RECENZE: Miřenka Čechová - Baletky

Název: Baletky
Název v originále: Baletky
Autor: Miřenka Čechová
Nakladatelství: Paseka
Počet stran: 221

Na knihu Baletky jsem narazila naprosto náhodou na Instagramu asi u jednoho nebo dvou lidí, kteří o knize mluvili a chválili ji. Jinak jako by kniha nebyla skoro vůbec nikde vidět. A je to škoda, protože Baletky považuji za skvost.

Na jevišti působí baletky křehce, elegantně, étericky. Cesta, kterou na divadelní prkna musí ujít, je však plná odříkání a bolesti - fyzické i psychické. Ocitáme se v 90. letech, kdy hlavní hrdinka této knihy studuje taneční konzervatoř. Každodenní dril je jí denním chlebem včetně bojů o udržení váhy, krvavých prstů na nohou či drsné psychické zátěže z hodin tance. Ve volném čase hrdinka chodí po pražských klubech, seznamuje se s drogami, zažívá první sex a především hledá sebe samu.

Jelikož je mi svět baletu poněkud vzdálený, nevěděla jsem vlastně, co od této knihy mohu očekávat, jak moc dobře nebo špatně se mi bude číst nebo zda budu textu schopna vůbec správně porozumět. Pravdou nakonec ale je, že mne tato kniha pohltila od první stránky a já se vůbec nemohla odtrhnout.

Hodně mi seděl autorčin styl psaní a způsob, jakým tuto knihu vystavěla. Kniha je členěna do většinou krátkých kapitol, které se tu a tam střídají s deníkovými zápisy. Autorka využívá krátkých, úderných vět a místy zkratkovitého psaní s řadou nečekaných point, které čtenáře nutí být stále ve střehu. Způsob psaní byl především dán situací, při níž autorka knihu psala. Jak autorka sama připustila v jednom z rozhovorů, tuto knihu psala ve chvílích, kdy její novorozené dítě zrovna spalo a ona měla chvilku na psaní. Podle mne to ale knize hodně svědčilo - právě díky tomu jde autorka hned k věci, bez nějaké zbytečného opisování či popisování do nějakých detailů, které by příběh zatěžkávaly. Na čtenáře to více zapůsobí a přiměje více přemýšlet nad sdělovanou pointou.

Z jazykového hlediska je třeba podotknout, že autorka využívá prostředků nespisovné češtiny – nemá problém sáhnout ani k vulgarismům, vyžaduje-li si to situace. Což tvoří zajímavý kontrast k faktu, že se pohybujeme ve světě baletek, u nichž má řada lidí vetknutou představu krásy, křehkosti, něhy, noblesy, éteričnosti a elegance. Zvlášť, když se tyto nespisovně psané pasáže prolínají s obrazy ladných pohybů a póz, kterým se dívky učí v hodinách. Počítejte také s tím, že autorka zde používá baletní terminologii, která k tomu ovšem z podstaty věci patří.

Pro leckoho by kniha mohla být šokující, jelikož svojí otevřeností a explicitností bourá více či méně zkreslené představy života baletek. I já se tu u některých scén pozastavila a přijímala to s překvapením. A i proto, že autorka sama je baletka a její román vychází z jejích zkušeností a deníkových zápisů, je pro mne tato kniha o to přínosnější a autentičtější. V tomto ohledu je text hodně řízný, syrový a autorka jde přímo k jádru věci bez nějakých příkras a okolků. Život se tu zobrazuje takový, jaký je, se vším všudy.

Je však potřeba počítat s tím, že jednotlivé události nejdou vždy chronologicky za sebou. Jedná se o hodně asociativní vyprávění - řada scén je pospojována spíš na základě podobností či na základě nějakého společného jmenovatele. Dalo by se říci, že autorka v některých pasážích využívá metody proudu vědomí. Odkrývání světa za oponou a bourání některých představ a tabu, které se se světem baletu pojí, tu snad díky tomu vyznívají o to ostřeji a silněji.

Není to však jen kniha o světě baletu. Autorka zde také zachycuje divoké devadesátky ve své nejsyrovější podobě. Objevují se party, drogy, alkohol, sex, hledání sebe sama a svých životních hodnot a preferencí. To všechno tu je a hodně realisticky pojaté. Postavy, už tak zatížené každodenním drilem a těžkou psychickou zátěží z tanečních hodin, procházejí nelehkým dospíváním, kdy hledají a zkoumají, kým jsou. Jako jeden z úniků pak hledají příležitosti, jak se kde uvolnit a vybít svoji frustraci. Odpovědí na to je pak rozvolněná atmosféra 90. let a klubová scéna, kde není nijak těžké se dostat k drogám.

Autorka mne touto knihou překvapila, její román na mne udělal silný dojem. Hodnotím na 100 %, 5 hvězdami z 5 a určitě mohu doporučit. Baletky se tímto tak stávají horkým adeptem na jednu z mých nej knih letošního roku.