středa 4. března 2020

RECENZE: Ernest Cline - Armada


Název: Armada
Název v originále: Armada
Autor: Ernest Cline
Série: -
Nakladatelství: Knižní klub
Rok vydání: 2016
Počet stran: 349

Na knihu Armada jsem se hodně těšila, protože autorova předchozí kniha Ready Player One byla naprosto perfektní a já si ji moc užila. Tak jsem byla samozřejmě zvědavá, jak si u mne bude stát tento román. Smutnou pravdou ale je, že Armadu jsem si už tolik neužila.


Zack Lightman je obyčejný středoškolák, který touží po tom, aby jeho obyčejný, monotónní život narušila nějaká fantastická událost. To se mu nečekaně splní, když je během vyučování naverbován k tomu, aby se stal jedním z ochránců naší planety při mimozemské invazi na Zemi. Zack tak brzy zjišťuje, že jeho oblíbená počítačová hra Armada, kterou s oblibou hraje už několik let a v níž s přehledem vyniká, není jen ledajakou hrou, ale přípravou na situaci, v níž se Zack právě ocitl...



Jak už jsem napsala výše, na knihu mne nalákala jednak osobnost autora, s nímž jsem dosud měla vynikající zkušenost, ale také ta anotace, která zní prostě lákavě. Podobné konspirační teorie tvrdící, že na kontakt s mimozemšťany jsme připravováni např. pomocí videoher, mne prostě baví. Ale v případě Armady mi bohužel moc nesedělo zpracování.

Nemohu říct, že by autorův styl psaní byl špatný. Ernest Cline psát určitě umí, jeho styl je uhlazený, jeho texty nejsou nijak komplikované, naopak jsou velmi dobře srozumitelné a přístupné široké čtenářské základně. Nicméně v případě Armady mi velmi nevyhovovalo to, že prvních sto stran se věnuje pouze a čistě tomu, co slibuje anotace. Takže čtenář docela dlouho čeká na bod, odkud se děj konečně začne dál rozvíjet, aby se čtenář dozvěděl, jak to teda pokračuje. Na to, že kniha má průměrnou délku, lehce přes 300 stran, si myslím, že věnovat tolik stránek na to, co vám řekla už vlastně anotace, je tak trochu plýtvání. Osobně bych asi více uvítala, aby kniha byla buď delší a rozpracovanější, nebo aby autor ten začátek trochu zkrátil a věnoval se více tomu, co se dělo pak dál. Takhle jsem pak měla v počátku nutkání přeskakovat, protože jsem neměla dojem, že mi ta úvodní stostránková pasáž dávala něco navíc.

Bohužel to nutkání přeskakovat mi nakonec zůstalo až do konce. Začátek mne bohužel otrávil natolik, že jsem se nedokázala ke knize tolik připoutat, abych za každou cenu cítila potřebu přečíst všechno. S čím jsem bojovala asi nejvíc, byl nepoměr toho, jak detailní byl ten začátek, který jsme znali z anotace, a jak povrchně popsaný a hodně urychlený byl zbytek příběhu. Ani by mi tolik nevadilo, že Cline přišel se zápletkou podobnou Enderově hře od O. S. Carda, ale na můj vkus mi ta dějová linka připadala příliš málo propracovaná. Zdálo se mi, jako by toho autor chtěl do knihy napasovat hodně, ale nedokázal to vzít více z gruntu a více to rozpracovat, aby se čtenáři mohli lépe a hlouběji zorientovat v souvislostech. Celkově ta zápletka působila dost jednoduše, povrchně, jako by to autor sám neměl dostatečně dobře promyšlené. A pokud měl, bohužel jsem to jako čtenář v knize neviděla a neuměla jsem to dostatečně dobře odhalit.

Co bylo pro mne taktéž problematické, byl fakt, že lidé, kteří mají zachránit svět, sice prokázali svůj talent bojovat proti nepřátelům v počítačové hře, ale celý svůj herní život žili v představě, že se prostě jedná skutečně jen o hru. A pak je po nich požadováno, aby šli do skutečné války. Jenže žádné hraní počítačových na světě z nikoho vojáka neudělá a nikdy žádná počítačová hra nemůže člověka připravit na skutečné prožitky z války a na to, co člověka ve válce čeká a co je od něj vyžadováno. Tohle byl pro mne aspekt, který autor neměl dostatečně promyšlený a propracovaný, a mne to poněkud drásalo. S postavami jsem měla obecně i ten problém, že čtenář nemá možnost je hlouběji poznat a víc si je oblíbit či k nim nějak přilnout, a to proto, že se o nich vlastně dozvíme dost málo. Takže nejen dějová linka je povrchní, ale velmi povrchně jsou pojati i hlavní hrdinové příběhu.

Moje hodnocení tak nebude ve výsledku valné. Námět knihy mi přišel zajímavý, ale nevyhovovalo mi zpracování, které se mi zdálo bohužel dost průměrné. S přimhouřenýma očima to je bohužel jen na 55 %, za 3-3,5 hvězdy. Doporučení jen s velkým „ale“.

Žádné komentáře:

Okomentovat