středa 15. dubna 2020

To nej z... FANTASY

Zdravím všechny!

Dnes mám opět po měsíci připravený další článek z dnes již pravidelné rubriky "To nej z...". Dnes to bude na téma fantasy, aneb knihy, které jsem z tohoto žánru přečetla a zaujaly mne ze všech nejvíce. Přiznám se, že tento žánr nemám zase tolik načtený - začala jsem se s ním pravidelně seznamovat až v posledních 2-3 letech. Ale i za tak relativně krátkou dobu jsem si našla pár knih, které si mne připoutaly. Předesílám jen to, že Harryho Pottera zde nenajdete. Ačkoliv Harryho zbožňuju a určitě by si tu své místo zasloužil, chtěla jsem dnes dát prostor řadě jiných titulů. Ale teď už se pojďme podívat na to, jaké knihy jsem pro dnešek nakonec vybrala.


Sabaa Tahir - Jiskra v popelu

Jiskra v popelu je první díl z tetralogie a zavádí nás do světa ovládaného vojáky. Dva hrdinové - Laia a Elias jsou svým způsobem otroky ve svém vlastním světě a oba se snaží bojovat proti systému, s nímž nesouhlasí. Na této sérii mne hodně bavil ten svět. Jde o kombinaci fantasy světa, v němž se vyskytuje řada řada nadpřirozených postav, zároveň je to do určité míry inspirované starověkým Římem (pro mne originální) a hlavně ten svět je skvěle vymyšlený a vystavěný tak, že i mně jakožto fantasy-laikovi to dává smysl. Autorka má svůj svět propracovaný do sebemenšího detailu a umí tu svoji představu skvěle podat i svým čtenářům. První dva díly se mi líbily hodně, třetí už trochu méně, na čtvrtý se těším.



S. Jae-Jones - Píseň stínů 

Píseň stínů je prvním dílem z duologie, která je inspirovaná legendou o Králi duchů. Král duchů zde vystupuje jako taková mýtická postava, se kterou si není radno zahrávat, a když si mladá dívka nedá pozor, je unesena do jeho říše a už se nikdy nevrátí domů. A s tímto osudem se musí prát hlavní hrdinka. Hrozně moc se mi líbilo zpracování knihy a i druhý díl je na stejně vysoké úrovni. Autorka úžasně balancuje na hranici reality a snů, úžasně zde pracuje s prvky magického realismu. Je to takový mystický, magický, trochu pohádkový, tajemný příběh plný poetiky a trochu temnoty. Je potřeba být trochu víc soustředěnější, aby se člověk dobře orientoval v ději, ale já si tyto dvě knihy naprosto zamilovala.



V. E. Schwab - NeObyčejní

I kniha NeObyčejní je prvním dílem ze série a vydáváme se v ní do světa, v níž lidé mohou získat různé nadpřirozené schopnosti. Proti sobě zde stojí dva někdejší přátelé Eli a Victor, které rozdělí tragická událost. Oba mají různé nadpřirozené schopnosti, ale kdo z nich je hrdina a kdo padouch? Na této knize se mi líbilo jednak to zpracování, díky němuž jsem hltala každé slovo a nemohla se odtrhnout. Také ta myšlenka nadpřirozených schopností tu byla zpracována pro mne dost lákavým způsobem. Nejvíc mne ale zasáhl způsob, jakým autorka pracuje s tématem hrdinů versus padouchů, protože ta hranice je opravdu hodně tenká a je velmi snadné se zmýlit. Snad se dočkáme pokračování...



Katherine Arden - Medvěd a Slavík 

Medvěd a Slavík je prvním dílem z trilogie, jejíž příběh je inspirován ruskou mytologií. Střetávají se zde dva světy - křesťanský a pohanský. Hlavní hrdinka Vasja vidí staré pohanské bohy či postavy známé z ruského folkloru a musí bojovat o to, aby svět, který zná, nezanikl, zatímco všichni ostatní se sžívají s křesťanskou věroukou. Stejně jako u Písně stínů i tady se mi líbilo, jak autorka pracuje s magickými, nadpřirozenými prvky a jak skvěle prolínala reálný svět s folklorem a s představami starých pohanských božstev. Výborně se tu kombinuje jak akční vyprávění, tak i poetické zobrazení drsné ruské přírody s poetikou folkloru. Krásné, snové, magické, ale přitom to neztrácí na dějovosti.



Petra Stehlíková - Naslouchač

Také kniha Naslouchač je prvním dílem ze série. Děj se odehrává v daleké budoucnosti. Hlavní hrdinka Ilan je obdařena schopností pracovat se sklenitem, která je nejzásadnější surovinou daného světa. Ilaninu schopnosti slyšet sklenit využije skupina elitních bojovníků a ona jim musí být k službám. Toto je jen začátek příběhu, který jsem si zamilovala hned od první kapitoly. Autorka vymyslela skvěle propracovaný svět, který umí předat svým čtenářům tak, aby se v něm člověk dobře orientoval. Informace o tomto světě jsou dávkovány postupně, ale není to na úkor děje, který je akční, plný zvratů a nečekaných dějových linií. Autorka mne přesvědčila, že i v našem českém rybníčku může vznikat kvalitní fantasy literatura.


Co vy a fantasy literatura? Baví vás tento žánr? A kterou fantasy knihu byste doporučili vy? Určitě dejte vědět do komentářů. :-)
Joli

Žádné komentáře:

Okomentovat