RECENZE: Maureen Johnson - Křiváci

Název: Křiváci
Název v originále: Truly Devious
Autor: Maureen Johnson
Série: Křiváci (1. díl)
Počet stran: 335

Knihu Křiváci jsem zaznamenala už před nějakou dobou, a to díky zahraničním knižním videím. A už tehdy mne zaujala svým námětem. Když pak kniha vyšla česky, půjčila jsem si ji z knihovny a dnes bych vám ráda řekla pár vět o tom, jak se mi kniha líbila.

Ellinghamova akademie je slavná soukromá škola, na kterou chodí ty nejbystřejší hlavy, vynálezci a umělci. Založil ji Albert Ellingham, magnát z počátku 20. století, který toužil vytvořit báječné místo plné hádanek, spletitých stezek a zahrad. Krátce po otevření akademie mu ale unesli ženu a dceru. A jediné skutečné vodítko je posměšná hádanka. Stal se z toho jeden z největších a dosud nevyřešených zločinů americké historie.

Stevie Bellová je nadšená fanynka skutečných zločinů. Právě začíná prvním rokem studovat na Ellinghamově akademii a má vskutku ambiciózní plán: chce tenhle případ vyřešit. Tedy až se vyrovná s náročnými požadavky na nové škole a se svými svéráznými spolužáky. Ale stane se něco velmi podivného: zločinec se vrátí na místo činu… [z oficiální anotace]

Jak jsem psala již výše, Křiváci mne zaujali již před vydáním v češtině, takže jsem po nich s radostí sáhla, když jsem na knihu narazila v knihovně. A jsem ráda, když mohu v dnešní recenzi napsat řadu pochvalných slov, protože Křiváci mne dost bavili.

Kniha je určena primárně pro mladé publikum a je podle toho i napsaná. Je pravda, že zhruba první padesát stran se mi zdálo trochu těžkopádnějších a já měla trochu problém se začíst, ale když jsem si pak na autorčin styl psaní zvykla, začetla jsem se velmi rychle a dočetla to vlastně na jedno posezení. Křiváci jsou napsaní celkem jednoduchým stylem – na který když si zvyknete, tak to plyne velmi rychle bez nějakého většího zaškobrtnutí. Jelikož se jedná o young adult příběh, je třeba počítat i s tradičními motivy tohoto žánru. Příběh se, jak napovídá anotace, odehrává na internátní škole a hlavními hrdiny jsou středoškoláci. Takže se kniha neobejde bez jejich běžných pubertálních problémů a autorka nezapomíná řešit ani vztahy mezi nimi. Ale mně to v případě této knihy nevadilo. Jelikož se jedná o první díl ze série, přišlo mi logické, že se autorka snaží si připravit prostředí a vztahy mezi postavami, aby s nimi pak mohla v rámci děje pokračovat i v dalších dílech série. Navíc mi tyto motivy nepřipadaly vzhledem k ději nějak rušivé.

Na knize se mi líbil ten námět. Mám ráda příběhy, v nichž se odhaluje nějaké dávno ztracené tajemství nebo kde se řeší nějaká dávná záhada. A tento román se na to přímo zaměřuje. Na samotnou záhadu nahlížíme ze dvou časových rovin. Jednak se přesouváme do 30. let, kdy k únosu Ellinghamovy ženy a dcery došlo – sledujeme zde události, které se v té době staly. Druhá časová rovina se pak odehrává v současnosti, v níž se setkáváme se Stevie, která by ráda případu přišla na kloub. Sledujeme její odhodlání, zjišťujeme všechny dostupné informace. A také pozorujeme to, co její pátrání rozpoutalo. Zároveň mne bavilo to střídání časových rovin – člověk má tak možnost sám přemýšlet nad tím, kdo je asi tak pachatel. Ale jelikož se jedná o první díl série, je jasné, že autorka nám hned neodhalí úplně všechno.

Kniha nabízí celkem příjemnou atmosféru, která je na řadě míst prošpikována napínavými pasážemi a také tajemnem. Ale je třeba počítat s tím, že je to uzpůsobeno pro mladé čtenářské publikum, takže pokud jste již dospělý čtenář, berte na to víc zřetel, abyste nebyli případně zklamaní kvůli příliš velkým očekáváním.

Vcelku jsem si užila i ty postavy, i když je pravda, že jsme je neměli možnost poznat všechny dopodrobna jako třeba Stevie. Ale líbilo se mi, jak je každý úplně odlišný. Nikdo mi tu nesplýval, a byť jako teenageři mají některé rysy a životní problémy podobné, tak každý byl přesto unikát. Každý je tu tak trochu „divný“, každý má v sobě něco, čím vyčnívá z běžné společnosti. A to mne asi na nich bavilo nejvíc. Nejvíc mi pak seděla hlavní hrdinka Stevie, která má problémy sama se sebou, ale snaží se ze všech sil bojovat a najít si své místo na zemi. Navíc to její nadšení pro řešení různých záhad bylo dost nakažlivé a dokázalo mne vtáhnout víc do příběhu.

Nejsem úplně cílová čtenářská skupina, takže asi proto to nedokážu ocenit plným počtem hvězd, ale kniha si určitě zaslouží solidní 4 hvězdy z 5, hezkých 80 % – s tím, že jsem dostala všechno, co jsem od knihy chtěla. Je tu napětí, záhada, celkem fajn podivínská hlavní hrdinka. Pro mne to bylo milé, odpočinkové čtení a určitě si ráda přečtu pokračování, pokud u nás vyjde. A určitě mohu doporučit.