sobota 30. května 2020

KNIHA vs. FILM: Bird Box

Zdravím vás u nového článku.
Jedná se o druh článku, který jsem tu ještě na blogu nepublikovala, ale už dlouho mne to lákalo. Jelikož se jedná o můj první text tohoto druhu, nebude jistě dokonalý, ale snažila jsem se a do příště se určitě budu snažit ještě třeba o trochu víc zlepšit.
Jak již napovídá název, ráda bych v tomto článku srovnala knihu a její filmové zpracování. Co se mi líbilo, co se mi nelíbilo a zda se mi nakonec víc líbila knižní předloha, nebo film. Dnes to bude na téma Bird Box neboli V pasti.


Info o knize:

Název: V pasti (v 2. vydání jako Bird Box)
Originální název: Bird Box
Autor: Josh Malerman
První vydání: r. 2014 (v originále), r. 2016 (česky)
Série: -
Nakladatelství: Zelený kocúr
Počet stran: 259






Info o filmu:
Název: V pasti
Název v originále: Bird Box
Rok vzniku: 2018
Země vzniku: USA
Režie: Susanne Bier
Kamera: Salvatore Totino
Hudba: Trent Reznor, Atticus Ross
Herci: Sandra Bullock, Trevante Rhodes, John Malkovich, Sarah Paulson, Jacki Weaver, Rosa Salazar, Danielle Macdonald, Lil Rev Howery, Tom Hollander, Machine Gun Kelly a další



Děj (stručně):

Představte si, že si žijete svůj život, když se v médiích najednou začnou šířit zvěsti o lidech, kteří se po pohledu „na něco tam venku“ pomátli na rozumu, načež zavraždili všechny ve svém bezprostředním okolí a hned pak sami sebe. Jak byste reagovali? Jak byste se pokusili ochránit sami sebe a své nejbližší? V tomto světě se musí naučit žít i hlavní hrdinka Malorie. Co to jen lidé venku vidí, že je to přiměje k vraždě a sebevraždě? Odkud se toto neznámé "něco" vzalo a co to vlastně je?  Malorie ví, že se musí ukrýt do bezpečí, než se na rozumu pomátne i ona. Je však ještě nějaké místo na světě bezpečné? A když už svůj cíl cesty Malorie najde, dá se k němu vůbec dostat, když musí podniknout celou cestu poslepu, aby neskončila jako ostatní?


Můj komentář:

Ačkoliv se v příběhu vyskytuje řada postav, ústřední postavou je právě mladá žena jménem Malorie. Zrovna u ní jsem viděla ve filmu oproti knize dost odlišnosti. Zatímco v knize se mi Malorie zdála vřelá, srdečná a přátelská, ve filmu mi připadala chladná, odtažitá a svým chováním trochu obhroublá. Sandra Bullock vtiskla Malorie jistou auru nepřístupnosti, čímž mi tak filmová Malorie ve výsledku nebyla tolik sympatická jako v knize.

Další odlišnosti – poněkud významnějšího rázu – se týkají některých dějových linek, které byly ve filmu upraveny jinak a posunuly příběh jaksi mimo původní představu Joshe Mallermana. Je jasné, že filmaři obecně ty dějové linky oproti knižním předlohám upravují celkem často, ale ne vždy je to podle mne k užitku. Já si na knize třeba velmi cenila silného přátelství mezi Malorie a Tomem, které však nebylo postaveno na milostném svazku. Filmoví tvůrci naopak vsadili na milostnou zápletku a nechali tyto dva hrdiny prohloubit své city na romantickou a sexuální rovinu. Na můj vkus se jedná o zcela zbytečnou změnu - působilo to na mne velmi lacině. Tohle byla asi ta největší odlišnost, která mi na filmu vysloveně vadila, co se dějové linky týkalo. Film nabízí i některé další drobnější odchylky, ale ty mne asi tolik nedráždily jako ta změna ve vztahu Toma a Malorie.

Co se filmové verzi příběhu nedá upřít, je to, že díky různým vizuálním i audio efektům se podařilo  velmi rychle a snadno navodit úzkostnou, přesto napínavou atmosféru ohledně toho, že divák neví, co přesně se tam venku děje a co přesně lidi ohrožuje. Na druhou stranu jsem si užila tento aspekt neznáma i v knize. Ale je pravda, že u čtení to od čtenáře vyžaduje větší představivost, smysl pro fantazii a větší míru zapojení, aby se dostal do té "správné" atmosféry strachu z neznáma. Osobně mne asi víc vyděsil neznámý nepřítel v knize, ale je možné, že to bylo dáno tím, že knihu jsem četla před filmem a u filmu jsem tak už věděla, do čeho jdu. Ale myslím, že ta míra napětí byla docela solidně zpracovaná i ve filmu.


Film nebo kniha?
Za mne jednoznačně vede kniha. Možná je to dáno tím, že se mi kniha dostala do rukou dříve a film jsem viděla až po přečtení a měla jsem na něj až moc velké nároky. Ale i když je jasné, že filmaři často některé věci do svého snímku změní a knižní předlohou se inspirují tu více, tu méně, tak tady se jim ty změny do mého vkusu prostě netrefily (především odchylka v charakteru Malorie a její vztah z Tomem). Některé aspekty ohledně blíže neurčeného nebezpečí jsou v knize podle mne zpracovány lépe.

A jaký je váš názor?

Žádné komentáře:

Okomentovat