minky, která jako mladá dívka přežila holocaust. Poslední dějovou linii tvoří povídka o upírovi, která se na první pohled zdá být zcela nadbytečný a jako by neměla žádnou spojitost s příběhem jako celkem. Opak je však pravdou.

Pro mne osobně byly nejsilnějšími pasážemi vzpomínky Josefa a Minky na holocaust. Ten kontrast mezi tím, kdy vypráví oběť holocaustu a kdy vypráví nacista, je velmi výrazný a silný. Přináší to dva různé pohledy na totéž téma, a přitom to místy působí, jako by každý vzpomínal na trochu něco jiného – jak moc se jednotlivé zkušenosti liší. Jedno téma, ale dvoje vzpomínky, dvoje různé zkušenosti, dvojí postavení dvou různých světů. Toto téma bylo podle mého tím nejnosnějším aspektem celé knihy. Bylo to velmi silné čtení, citlivě podané a nejednoho čtenáře to rozhodně zasáhne.

Zároveň s tím se tu otevírá otázka, zda má člověk právo rozhodovat o životě či smrti druhých lidí. Jak již naznačuje anotace, Sage je oslovena již 90letým Josefem, který si přeje zemřít právě rukou Sage. Má však ona právo vzít mu život, aniž by klesla na stejně nízkou a mrzkou úroveň nacistů, kteří brali život lidem v koncentračních táborech?

Co se týkalo pasáží ze současnosti, jsem v hodnocení trochu rozpačitější. Postava Sage mi byla velmi sympatická a chápala jsem její bolest, kterou prožívala kvůli svému traumatu. Vyvolala ve mně pocit lítosti a soucitu, zároveň jsem rozuměla její nejistotě a nízkému sebevědomí kvůli řadě věcí, které se jí v životě odehrály. Zároveň jsem ale v této dějové linii cítila nádech červené knihovny, což není úplně můj šálek čaje. Sage si tu prožívá určité milostné pletky, které mne moc nebavily, a osobně bych se bez nich zcela obešla.

Co se týká povídky o upírovi, která je nedílnou součástí příběhu - chápu, proč to tam bylo a jakou roli v knize hraje, ale taky to byla na mne až moc červená knihovna, což mne taktéž moc neuchvátilo. Více se o ní však rozpovídat nemohu, jelikož by to mohly být spoilery.

Ačkoliv kniha je napsaná velmi čtivě a autorka přistupuje ke svému příběhu velmi citlivě a ví, jak zaujmout své čtenáře, přesto nebudu dnes hodnotit naplno. Některé pasáže mi totiž nesedly svým obsahem (především ta současná linie a povídka o upírovi – obojí s nádechem červené knihovny). Pravdou také je, že existuje pár knih z období 2. sv. války s tématem holocaustu, které mne zasáhly o dost více než Vypravěčka. Mé hodnocení je tak v případě této knihy 80 % - 4 hvězdy z 5. Každopádně doporučit tuto knihu vaší pozornosti určitě mohu.