RECENZE:Jennifer Brown - Hate List

Název: Hate List
Název v originále: Hate List
Autor: Jennifer Brown
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 366

Knihu Hate List jsem zaznamenala již při jejím vydání a zaujala mne vlastně hned. Ale trvalo to několik měsíců, než se mi kniha dostala do ruky. A vůbec nechápu, proč jsem to tak odkládala, protože z této knihy jsem nadšená.

Hlavní hrdinka Val si prochází těžkým obdobím života. Před několika měsíci její přítel Nick střílel ve školní kantýně na své spolužáky. Někdo zemřel, někdo byl těžce raněn. Nakonec Nick zastřelil i sám sebe. Val je podezřelá ze spoluúčasti, jelikož sepsala hate list - seznam lidí, které nenávidí a na které byla Nickova střelba namířena. A teď se Val má vrátit do školy a čelit svým spolužákům... a svým démonům.

První věc, kterou bych ráda vyzdvihla, je to, jak skvěle autorka pracuje s psychologií svých postav. Postavy se jí podařilo popsat velmi plasticky a výborně zachycuje jejich emoce. Především hlavní hrdinku tu poznáváme hodně zevrubně. Příběh sledujeme z jejího pohledu, takže Val poznáváme opravdu dobře. Vidíme jí do hlavy, sledujeme její pocity, myšlenky a reakce na veškeré podněty. Všechno, co Val pociťuje, je zde popsáno velmi sugestivně a velmi silně se to přenáší na čtenáře. Vina, křivda, strach, nejistota, úzkosti - to všechno tu je popsané a čtenář jako by to pociťoval a prožíval spolu s hlavní hrdinkou, což dělá z knihy psychicky velmi hutné čtení. Přiznám se, že jsem musela chvilkami knihu odkládat, abych si všechny emoce utřídila a dokázala je správně vstřebat.

Autorka tu také skvěle zpracovává těžké téma viny a řeší zde otázku, kdo je viník a kdo oběť a jak je lehké někoho odsoudit, ač nemáte dostatek informací. Nebo možná právě proto, že nemáte dost informací, je to o to lehčí na někoho svést vinu. Tato tématika tak přináší čtenářům řadu otázek k zamyšlení. S tím souvisí i další téma, které sem Jennifer Brown skvěle zapojila. A tím je to, jak se navzájem lidé vnímají a jak o sobě smýšlejí – v tom smyslu, že člověk předjímá, co si druzí myslí. A jak je to ošidné, pokud máte pocit, že vidíte druhým do hlavy a jste přesvědčeni o tom, že víte, co si ostatní myslí. Tato tématika je zde popisována jako problém dnešní společnosti a jak je důležité se tomuto způsobu smýšlení vyvarovat.

Autorčin styl psaní mi byl sympatický. Jennifer Brown píše plynule, citlivě, uhlazeně a hlavně čtivě. Ačkoliv je kniha primárně mířena na mladší čtenářské publikum, než jsem já, tak jsem to žánrové zařazení do young adult tady vůbec nevnímala. Myslím si, že zrovna Hate List má možnost zaujmout jakéhokoliv čtenáře bez ohledu na jeho věk. Mne osobně si kniha k sobě připoutala už od první stránky a nepustila mne až do konce.

Když nad tím tak přemýšlím, vlastně nemám této knize moc co vytknout. Hodnotím na 100%, 5 hvězdami a určitě mohu doporučit.