RECENZE: Scott Reintgen - Nyxia povstává

Název: Nyxia povstává
Název v originále: Nyxia Uprising
Autor: Scott Reintgen
Série: Nyxia Triad (3. díl)
Nakladatelství: King Cool
Počet stran: 360

Třetí díl série Nyxia jsem vyhlížela od chvíle, kdy jsem dočetla druhý díl. A hned, jak se mi Nyxia povstává dostala do rukou, musela jsem se do ní okamžitě pustit. Jednak jsem potřebovala něčím odrazit přicházející čtecí krizi, ale hlavně jsem potřebovala nutně vědět, jak tento příběh dopadne. A ano, tuhle knihu jsem si užila.
[pozor spoilery]

Potom, co Emmett Atwater a jeho přátelé odhalili, jaký podraz na ně Babylon vymyslel a jaký osud čeká planetu Eden, si skupina Pozemšťanů nepřeje nic jiného, než se zase vrátit domů na Zemi. Počet překážek, které musí překonat, je ale zdánlivě až moc velký. Jaké mají šance na přežití?

Popravdě řečeno nechápu, proč jsem se před pár měsíci tolik bránila a tuto sérii vůbec nechtěla číst. Ukázalo se totiž, že Nyxia byla velmi čtivým a akcí nadupaným čtením obaleným do hávu sci-fi a obsahujícím přesně to, co mám ráda. A tak jsem šťastná, že jsem si tuhle sérii nakonec mohla vychutnat.

Přiznám se, že začátek této knihy byl pro mne trochu chaotický, protože jsem si neuměla hned vybavit všechny detaily z předchozí knihy. Ale naštěstí mi to po cca 30-40 stranách začalo naskakovat a já si tak knihu nakonec užila. Takže pokud třetí díl čtete po větším časovém odstupu od dílu druhého, určitě nebude na škodu, když si ten druhý díl zkusíte trochu připomenout.

Nyxia povstává rozhodně nezůstává za předchozími díly pozadu. I zde se čtenář dočká řady akčních scén a stále se kupředu posouvajícího děje. Nechybí napínavé pasáže a řada nečekaných zvratů. Rozhodně tedy nemohu říct, že by kniha obsahovala hluchá místa a vycpávkové scény. Tím mne autor velmi mile překvapil, že i ve třetím díle si dokázal v tomto ohledu připravit něco nového, čím mohl své čtenáře překvapit. Zároveň oceňuji stále se vyvíjející postavy, které nezůstávaly na jednom místě, ale stále se přizpůsobovaly událostem a posouvaly se dál. Kniha zároveň nabízí řadu odpovědí a především skvěle uzavírá všechny dějové linie, které autor v průběhu série otevřel. Toho si velmi vážím a velmi kladně to kvituji. Rozhodně se tak jedná o důstojný závěr série.

Pořád je třeba počítat s tím, že se jedná o young adult příběh a tudíž se zde objevují motivy a vyprávěcí prostředky typické pro tento žánr. Romantická linie je rozvedena i zde, technologie nejsou zas tak detailně rozebírány (spíš tak povrchně a okrajově) a celý ten příběh je zaměřen spíše na akci. Dějově to plyne velmi rychle a jazykově je to stále jednodušší čtení. To ale vůbec nebrání tomu, aby si čtenář tuto knihu užil, pokud hledá příběh plný akce a dějových zvratů.

Jediné, čemu tak vlastně nerozumím, je to, proč obálka obsahuje citát Marie Lu, který má čtenáře nalákat na čtení této knihy. Respektive to, proč tento citát mluví o Nyxii jako o thrilleru. Protože Nyxia thrillerem rozhodně není. To se mi osobně zdá dost jako přešlap, jelikož to ve čtenářích může vyvolávat mylné představy o tom, že si zde autor připravil nové thrillerové prvky, kterými tuto knihu obohatil. Což se ovšem nestalo a rozhodně nejde o chybu knihy jako takové. Podle mne tento citát nemá v tomto znění na obálce vůbec co dělat.

Pravda, předchozí díly mne bavily asi o chloupek více, jelikož tento závěr série přináší některé události, které jsou tak trochu předvídatelné. Ale i tak si tato kniha zaslouží vysoké hodnocení. Dávám 90 %, slabších 5 hvězd (nebo možná 4,5) z 5 a celou sérii určitě mohu doporučit.