neděle 15. března 2020

To nej z... SCI-FI

Zdravím,

vítám vás po měsíci u rubriky "To nej z...", a jak už napovídá nadpis článku, dnes bych se ráda zaměřila na žánr sci-fi. Konečně se dostávám k žánru, který považuji za "svůj" - resp. za jeden ze "svých". Tento žánr je mi velmi blízký. Už od dob dospívání mne fascinovalo, jak autoři pracují s různými možnostmi technického pokroku či jak přemýšlí o budoucnosti. A především (nebo tedy velmi často) jak uvažují nad tím, jak to bude vypadat s výzkumem vesmíru a s jeho dobýváním. Sci-fi jako žánr mne provázel mojí pubertou a začátkem mé dospělosti - hodně tedy pro mne znamená. A ačkoliv dnes už sci-fi nečtu v tom množství jako dříve, i tak po tomto žánru čas od času ještě sáhnu a ponořím se do něj. V dnešním článku bych vám ráda představila několik sci-fi knih, které jsem četla a které mne v daném žánru oslovily (a stále oslovují) nejvíce.


Frank Herbert - Duna

Kniha Duna, která se právem řadí mezi klasiky žánru sci-fi, rozhodně na mém seznamu nemohla chybět. Na tomto díle obdivuji řadu věcí. Jednak je detailně propracované prostředí univerza - jeho fungování, politicko-společenské vztahy, kultura, technologie. Autor zde skvěle balancuje mezi filozoficko-ekologickým pojednáním a napínavým příběhem, kde různé klany bojují o moc. Čímž se vlastně ukazuje to, že ačkoliv kniha byla napsaná už před desítkami let a pojednává o daleké budoucnosti, je stále aktuální i napříč časovým spektrem, jelikož se celá řada aspektů a motivů obsažených v této knize dá aplikovat na naši současnost a na naši společnost.



Arthur C. Clark - 2001: Vesmírná odysea 

I 2001: Vesmírná odysea by se s Dunou dala považovat za jeden z pilířů žánru sci-fi. Autor se zde skvostně vypořádává jednak s tématem meziplanetárního cestování, ale hlavně pracuje s tematikou vyspělých robotů a obecně umělé inteligence, které je na takové úrovni, že se může ve skutečnosti stát hrozbou pro lidstvo. Tento boj člověka a člověkem vyrobeného stroje nechává čtenáře zamyslet se nad tím, kde přesně je ta hranice, kdy je stroj ještě užitečným pomocníkem a kdy už je nebezpečným nepřítelem. Byť se počátek knihy zdá být celkem pomalý, rozhodně se nejedná o žádné nudné dílo bez gradace. Naopak!



Orson Scott Card - Enderova hra

Enderova hra mne popravdě řečeno velmi dlouhou dobu míjela a dostala jsem se k ní zcela náhodou až před několika měsíci. A jsem za to ráda. Autor zde pracuje s motivem setkání lidí s mimozemskou civilizací, resp. s tématem, jak vycvičit ty nejlepší z nejlepších, aby proti mimozemšťanům dokázali bojovat v případě nebezpečí. Autor se tu ale zabývá i důležitými morálními otázkami, které mají nečekaný dopad na děj knihy. Nebudu konkretizovat, abych nespoilerovala, nicméně i v tomto tématu vidím sílu této knihy. Zároveň mne hodně bavilo pojetí té metody, jak jsou vojáci na boj s mimozemšťany vycvičováni - to jsem si dost užila.




Amie Kaufman, Jay Kristoff - Acta Illuminae 

Acta Illuminae patří mezi hodně populární sci-fi série současnosti. Není to ani tak kvůli hlubokomyslnému příběhu, který by do sci-fi žánru přinášel něco vysloveně nového. Ale je originální a hlavně velmi precizní, co se grafické stránky týká. Fakt, že se vám do ruky dostanou tři tlusté bichle vyvedené do podoby přepisů rozhovorů, kamerových záznamů, komiksů a jiných způsobů komunikace - to dělá z této trilogie hodně zajímavý čtenářský zážitek. A toho já si asi na knize nejvíc cením. Příběh sám o sobě není sice v ničem moc novátorský, ale dějová linka je tu propracovaná do detailů, precizně zpracovaná a hlavně ta grafická stránka je na velmi vysoké úrovni.



Sylvain Neuvel - Acta Themis

Hned za Acty Illuminae jsem zařadila další trilogii s podobným názvem, a to sérii Acta Themis. Kromě podobného názvu se i zde setkáte s formátem přepsaných rozhovorů, deníkových zápisků či vojenských zpráv. Grafická stránka je zde ovšem velmi prostá. Nicméně i tady ty přepisy fungovaly. Autor se tu potýká s tématem mimozemské civilizace, která kdysi navštívila naši planetu, a nyní bychom se s nimi chtěli spojit zpět. Setkáváme se zde i s tématem, jak pracovat s mimozemskými technologiemi. Máme si je ponechat? Vrátit je? Inspirovat se jimi? Najdeme zde i otázku politické moci a vůbec lidské nátury - kdo bude mít v držení mimozemskou techniku, bude mít navrch.



Roman Bureš - Propast času 

Propast času byla pro mne velkým překvapením a právem se u mne řadí mezi moje srdeční záležitosti. Autor se v této sérii zabývá tématem času, resp. jeho rozpadem, překrýváním se, jeho jistou deformací. Umíte si představit, jak byste reagovali, kdybyste se ve stejné chvíli setkali zároveň s římským vojákem, nacistickým vojákem či lidmi z budoucnosti? Autor se tu také snaží pracovat s jazykovými bariérami, s rozdíly v chování - řeší se tu ale i rozdíly ve znalosti historie a zároveň panika z celé té situace. Romanu Burešovi se podařilo toto téma zpracovat velmi realisticky a přesvědčivě. Jedná se o velmi zajímavý koncept, který byl pro mne v literatuře nový.



Ernest Cline - Ready Player One

Představte si svět, který je tak zdevastovaný, že jediné místo, kam člověk může utéct před svým životem, je virtuální realita. Ernestu Clineovi se tuto myšlenu podařilo vtisknout do svého románu Ready Player One a udělat z toho úžasně napínavé a akční čtení plné zvratů. Virtuální realita, v níž postavy hledají skrytý poklad, zde působí neuvěřitelně realisticky a je úžasně propracovaná. Jakožto geek jsem si také užívala odkazy na 80. léta, která zde autor zakomponoval pomocí odkazů na dobové seriály, filmy, hry či hudební produkci. Jasně, neznala jsem všechno, ale hrozně jsem si to užila.



Pavel Bareš - Projekt Kronos 

Projekt Kronos nás zavádí do blízké budoucnosti, kde se lidstvo potýká s přelidněností a také s bující zhoubnou nemocí, která se šíří mezi těmi nejspodnějšími vrstvami obyvatelstva. Pavel Bareš dokázal svůj svět propracovat do nejmenšího detailu a vtisknout mu zcela realistickou tvář toho, jak naše budoucnost skutečně může vypadat. Kromě společnosti jako celku se vyvíjí i lidé samotní, neboť u některých jedinců byly zaznamenány různé schopnosti. Na knize si nejvíc cením té snahy prozkoumat a představit nám ten svět ve všech jeho aspektech, díky čemuž kniha působí tak věrohodně, jako by autor popisoval svět skutečně takový, jaký existuje teď a tady.



Neal Shusterman - Smrtka

Série Smrtka je dalším fenoménem současnosti. Autor zde představuje svět, v němž jsou vymýceny veškeré nemoci a člověk nemůže jen tak zemřít. S tím související přelidněnost planety je tak regulována pomocí smrtek, které mají povolení zabíjet. Kromě originálního námětu, který autor perfektně zpracovává, se mi tu líbí i to, jak Neal Shusterman zobrazuje lidskou povahu. I v budoucnosti, po tak dlouhé době, stále existují podobné lidské charakterové neduhy jako marnivost, chamtivost či neochvějná touha po moci. Lidská nátura jakoby se vůbec neměnila, ač se mění všechno ostatní kolem nás.



Beth Revis - Loď mezi hvězdami

Pravda, série Loď mezi hvězdami se asi nemůže moc poměřovat s výše zmíněnými knihami, neboť nepřináší určitě nic novátorského a ani ten příběh není zas tak hlubokomyslný. Ale já sem tuto knihu zahrnuji z toho důvodu, že se zabývá mým oblíbeným tématem kryospánku a cestování na dlouhé vzdálenosti nejen prostorové, ale i časové. Téma kryospánku v literatuře nemám moc načtené, ale tady se mi líbilo to pojetí. I když je příběh spíše takovou space-operou, která se nevyhýbá romantice, příběh se mi líbil a přirostl mi k srdci.




A co vy? Jaké jsou vaše top knihy v žánru sci-fi, které by si podle vás měli příznivci tohoto žánru přečíst? Určitě dejte vědět do komentářů. :-)
Joli

Žádné komentáře:

Okomentovat