RECENZE: John Boyne - Můj brácha se jmenuje Jessica

Název: Můj brácha se jmenuje Jessica
Název v originále: My brother’s name is Jessica
Autor: John Boyne
Nakladatelství: Slovart
Počet stran: 223

Po této novince od Johna Boyna jsem sáhla hned ze dvou důvodů. Jednak mám s autorem dobré zkušenosti a jednak mne zajímalo téma, kterým se zde John Boyne zabývá. Jestli si to dobře pamatuji, o tématu transgender jsem ještě nic nečetla, takže mne zajímalo, jak to bude zde zpracované. A dnes bych vám o této knize ráda řekla své dojmy.

13letý Sam nedá na svého staršího bráchu Jasona vůbec dopustit. Má ho moc rád, vzhlíží k němu. Jason jako by měl dokonalý život - je ve škole oblíbený, patří mezi nejlepší fotbalisty ve školním týmu a holky se o něj div neperou. Rodinné drama přichází v moment, kdy se Jason rozhodne svěřit se se svým tajemstvím. Ač se narodil v mužském těle, cítí se být ženou...

Jak jsem psala výše, je pro mne téma transgender v literatuře nové. A jsem tak ráda, že se mi tato kniha dostala do ruky, protože to pro mne ve výsledku byla zajímavá čtenářská zkušenost.

První věc, kterou bych ráda vyzdvihla, je snaha o největší možnou autentičnost, co se týká reakcí okolí na toto téma. Dáno je to už jen tím, že příběh není vyprávěn z pohledu Jasona, ale z pohledu Sama, který se snaží vypořádat se situací a pochopit, co se s jeho bratrem vlastně děje a jak ho to ovlivňuje. Sam je zmatený a těžce tuto situaci prožívá. Ale není jediný, jehož pohled zde vidíme – jsou tu rodiče, vzdálení příbuzní, přátelé, spolužáci. A nejen Jasonovi spolužáci, ale i ti Samovi. Reakce na Jasonovo přiznání jsou rozmanité. Od krajního nepochopení, přes nejistotu, až po otevřenou toleranci a nezištnou podporu. Kniha tak podle mne působí velmi reálně.

Osobně mne trochu mrzí, že zde Jasonův pohled vlastně chybí, respektive se zde objevuje jen velmi okrajově. Sama za sebe bych ho určitě ocenila, jelikož by to podle mne dalo příběhu další rozměr. Zároveň ale asi rozumím snaze autora zaměřit se na trochu jiný aspekt tohoto tématu a to je právě okolí dané transgender osoby. Už od samotného názvu je zde jasné, že i když zde Jason (potažmo Jessica) hraje důležitou roli, hlavním hrdinou je právě malý Sam. Autor se zaměřuje na jeho život, na jeho dospívání, myšlenky, emoce. Za co musím autora pochválit, je právě to, jak se snaží zmapovat všechno, co může chlapce ve věku 13 let ovlivňovat – zvlášť v souvislosti s faktem, že jeho brácha se cítí být ženou.

John Boyne tu podle mne skvěle zachycuje myšlenkové pochody, které Samovi probíhají v hlavě. Od prvotního zmatení z toho, co se mu vlastně Jason snaží povědět, přes nechuť rodičů se k tématu transgender jakkoliv vyjadřovat, což na Sama i Jasona má své dopady, až po to, jak Sam konečně začíná chápat to nejdůležitější – že i když jeho bratr změní své pohlaví, pořád to bude ten starší sourozenec, kterého Sam měl vždycky rád a že by mu nemělo záležet na tom, jestli je to bratr nebo sestra.

Ačkoliv musím pochválit to, že autor píše velmi příjemným stylem a ví, jak čtenáře zaujmout a jak ho i přimět k zamyšlení, je stále třeba počítat s tím, že se jedná o young adult příběh a že ten styl vyprávění je tomu přizpůsoben. Tomu také odpovídá fakt, že ač se John Boyne snaží zachytit různé náhledy na téma transgender, nejde přitom do nějaké větší hloubky. A že by tu ten prostor a potenciál pro to rozhodně byl.

Každopádně knihu hodnotím na 80 %, 4 hvězdy z 5, a pokud vás toto téma aspoň trochu zajímá, mohu tento příběh doporučit vaší pozornosti.