RECENZE: David D. Levine - Arabella z Marsu

Název: Arabella z Marsu
Název v originále: Arabella of Mars
Autor: David D. Levine
Série: Dobrodružství Arabelly Ashbyové. Kniha první
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 388

Tento román jsem měla v hledáčku už docela dlouho. Koncem února jsem pak po knize konečně sáhla a dnes bych vám o ní ráda řekla pár slov. A jsem ráda, když už předem mohu říct, že budu dnes celkem dost chválit.

Vítejte v alternativním vesmíru, v němž je běžné cestovat do vesmíru. Píše se rok 1812 a Arabella Ashbyová je velmi spokojenou obyvatelkou Marsu. Když je ale nucena odcestovat na Zemi do jakési Anglie, do domoviny své matky, není z toho nadšená. Brzy ale musí podniknout nebezpečnou cestu zpět na Mars, aby zabránila nečekaným událostem, které mají ohrozit její blízké, které na Marsu nechala.

Knihu Arabella z Marsu jsem zaznamenala, už když před několika měsíci vyšla, ale zdá se, jako by se do povědomí čtenářů příliš nedostala a úplně zapadla mezi všemi těmi romány, které momentálně mezi čtenáři frčí. A je to škoda, protože tato kniha vůbec nebyla špatná.

První, co bych ráda vychválila, je ten svět, v němž se kniha odehrává. Velmi mne baví představa alternativních vesmírů, kde se naše společnost a technologie začaly v průběhu historie vyvíjet trochu jinak, než se skutečně vyvíjejí v naší realitě. A to je případ tohoto románu, který nám představuje svět, v němž se už od dob Isaaca Newtona běžně cestuje vesmírem a kolonizace planet v naší soustavě není žádnou novinkou. Cestování vesmírem pak probíhá pomocí lodí, které vypadají jako ty staré známé mořské koráby (představte si Černou perlu z Pirátů z Karibiku) a které byly upraveny pro cestování mezi planetami. Nevím, jak moc pozitivně by tento způsob dopravy byl kvitován vědci či obecně nadšenci, co se ve vědě vyznají, ale my, co jsme vědou nepolíbení, s tím asi problém mít nebudeme. Nejsem odborník a přiznám se, že těmto věcem vůbec nerozumím, ale jsem typ čtenáře, který ocení dobrou fabulaci. Pokud mne autor dokáže dostatečně přesvědčit, že výše zmíněné typy lodí mohou lítat ve vesmíru, tak mu to zbaštím i s navijákem. A Davidu D. Levinovi se to povedlo na výbornou.

Zároveň by tuto knihu mohli ocenit fanoušci románů Julese Vernea. Kromě cestování vesmírem či kolonizace jiných planet se tu autor zabývá i dalšími technologiemi - konkrétně roboty, kteří zde hrají docela velkou roli. Nejen pro děj samotný, ale také proto, že hlavní hrdinka Arabella je velkým nadšencem do robotů. Má je ráda, ráda s nimi pracuje a ráda se o nich učí nové věci. Zároveň to není jediná technická "vychytávka", na kterou zde narazíte. Pokud jste milovníci steampunku, mohla by tato kniha zaujmout.

Hodně mi seděla hlavní hrdinka Arabella, z jejíhož pohledu sledujeme celý příběh. Jedná se o mladou ženu, která se narodila a vyrůstala na Marsu a je vychována v trochu jiných poměrech než lidé ze Země. Zkušenosti s jiným světem z Arabelly dělají člověka tolerantního a otevřeného vůči odlišnostem, které panují nejen mezi lidmi, ale i mezi obyvateli Marsu. Jelikož se ale příběh odehrává v 19. století, jsou na ženy kladeny určité nároky či se od nich očekává určitý způsob chování, který je daný společenskými normami té doby. Arabellina záliba v robotice, její určitá divokost a chování, kterému přivykla na Marsu – to vše je na Zemi mezi upjatými a úzkoprsými Angličany přijímáno s jistou nevolí. Arabella však vyniká i dalšími vlastnostmi, které mi byly velmi sympatické. Především je velmi chytrá, milá, kultivovaná, nebojí se vzít za práci (i těžkou, je-li to třeba) a její zápal pro roboty byl vysloveně nakažlivý.

Už z obálky knihy je patrné, že zde narazíme i na romantickou linii, a tak jsem už na to byla dopředu připravená. Musím říct, že jsem si tu romantiku nakonec velmi užila, což mne velmi mile překvapilo. Nezaznamenala jsem nějaký velký přetlak klišé. Naopak mi celkově sedělo, že ta romantická linie byla celkem zdrženlivá a nebyla vůbec uspěchaná. Vzhledem k tomu, jak se příběh vyvíjí, to ani jinak jít nemohlo. A mně směr, kterým se romantika ubírala, hodně vyhovoval. Celé se to pak neslo v duchu románů Jane Austenové a takového toho "staromilského" života, což bylo pak pro mne třešinkou na pomyslném dortu.

Výsledkem tak je, že moje hodnocení bude velmi vysoké. Ale bohužel ne úplně nejvyšší, protože jedno drobné "ale" bych tu přece jen měla. Už od začátku jsem věděla, že půjde o young adult příběh. A přesto mne po přečtení trochu mrzí, že se autor nerozhodl vzít to jiným směrem a napsat to víc pro dospělé. Některé pasáže bych uvítala, kdyby byly psány pro starší publikum - např. kdyby byl víc probrán způsob fungování vesmíru, resp. cestování vesmírem a jak k tomu došlo, že je to cestování umožněno. Nebo ta samotná cesta, kdy se Arabella vrací na Mars, určitě nabízela víc možností, jak to vzít „dospěleji“, do hloubky a možná trochu syrověji.

Každopádně hodnotím nadprůměrně – zasloužené 4 hvězdy, 85 % a rozhodně mohu doporučit. A moc moc doufám, že u nás vyjdou i ty zbývající díly z trilogie.